Találkozások egy fiatalemberrel

  • 1998. október 29.

Publicisztika

MaNcs, X. évf. 44. szám, 1998. október 29.

MaNcs, X. évf. 44. szám, 1998. október 29.

Van-e a pagonyban még valaki, aki emlékszik 1992 ködös és taknyos október 23-ájára? E nevezetes napon neonáci suhancok - azóta sem kellően és nyilvánosan tisztázott körülmények között - a Kossuth téren beléfojtották a szót a köztársasági elnökbe. Anélkül, hogy eleve kudarcra ítélt kísérletet tennénk az események rekonstruálására, és eldöntenénk, hogy mire akarta használni az akkori belügyminiszter, Boross Péter és az akkori budapesti rendőrfőkapitány, Pintér Sándor az Árpád-sávos fiatalokat és a rejtélyes okból a térre vezényelt határőröket, hogy pancser módon szervezett puccskísérlet történt-e, vagy a cél csak Göncz Árpád megalázása és a Mi Hazánk lakóinak megfélemlítése volt, idézzük fel az aznap esti operaházi díszelőadás élő közvetítését. A miniszterelnök Antall József döbbent mentegetőzését. Meg azt a fiatalembert is, aki - miközben az elnök és a két másik ellenzéki párt felelős politikusai a tiltakozás legegyszerűbb formájával élve távol maradtak az ünnepségről - karakánul megjelent ott, ahová hivatalból hívták, fegyelmezetten végighallgatta a miniszterelnöki beszédet, majd demonstratíve távozott. Mit távozott, kivonult, és ez többet mondott minden távolmaradásnál. Ugyanez a fiatalember három nappal később e szavakat intézte a kormányhoz: "Megítélésünk szerint az ország fél. Az egzisztenciális félelem mellé fizikai félelem is társul. Nem önmagában néhány száz skinheadtől fél ez az ország, hanem úgy gondoljuk, az ország attól tart, hogy a kormány gyanúba hozható és összjátékkal vádolható meg: a szélsőjobboldali erőszakos csoportokkal való együttműködés vádjával."

Ezt a fiatalembert Orbán Viktornak hívták, és néhány hónapon belül ő lett az ország egyik legnépszerűbb politikusa. Most ő Magyarország miniszterelnöke.

Az akkori Orbán Viktor kitűnően érezte meg, hogy mi bírja beleverni a rettegést az ország lakóiba, és jól tapintott rá a kormány és a szélsőjobb közötti viszony intimitásaira is.

Ez a tudás, ez az intuíció nem vész, nem veszhet el, ez világos.

A mai Orbán Viktor kormányát a szélsőjobb a parlamentben nem győzi szeretetének apróbb jeleivel elhalmozni, olyannyira, hogy az már-már feltűnő; a mai Orbán Viktor pártja a budapesti főpolgármester-választáson olyan jelöltet állít, akire gond nélkül bírnak szavazni a szélsőjobb támogatói, aki - a rá leadott szavazatok származását tekintve -effektíve a Fidesz és a MIÉP koalíciós jelöltje. Továbbá: azt a két embert, akik feltehetőleg kulcsszerepet játszottak az 1992. Októberi Sajnálatos Eseményekben, ezzel is igazolva jártasságukat vagy ösztönös tehetségüket a félelemkeltésben, a mai Orbán Viktor két igen közeli munkatársául választja. (Azért feltehetőleg, mert a tárgyban készült parlamenti jelentést - már a szoclib kormány alatt - nemzetbiztonsági okokra hivatkozva titkosították.) Valamint: azt az embert, Boross Pétert, akinek a felelőssége vagy ártatlansága a Köztársaság rendszerváltás utáni történetének egyik leggyalázatosabb epizódjában mind a mai napig nem tisztázott, a mai Orbán Viktor "Magyarország demokratikus átalakítása érdekében végzett tevékenysége elismeréseként" a Köztársaság legmagasabb kitüntetésére, a Köztársasági Érdemrend Nagykeresztjére terjeszti fel. A kitüntetést Göncz Árpád adományozza és adja át, akinek ebben a kérdésben nincs igazi vétójoga.

Érdekes lenne tudni, hogy a mai Orbán Viktornak eszébe jut-e néha az a jelenet az Operában meg az a beszéd a parlamentben. Érdekes lenne, ha - Knézy Jenő sportfilozófussal szólva - beleláthatnánk az agyába.

Vajon szégyelli-e már akkori állásfoglalását?

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.