Cseresnyési László

Törvény, tisztesség nélkül

A gyűlöletbeszéd korlátozhatóságáról

Publicisztika

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Büntetendő, ha valaki elektronikus hírközlő hálózaton „beazonosítható személlyel vagy személyekkel szembeni erőszakos a) halált okozó, vagy b) különös kegyetlenséggel elkövetett büntetendő cselekményre irányuló szándékot vagy kívánságot” kifejező tartalmat tesz közzé vagy oszt meg (332/A. § [1]).

Az inzultusra vagy gyilkosságra való felhívás szankcionálása magától értetődően helyes. A kívánság szó itt értelmezhetetlen. Talán a „Hogy ütné már agyon végre valaki X-et!” mondat posztolásáért továbbra sem jár egy év börtön. A „beazonosítható személy(ek)” kitétel nyilvánvaló célja a NER politikusainak és családjuknak a védelme, de egyben azt jelenti, hogy a gyűlöletbeszéddel fenyegetett közösségeket kiemelik a törvény hatálya alól. Azaz a Halál a cigányokra! típusú posztokat nem szankcionálja az új törvény sem. A laikus tévképzete az, hogy a közösség elleni agresszió „kisugárzik” a tagokra, ezért konkrét személyek elleni agressziót jelent: így a közösség bármely tagjának lehet „felperesi legitimációja”. Például a BH. 2005.46 sz. eseti döntés szerint „indokolt lenne” kiterjeszteni társadalmi csoportokra a keresetindítás lehetőségét, de ezt csak a jogalkotó teheti meg, nem pedig a jogalkalmazó bíróság.

Ez a törvény valamiféle leágazása annak a diskurzusnak, amely az 1990-es évektől zajlott többek közt a Népszabadság és az Élet és Irodalom hasábjain. A vita jogi hátteréről átfogó képet ad Koltay András A gyűlöletbeszéd korlátozása Magyarországon. Alkotmányos és jogalkalmazói megközelítések, európai kitekintéssel című kötete (Complex, 2013). Az alábbi írás a gyűlöletbeszéd szankcionálásával kapcsolatos előfeltevésekről szól: szerintem ez nem csupán a jogászok privilégiuma, már néhány éve is megpróbáltam kifejteni a véleményemet a Nyelv és agresszió című terjedelmes nyelvészeti tanulmányomban (Deme Andrea, Kuna Ágnes [szerk.]: Tanulmányok a nyelvészet alkalmazásainak területéről, ELTE Eötvös Kiadó, 2022).

Érvek a korlátlan szólásszabadság mellett

Samuel E. Walker és a gyűlöletbeszéd más kutatói szerint az 1980-as évek elejéig nem létezett egyetlen összefoglaló kifejezés arra a jelenségre, hogy egyesek egy bizonyos csoporthoz tartozó embereket az etnikai, „faji”, vallási, szexuális identitásuk, hovatartozásuk miatt utálnak és támadnak. A gyűlöletbeszéd verbális agresszió, amely nem mindig jár együtt a közösségekkel szembeni fizikai erőszakra való uszítással, viszont a gyűlöletbeszéd inherens része a gyalázkodás, becsmérlés, rágalmazás, megalázás, megfélemlítés és kirekesztés. Az utóbbi fogalmak jogi kategóriaként értelmezendők, vö. a római jogban az injuria nemfogalma alatt: contumelia, infamia, metus stb.

A gyűlöletbeszédről szóló diskurzusban alapvetően két elemet szoktak elválasztani: a közösséget támadó izgatást, gyalázkodást (contumelia), illetve a fizikai erőszakra való felhívást (instigatio). A 18/2004. (V. 25.) AB-határozat nyomán a bíróság az utóbbit, az uszítás tényállását vizsgálja és szankcionálja: „ha a veszély nem csupán feltételezett, hanem a veszélyeztetett jogok konkrétak, és az erőszakos cselekedet közvetlenül fenyeget”. A gyalázkodás, rágalmazás, megalázás, megfélemlítés és kirekesztés viszont „nehezen megfogható” dolgok. Hogyan is lehet határvonalat húzni a túl szélsőséges, gyűlöletbeszédként elítélendő kritika és a puszta véleménykülönbség (mere disagreement) közé? – kérdezi Robert Post a 2009-es Hate Speech című tanulmányában, és példákkal támasztja alá a maga szkepszisét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.