Magyar Bálint–Madlovics Bálint

Törvénytelenségben született kétharmad

  • Magyar Bálint
  • Madlovics Bálint
  • 2018. június 3.

Publicisztika

Elkerülendő a szemrehányást, hogy „nem tudunk veszíteni”, és pusztán azért kritizáljuk a Fidesz kampányát és a választást, mert nem az általunk – jobb híján – támogatott alakulat nyert, mindenekelőtt azt szögezzük le: a Fidesz harmadik „kétharmados” győzelme elsősorban az ellenzék felelőssége.

Azé az ellenzéké, amely nyolc éve képtelen megérteni a rendszer lényegét, és ahhoz igazítani a nyelvét, viselkedését, stratégiáját. A rendszer megnevezése, hogy maffiaállamot vagy éppen hibrid rezsimet mondunk, kommunikációs kérdésnek tűnik, pedig valójában stratégiai. Ennek a felfogása kellett volna ahhoz, hogy az ellenzék képes legyen áttérni a liberális demokráciában normális kormánykritikai paradigmáról a bűnöző államban szükséges rendszerkritikai paradigmára. Márpedig rendszerkritika nélkül valódi vízió sincsen, s nélküle a „demokrácia visszaállítása” is üres szólam marad.

Természetesen nem azt állítjuk, hogy a választás könnyített pálya lett volna az ellenzéknek; cikkünk éppenséggel azt állítja, hogy nem pusztán „nem fair” eszközökkel, hanem bűncselekmények sorozatával nyert ilyen mértékben a Fidesz. Ám az ellenzéki pártokra még a fideszes kényszerzubbony is túl bő volt, nemhogy a választók elvárásainak a zakója. Még a minimumot sem tudták kihozni az adott körülményekből.

Féloldalas elemzések

 

A Fidesz harmadik kétharmados győzelmének lényegében kétféle értelmezése látott napvilágot: a megértő és a kritikai. Az előbbi csoportba sorolható elemzések szerzői a Fidesz politikai stratégáját vizsgálva Orbánék töretlen népszerűségének okaira hívják fel a figyelmet. Alapvetően három ilyet említenek: 1. a Fidesz jobban érti a magyar választókat, mint az ellenzék; 2. a Fidesz szavatolja azt az egzisztenciális biztonságot, amire a paternalista szavazók vágynak; 3. a Fidesz profin mozgósított, és szavazótáborának magján túl is százezreket tudott maga mögé állítani. Ezeket az érveket olvasva az ember azt is gondolhatná, hogy a Fidesz egy liberális demokrácia újrázó kormánypártja, s győzelmét az alkotmányos játékszabályokkal és demokratikus normákkal összeegyeztethető tényezőknek köszönheti.

Ez a kép azonban a leírás féloldalasságából fakad, mely rejtve hagyja a rendszer meghatározó elemeit. A választói vágyak „megértése” valójában gátlástalanságot jelent: a Fidesz számára nem okozott gondot több éven át burkoltan, aztán a kampány utolsó heteiben már nyíltan rasszista és antiszemita ízekkel dúsított xenofób uszítást művelni. Ha valaki a parttalan migránsozás eszközéhez nyúl, az nem „megértette” a választókat a többi párttal szemben, hanem egy morális gátlást épített le magában – mintha az ellenzék a halálbüntetéssel kezdett volna el kampányolni (amit nem azért nem tett, mert nem tudta, hogy „lenne rá igény”).

A választói akarat ellenzéki feltérképezését mindemellett az is akadályozta, hogy nekik nem volt meg a választók – akár szavazókörökre lebontott – folyamatos monitorozásának az a lehetősége, ami a Fidesznek viszont – az olyan kutatócégek, mint a Századvég vagy a Kód révén – a rendelkezésére állt. A több milliárd adóforint eltérítése ilyen intézményekhez a törvénytelen favoritizmus esete, ami járadékvadász vagy kleptokrata rezsimekre jellemző.

A materiális biztonságról szóló érv hasonlóan féloldalas, mert összekeveri az alanyi jogon járó biztonságot a függelmi jogon osztott biztonsággal. Liberális demokráciákban is előfordul az osztogatás, és vannak kampányidőszakra beérő nagy állami beruházások; emberek függelmi helyzetbe taszítása, és állami megtorlással fenyegetés illojalitás esetére viszont nincs. Az ehhez kapcsolódó mozgósítást pedig számos, a Fidesz által letarolt településen büntetőjogilag jól leírható tevékenységekkel: hatósági zsarolással és kényszerítéssel végezték el.

A rendszer alapvető jellege és a választás lojalitásdemonstrációvá transzformálása épp ebben, a törvénytelenségben ragadható meg. A hatalom de facto működése nincs összhangban az alkotmányos és törvényi keretekkel; folyamatosan áthágja a jogot, azaz bűncselekmények sorozatával működik. Ezt gyakran még azok sem látják be, akik a választást kritikailag szemlélik. Az orbáni bűnöző állam működésének egyes elemeit – szemben a megértő értelmezésekkel – jól látják, ám a választás legitimitását mérlegelve csak a szűken vett választási csalást, azaz a voksok manipulálását tekintik perdöntőnek. Csakhogy jogsértések folyamatosan, a kampány alatt és előtt is történtek. Még a kritikai elemzések többsége sem tudja a helyén kezelni azokat a mozzanatokat, amelyek a legális cselekmények és a konkrét szavazóköri csalások közti sávban helyezkednek el. Pedig ahogy haladunk az előbbiektől az utóbbiak felé, úgy távolodunk a liberális demokráciákban is jelen lévő, legfeljebb etikátlan politikai stratégiáktól a posztkommunista autokráciákra jellemző sorozatos bűncselekményekig. A csupán a pálya lejtését kifogásoló hangokat könnyen el lehet némítani azzal, hogy teljes egyensúly a világ legjobb demokráciáiban sincs – ám a büntetőjogilag semleges erőfölény és a pálya törvénysértő megdöntése között mégiscsak egyértelmű határvonal húzódik. Az előbbi a liberális demokrácia velejárója is lehet, az utóbbi azonban már csupán az olyan bűnöző államok sajátja, mint az Orbán-rezsim.

A bűnöző kampány anatómiája

 

A szórványos választóköri be­avatkozások, s még inkább a határon túli szavazatok „zsákos begyűjtése” okán felvethető akár a szűk értelemben vett választási csalás is. Mégis, a legtöbb szavazatot a Fidesz minden bizonnyal a választók „megdolgozása” útján szerezte. E meggyőzés elemei azonban – a kormányzati kommunikáció „rábeszélésétől” a hatalmi eszközök használatáig – mind bűnügyi alakzatok sokaságát hordozzák magukban. Ezek egy része a kormánypárti kampány üzeneteiben ragadható meg, mások a rezsimhez lojális intézményi elemek aktív közreműködésében és jószerivel parttalan közpénzzel kitömésében.

A kormány migránskampánya hatályos törvényekbe ütközik – a köznyugalom elleni bűncselekmények közül legalább kettő leírását kimeríti. Az első a közösség elleni uszítás (Btk. 332. §): aki „nagy nyilvánosság előtt […] b) valamely nemzeti, etnikai, faji, vallási csoport ellen […] gyűlöletre uszít, bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő”. E tényállás gyanúja elsősorban a kormány nagy elérésű médiafelületein, az óriásplakátokon és a különböző nyilvános beszédekben folytatott sorosozás (rejtett uszítás) és migránsozás (nyílt uszítás) okán vethető fel.

A második bűncselekmény gyanúja az olyan, például telefonos kampányban és nyilvános fórumokon terjesztett üzenetek miatt merülhet fel, amelyek arról szóltak, hogy az ellenzéki pártok győzelme esetén elvész a szociális segély, a (köz)munka, sőt még a lakás is, ahova betegségeket terjesztő migránsokat telepítenek. Ezek a közveszéllyel fenyegetés tény­állása (Btk. 338. §) alá tartoznak, amely a rémhírterjesztéshez (Btk. 337. §) hasonló módon szankcionálja azt, aki „a köznyugalom megzavarására alkalmas olyan valótlan tényt állít, híresztel, vagy azt a látszatot kelti, hogy közveszéllyel járó esemény bekövetkezése fenyeget”. A köznyugalom elleni bűncselekményeket súlyosítja, ha a folyományuk a célközönség részéről aktív cselekvés. Erre is láttunk épp elég példát az elmúlt években, különösen az olyan, információhoz nehezen hozzáférő, kiszolgáltatott társadalmi csoportok lakta településeken, mint például Őcsény.

A jogsértő kampányüzeneteket terjesztő médiák működése külön, önmagában is jogsértő. Az állami média évek óta törvénytelen módon működik, hiszen nem végzi el alkotmányos kötelezettségét: a kiegyensúlyozott, pártatlan tájékoztatást. A közmédia híradói­ban a kormánypártok narratíváját alátámasztó híreket hallhatjuk, ezeket elemzik kritikátlanul a kormány által pénzelt intézetek munkatársai, ellenzéki hangok pedig szinte nincsenek is. Számos aktív ellenzéki politikus, például Juhász Péter évek óta először a kampányban, a minden párt számára biztosított 5-5 percnyi megjelenés révén jutott csak műsoridőhöz.

Továbbá. Miközben a Fidesznek törvényesen is több állami forrás áll a rendelkezésére, mint a kisebb parlamenti frakciókkal rendelkező pártoknak, ezt messze a kampányköltési limiten felül tetézi az ún. kormányinformációs plakátok törvénytelen, a Fidesz kampányával tartalmilag egyező használata. Törvénytelen továbbá az állami hirdetések túlárazott és dömpingszerű elosztása is. Ez a gyakorlat nem a célközönség minél hatékonyabb elérését tartotta szem előtt, hanem a Fideszhez köthető tulajdonosok sajtójának finanszírozását és a kormánykritikus sajtó ellehetetlenítését szolgálta. Ily módon a Fidesz-kormány nem egyszerűen többet költhetett a kampányára: törvénytelen költekezése minimum ötvenszeresen múlhatta felül a valódi ellenzéki pártok kampánykiadásait.

A szavazótábor-bővítés eme „meggyőzéses” formái mellett ugyancsak törvénytelen volt az a gyakorlat, hogy az állami megrendelésektől függő, jobbára vidéki vállalkozók mintájára politikailag elvben semleges közintézmények, például kórházak vezetői is a Fidesz melletti szavazásra biztatták beosztottjaikat, dolgozóikat. Ennek semmilyen negatív konzekvenciája nincs, ami azt mutatja, hogy a törvénysértés eme formája nem spontán akció volt, hanem az intézményvezetők széles körétől elvárt magatartás. Az állami erőszak durvább eszközeivel, hatósági zsarolással és – büntetőjogi terminusokat használva – kényszerítéssel és hivatali visszaéléssel a kisebb falvak fideszes polgármesterei éltek, akiknek jóvoltából (a Policy Agenda adatai szerint) a közmunkával erősen érintett településeken 67,1 százalékos volt a Fidesz támogatottsága – szemben a falvak 55,4 százalékos átlagával.

Végül a hivatali visszaélést befolyással üzérkedéssel és bűnpártolással fejelik meg azoknak az erőszakszervezeteknek a vezetői, amelyek politikailag szelektív módon szolgálták a Fidesz érdekeit. A Polt Péter vezette ügyészség nemcsak elmulasztja kivizsgálni a gyanú szerint a bűnöző állam tagjaihoz köthető bűncselekményeket, de – törvényes feladataival összeegyeztethetetlenül – a Fidesz kampánystábjának részévé válik, amikor a kampánymenetrendhez illeszkedően fogja perbe a Fidesz ellenfeleit, és a különböző ügyészségi anyagokat akadálytalanul áramoltatja a kormánypárti sajtóba. Újabban pedig ugyanilyen, bűncselekménnyel terhelt funkciót tölt be az adatvédelmi biztos is. Ő – bár korábban a 4-es metróról szóló OLAF-jelentés nyilvánosságra hozatalakor nem szólalt föl –, újabban az Orbán Viktor vejének korrupciójáról szóló OLAF-jelentés titkosítását vette védelmébe, mi másra, mint a nyomozás érdekeire hivatkozva.

 

A létező tömeg

 

A Fidesz a győzelmét bűncselekmények sorozatával érte el. Ez részint a bűnöző állam természetéből, részint a működtetők gátlástalanságából és a haszonélvezők zsákmányféltéséből, részint a választók jelentős részének kiszolgáltatottságából fakad. A kormánypárt a választást hűségdemonstrációvá fokozta le, az ellenzéket pedig marginalizálni igyekezett; zsarolni vagy fölvásárolni, kiiktatni vagy kamupártokkal helyettesíteni és összezavarni. A kísérlet 2018-ban, ahogy négy évvel ezelőtt is, sikerrel zárult. Csakhogy több mint a szavazók fele még így is ellenük, s a korántsem vonzó ellenzéki pártokra szavazott. Ez azt jelenti, hogy létezik az a tömeg, amely idővel képes lehet megtörni a bűnöző állam uralmát – és ez nagy felelősséget helyez a formálódó ellenzéki alakulatok vállára.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.