Nem az a baj, hogy zebrára költi, hanem hogy lopta

  • Upor László
  • 2025. augusztus 31.

Publicisztika

„Hé, emberek, nem látjátok, hogy egyesek komoly szervezettséggel talicskázzák tova, ami a tiétek, illetve nektek járna?” Upor László dramaturg, egyetemi tanár, a Freeszfe Egyesület alapítójának írása az SZFE-blokád meghirdetésének ötödik évfordulóján.

Mi a baj a zebrákkal? Semmi az égvilágon. Persze ez így nem igaz, hisz Afrikából csíkos lovat hozatni és a magyar pampán legeltetni szegény párát nemcsak meglehetősen rossz ízlésre vall, nem csupán a parvenü önzsírozás minősített esete, de kifejezetten rossz a zebrának és nemzetségének, valamint a bolygó ökológiájának – és így tovább. Mégis: nem a zebrákkal van a baj. És még csak nem is a kafferbivalyokkal – noha ritka vadat kedvtelésből öldösni szintúgy ízléstelen és káros dolog.

Csakhogy: ha a zebráról, a kafferbivalyról, helikopterről és jachtról beszélünk, óvatlanul elszáguldunk a lényeg mellett. Nem értem – sosem értettem –,

miért azon akadnak fönn többen és egyre többen, hogy a tolvaj mire költi a lopott pénzt, miért nem azon, hogy ellopta – és lopja rendületlenül.

Ha azt mondom: „Hé, emberek, nem látjátok, hogy egyesek komoly szervezettséggel talicskázzák tova, ami a tiétek, illetve nektek járna”, többnyire a kutya sem hederít rám. Ellenben ha lefényképezem a személyi masszőrjét, a csilliárdokért vett tornacipőjét vagy fülbevalóját, megmutatom, hol patkoltatja a versenyantilopjait, hatalmas a felháborodás. Ha unásig ismétlem, hogy a jogot immáron régóta a jogfosztás leghatékonyabb eszközévé élesítették az arra szakosodottak, a többség (a jogfosztottak sokasága) rá sem bagózik. Ha mármost a legfőbb jogfosztó egy homályos lesifotó tanulsága szerint egyszerre két homárt eszik jóízűen, az vérlázító. Persze: homárral tömni magad ott, ahol sokaknak kenyér is nehezen jut, több mint érzéketlenség, ólomsúlyú politikai ízléstelenség. De nem az a vérlázító, ha valaki tizenöt évnyi kormányfői javadalmazásból fényűzően elnyaraltatja magát (erre még futná is – a mienknél jóval tisztességesebb országban is), hanem az, ha nap mint nap kilopja a szemünket, lehazudja a csillagokat. Nem mellékesen: ha igáslónak hazudja a kertjében legelő zebrát, zsíroskenyérnek a befalt osztrigát.

Nem, nem szőrszálhasogatás ez, higgyétek el. Ha folyton elsiklunk a lényeg mellett, ha beletörődünk, hogy ítélőképességünk elbódul, éles kritikai érzékünk eltompul, az ok és a tett helyett mindig csak a sokadik következményre, a sikamlós, szaftos részletekre – azoknak is legtalmibban csillogó felszínére – figyelünk fel, ha nem kapjuk rajta idejekorán a romlást, sosem lesz egészséges az, ami mostanra, úgy tűnik, vészesen elrohadt.

Persze mégis csak nagy baj van a zebrával, az „elit” táskával, a VIP-páhollyal, a helikopterezéssel, a gyémántberakásos tengeralattjáróval. Mégpedig az, hogy merően fölösleges. Másképpen: értéktelen lom. A menőzésen kívül semmire nem jó. Holt vagyon, pusztult jav: ha akarna sem tudna többé hasznára lenni a kiszipolyozottnak, illetve annak a közösségnek, amelyet szolgálni teremtődött volna minden érték. Veszett fejsze: visszavétele, elpusztítása csak a jogos bosszú eszköze, a lelkek tüzét olthatja, meg semmit nem old. A visszakobzott márkás ruhából nem épül se kórház, se uszoda, de még attól sem lesz színvonalasabb a közoktatás, ha a tolvajokat lakat alá teszik, felnégyelik vagy kedvenc futballmezüket eltüzelik.

Nincs más megoldás: észnél kell lenni (esetleg: hallgatni azokra, akik észnél vannak). Nem szabad hagyni, hogy idáig fajuljanak a dolgok, ameddig. Mondjuk (naivan): legközelebb nem. S ha lehet, soha többé.

Utóirat (emlékeztető): a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói épp öt éve foglalták el a Vas utcai épületet.

Upor László: Majdnem lehetetlen. Az SZFE autonómiaharcának története címmel írt könyvéről ez a cikkünk szól:

Ebben az interjúban pedig az egyetemfoglalásról és előzményeiről beszél Upor László:

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.