Tamás Gábor: A legények eleje (A magyar mezőgazdaság az EU kapujában)

  • 2002. december 19.

Publicisztika

Most, hogy a majdan hazánkba áramló agrár-eurómilliárdokról Koppenhágában végül - szívélyes, kétoldalú fogcsikorgatás közepette - elfogadható kompromisszum született, érdemes elgondolkodnunk: mi lesz itt szűk másfél év múlva? Miként válhat európai polgárrá, uniós költségvetési jogalannyá a magyar paraszt? Mi lesz, ha másfél év múlva szembetalálkozunk azzal a kíméletlen igazsággal, hogy kistermelőink zöme teljességgel fölkészületlenül lépi át az unió küszöbét?
Most, hogy a majdan hazánkba áramló agrár-eurómilliárdokról Koppenhágában végül - szívélyes, kétoldalú fogcsikorgatás közepette - elfogadható kompromisszum született, érdemes elgondolkodnunk: mi lesz itt szűk másfél év múlva? Miként válhat európai polgárrá, uniós költségvetési jogalannyá a magyar paraszt? Mi lesz, ha másfél év múlva szembetalálkozunk azzal a kíméletlen igazsággal, hogy kistermelőink zöme teljességgel fölkészületlenül lépi át az unió küszöbét?

Borozgatánk este

Néhány évvel ezelőtt egy burgenlandi magyar ajkú mezőgazdasági kistermelő vendégeként megtapasztaltam, miféle papírokat kell kitöltenie egy uniós agrártámogatási jogalanynak, ha pénzt akar látni a brüsszeli kasszából. Hosszú, bosszús mondatokat hallgattunk végig a kockafejű hivatalnokokról meg a kacifántos előírásokról, a nyomtatóból szinte véget nem érően sorjáztak a hitelesítésre váró, kitöltött űrlapok. "Még a seggem lukába is belenéznének, ha tehetnék" - morgott vendéglátónk, aki a végén azért csendben megjegyezte: végül is megéri. A kikezdhetetlen tekintélyű szakmai szervezet, az osztrák agrárkamara a szakminisztériummal közösen évekkel az 1995-ös belépés előtt számítógépes képzéssel egybekötött oktatási programot indított, hogy a gazdák a belépés első pillanatától kezdve teljesíteni tudják mindazon előírásokat, amelyek nyomán hozzáférhetnek az uniós forrásokhoz. A terjedelmes papírmunkához speciális - ahogy mondani szokás, hülyebiztos - oktatócédék, kitöltősablonok készültek. A delikvensnek igazából csak értelmesen el kell olvasnia a képernyő jobb oldalán futó súgószöveget, beírni a beírnivalót, kinyomtatni, aláírni, pecsételni és leadni; mi tagadás, bütykölni kell vele, de a számlára érkező szubvenciók ékesen bizonyítják: valóban megéri.

Aztán arra fordult a szó, hogyan is lesz Magyarországon. Vajon mit kezd Átlagos Termelőnk akár a legegyszerűbb cédével is? Megbizsergeti-e majd a gondolat, hogy a főmenüből egyből indítható a kitöltőprogram, s hogy még a legegyszerűbb tintasugaras nyomtató is lazán megbirkózik az űrlapok kinyomtatásával? Jót nevettünk ezen akkor, hiszen elképzeltük, amint a kéthektáros gazda a kocsma után hazaballag, enni ad a síró jószágnak, aztán keze az egérre tapad, figyelő tekintete a kurzorra mered, és időnként jóízűt frissít az uniós adatbázisból.

Ma már nincs miért vidámkodni. Itt az idő, és bár a hivatalos lózungok szerint a magyar paraszt is az unió küszöbéhez érkezett, a valóságban a többség - már ha azt vizsgáljuk, hogyan lesz ez a kör tényleg az EU jogalanya, a brüsszeli adminisztráció ügyfele - fényévekre van tőle.

Vakrepülés

A magyar agrártermelőnek - a kilencvenes évek elején lezajlott privatizáció, kárpótlás és szövetkezeti vagyonnevesítés után - tíz éven belül másodszor kell arra felkészülnie, hogy az eddig megszokott viszonyoktól gyökeresen eltérő szabályok szerint működő, új világhoz kell igazodnia. A gazdasági rendszerváltozáson és a tulajdonreformon, ha keserves veszteségek, csökkenő termelési eredmények árán, több százezres munkaerő-veszteséggel is, de valahogy túljutott. A kényszerű átalakítást nehezen, de túlélte a magyar mezőgazdaság. Megkockáztathatjuk: így lesz ez az uniós csatlakozással is. A két "menet" közötti különbség mégis óriási lesz.

A rendszerváltás a vidéki agrárpolgárok zöme számára vakrepülés volt. Hogy mi lenne a felülről elindított, bonyolult és sokszor egymáshoz sem illeszkedő jogszabályok szerint zajló folyamat vége, azt még azok sem tudták pontosan, akik a pályát a parlamentben meg a minisztériumokban felrajzolták. Most más a helyzet: bár az uniós agrárszabályokat elhúzódó reformfolyamat alakítgatja, a még egy éven belül is többször változó magyar támogatási rendszerhez szoktatott termelőink számára a működő, hat évre érvényes keret puszta létezése már önmagában is a kiszámíthatóságot és az állandóságot testesítheti meg. Az EU agrárrendszerében nem kell attól tartani, hogy pártpolitikai-taktikai megfontolásból elővesznek a sifonérból egy Torgyán típusú "agrárvezetőt", aki "árvízi disznók" felvásárlására, nulla forintot hozó "agrárdiplomáciai offenzívára" vagy ártéri halastavak építésére csoportosítja át az amúgy is ezer zsebből vérző költségvetési agrárkeretet. Tartani attól kell, hogy termelőink tekintélyes hányada a csatlakozás után jó darabig magáról a kifizetések rendszeréről sem fog tudni egy szemernyit sem, és emiatt - természetesen - az éppen aktuális magyar kormányt éppúgy szidni fogja, mint azt a rohadt uniót. Pedig hogy mihez is kellene pontosan igazodni 2004. május 1. után, azt legalább három éve nyugodtan tanulmányozhatná a magyar termelő (nem úgy, mint a rendszerváltozást), hiszen okos könyvecskék, tájékoztatók egész sora készült e tárgykörben (is). E drága pénzen előállított könyvek, brosúrák javát eddig még csak föl sem ütötték - jobb esetben valahol egy gazda polcán, rosszabb esetben egy minisztérium vagy egy kiadó raktárában lapulnak összenejlonozva. Ahhoz, hogy a magyar vidéken az EU dolgai bármi módon beszédtémává válhassanak, olyan fura és zaftos valami kell, mint például az, hogy lehet-e moslékkal etetni a disznót, vagy hogy betiltják-e nálunk a mákot. Mindezek a "hírek" persze alapvető félreértésen alapulnak, de a hókusz-pókusz-fókusz híradókba, a reggeli csevegőrádiók poénkodásai közé kerülve mégis eljutnak valahogy az úgynevezett egyszerű emberekhez is - akik mindebből (a hazai sajtó nagyobb dicsőségére) meglehetősen végletes következtetéseket vonnak le.

A csatlakozásról úgy általában persze rengeteget beszélnek a politikusok, a szakemberek, ám ők jobbára egymással vitáznak, a dolog lényege alig jut el az oly gyakran felemlegetett kistermelőkhöz. A legtöbben egyelőre nagyon keveset tudnak arról a világról, ami szűk másfél év múlva beköszönt Magyarországon, s egyelőre több az előítélet, mint a bizakodás.

Van azért jó példa is: az ősszel beindított SAPARD pályázati rendszer váratlan sikert hozott, annak ellenére, hogy a legtöbb jelentkezőnek komoly gondot okozott már a benyújtáshoz kötelezően csatolandó dokumentumok elkészítése is. Mégis több mint ezer alkalmas pályázat született, a jelentkezők (többségük gazdasági társaság) 24 milliárd forintot vennének ki az uniós keretből. (A lengyeleknél ez az előcsatlakozási program gyakorlatilag megbukott, a lehetséges pénz alig tíz százalékára érkezett pályázat.) Akadt főtisztviselő, aki hosszasan lelkendezett efölött, ám a szkeptikusok szerint mindez csak a már eddig is ismert tényt erősíti meg: Magyarországon létezik egy olyan magasan képzett és az uniós normákat teljesíteni képes agrárvállalkozói kör, amely biztosan élni tud majd a közösségi lehetőségekkel. Felőlük akár holnap uniós tagok lehetnénk.

Nem lesz szalonna

Bár széles körű és pontos felméréssel nem szolgálhatunk (egy 500 fős mintát "megmértek" ugyan az idén, de igazi merítésnek ez aligha nevezhető), a gyakorlatiasabb szakemberek szerint talán a magyar kistermelők, egyéni gazdálkodók harmadában él valamiféle reális kép arról, mivel is jár az EU-csatlakozás. (Nagyjából erre a következtetésre jut az említett kutatás is.) A kistermelők többségének viszont rendkívül változatos tévképzetei vannak a Lajtán túli világról: a skála az álmodozástól egészen a "nekünk az biztos rossz lesz" elvére épülő merev elutasításig terjed. A közös nevező a félreértés meg az általános információhiány. A mi falunkban valaki például azt terjeszti, hogy az unióban tilos lesz a disznóvágás. Mondjuk neki: ez nem igaz. Csak az lesz tilos, amit - hivatalosan - ma sem szabad: a háznál feldolgozott hús engedély nélküli továbbértékesítése, vagyis kimérése (a jelenlegi magyar állat-egészségügyi és -higiéniai jogszabályok - amelyek megfelelnek az EU hasonló paragrafusainak, s lényegesen a belépés után sem változnak - is tiltják ezt). Mire a válasz: akkor az EU is olyan, mint a Rákosiék, mindent megtilt a parasztnak, aztán majd később lesöpri a padlást. E ponton elfogynak az észérvek. De ne higgyük, hogy a butaságért kizárólag a vitapartner okolható.

Azért a helyzetért, hogy agrártermelőink létszámában legnagyobb szelete fölkészületlen az uniós csatlakozásra, a magyar kormányok sorát kellene deresre vonni. A kilencvenes évek elejétől tudni lehetett, hogy az a mezőgazdaság, ami a rendszerváltozás után kialakult, nem lehet versenyképes tagja a közösségnek. Bár a szakpolitikusok nagyobb része tisztában volt azzal, hogy az EU az egy-két hektáros, háromdisznós "kistermelővel" nem tud mit kezdeni, mert egyrészt termelése kisebb az ott használatos statisztikai egységnél, másrészt a több százezer embert kiegészítő keresettel ellátó "háztájizós", "kétlaki" magyar agrármodell beilleszthetetlen a közösségi szabályozásba, meglátását hangoztatni mégsem merte. Mint ahogyan arról is mélyen hallgatott a szakpolitika, hogy amit itt egyesek "korszerű családi gazdaságnak" hazudnak, az odaát életképtelen, s hogy a hazai birtokrendszer még a legjobb birtokkoncentráció esetén is falunként egy-két olyan magántermelő-vállalkozót képes "kitermelni", aki komoly konkurense lehet az új piacon az uniós gazdáknak. Amiből persze következhet az is, hogy a családi gazdálkodás kiemelt támogatására elkülönített tízmilliárdok igazából csak egy létszámában kicsiny kör érdekeit szolgálhatják, mert az ő államilag generált erősödésük mások lehetőségeinek a szűkülését hozza. Ezt kellett volna egy felelős politikusnak a nép elé tárni, vagy pedig olyan ágazati szabályozást kidolgozni, amiben végre különválik a versenyszféra és a szociális, keresetkiegészítő mezőgazdaság. De ez nagyon kellemetlen politikusi feladat lett volna - és még ma is az.

És ezzel az igazsággal úgy másfél év múlva minden érintett szembesülni fog. Sokan lesznek, akiket lesújt a tudat, hogy az untig emlegetett mezőgazdasági eurómilliárdokból neki egyetlen cent sem jut, vagy hogy jó néhány szabály alaposan megszigorodik.

Nagy kérdés, hogy a kegyetlen találkozást a való világgal csendben viseli-e majd e réteg. Én mindenesetre nem vagyok túl optimista.

A szerző háromgyermekes falusi középpolgár, a Népszabadság munkatársa.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.