Tiszta poharat a vízhez! - Válasz Boda Zsoltnak

  • Muraközy Balázs
  • 2009. december 3.

Publicisztika

Köszönöm Boda Zsolt részletekbe menő válaszát. Előrebocsátom, hogy sok dologban egyetértünk. Ezek közül talán az a legfontosabb, hogy a "jó kormányzás" a meghatározó kérdés ebben az iparágban, és nem önmagában a tulajdon.

Köszönöm Boda Zsolt részletekbe menő válaszát. Előrebocsátom, hogy sok dologban egyetértünk. Ezek közül talán az a legfontosabb, hogy a "jó kormányzás" a meghatározó kérdés ebben az iparágban, és nem önmagában a tulajdon.

Árak. Fontosnak tartom a költségek és az árak megkülönböztetését. Az általam idézett tanulmányok arról szólnak, hogy a magántulajdonban lévő szolgáltatók olcsóbban és hatékonyabban működnek-e, ami azt jelenti, hogy alacsonyabbak-e a költségeik. Az árazás ettől elkülöníthető kérdés: ha egy alacsony költséggel működő vállalat monopolárat kér, akkor az magasabb lehet, mint a magasabb költséggel működő, de megfelelően szabályozott vállalat ára. Az én olvasatomban a magán- és közösségi tulajdon hatását vizsgáló empirikus tanulmányok nem tartalmaznak egyértelmű következtetéseket. A költségek esetében a tanulmányok egy része azt mutatja, hogy a magáncégek alacsonyabb költségszinten működnek, másik része azt, hogy ugyanúgy. Az árak esetében a francia kutatók azt mutatták ki, hogy a magáncégek drágábban adják a vizet, Boda és Scheiring viszont nem talált ilyen hatást. Ha valamilyen következtetést le lehet ezekből vonni, akkor az az, hogy nem önmagában a tulajdon formája számít: a szabályozási, intézményi környezettel együtt határozza meg ezeket a különbségeket.

Egyébként éppen az ilyen, több tényezőt is figyelembe vevő elemzések teszik lehetővé, hogy a tízszeres költségkülönbség mellett is alkalmazható legyen a más vállalatok költségeit alapul vevő benchmarking szabályozás. Ha elég sok vállalat van az országban, akkor ezekkel a statisztikai modellekkel kiszűrhetők a földrajzi adottságok és a technológia különbségei.

Nem értek viszont egyet azzal az érvvel, hogy szükségképpen drágább (minden más változatlansága mellett) a magántulajdonban lévő vízszolgáltatás, mert a "vízműnek az üzemeltetés költsége mellett a magántulajdonos hasznát is ki kell termelnie". Mit takar a magántulajdonos haszna? Ez azt a hozamot jelenti, amit a vállalat részvényesei elvárnak a vállalatba befektetett tőkéjük után. Ha a vállalat megalakulásakor valaki egymillió forintért vett részvényt, akkor elvárja, hogy ezért minden évben (mondjuk osztalék formájában) megkapja azt a pénzt, amit a bank fizetne kamatként, és még valamekkora kockázati felárat is. Egyébként senki nem fektetne be ezekbe a vállalatokba. Ezt bizony ki kell termelnie a vállalatnak - de miért ne kellene a tőke költségét kitermelnie az állami vállalatnak is?

Nos, annak is ki kéne termelnie ezt a pénzt.

Tegyük fel, hogy az állam felvesz egymillió forint hitelt (vagy nem fizet vissza egymillió forint államadósságot), és tulajdonosként ebből fektet be a vízszolgáltató állami vállalatba. Ha a vízszolgáltatás árát költségalapon akarja kialakítani, akkor az egymillió utáni kamatot (és a kockázati felárat is) tartalmaznia kell a víz árának, mert különben az általános adókból kellene fizetnie az adósság kamatát - miközben az egyértelműen a vízszolgáltatáshoz tartozik. Ha valóban költségalapon határozzák meg a víz árát, akkor annak ugyanúgy tartalmaznia kell a tulajdonosok tőkéje után fizetett kamatot, akár a részvényesek, akár az állam tőkéjéről van szó.

Ha az állam ingyen adhatna tőkét az állami vállalatnak, akkor miért ne kaphatna minden állampolgár is? Például nem lenne ellenemre, ha az állam jövőre egy évre kölcsönadna nekem egymilliárd forintot. Naná, hogy kamatmentesen, hiszen az ilyen befektetéseknek csak akkor kell kitermelniük a tulajdonos hasznát, ha az magántulajdonos! Rögtön be is tenném a bankba, és decemberben visszaadnám. Sőt, igazából nem is kellene ténylegesen kölcsönadnia, beérem azzal is, ha év végén átutalja a kamatot!

Szegénység. A cikkemben épp azt hangsúlyoztam, hogy megfelelő szabályozás mellett a magántulajdonos által biztosított vízszolgáltatást is támogathatja az állam, ha szükségesnek tartja. Emellett valóban írtam azt is, hogy a viszonylag gazdag országokban ez általában nem indokolt. A közegészségügyi érvek szerintem is fontosak, csak nagyon nehéz azt biztosítani, hogy valóban csak a szegényeket támogassa az állam. A politikai folyamatok hatására gyakran felpuhulnak az ilyen elhatározások, és előbb-utóbb a középosztály még vastagabban részesül ezekből a támogatásokból. A szegények pénzbeli támogatása valamivel több garanciát jelent arra, hogy a támogatások nagyobb része tényleg hozzájuk jusson el.

Beruházások. Sok állam (közöttük a magyar) képtelennek tűnik arra, hogy a jelentősebb beruházásai ne essenek áldozatul a rövidlátásnak és a korrupciónak. Ilyen körülmények között segíthet, ha az állam vagy az önkormányzat privatizációs szerződésben kikötött és viszonylag egyszerűen ellenőrizhető módon magántőkét von be. Ez számos iparágban sikerült már eddig is. Azonban a rövidlátás itt is problémát okoz: ha a szerződésben - például a nagyobb azonnali privatizációs bevétel reményében - nem határozzák meg megfelelően ennek a feltételeit, akkor a beruházások elmaradnak. A kulcskérdés tehát itt is a "jó" (előrelátó, hozzáértő) szabályozás, kormányzás.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.