Troglodita-induló

  • 1998. április 2.

Publicisztika

Borges írja a trogloditákkal kapcsolatban (mitológiai törzs, földbe vájt barlangokban élnek, és halhatatlanok, de rendesen öregszenek, halhatatlanságuk oroszlánrészét szenilitásban töltik), hogy a trogloditák olyan hülyék, hogy egyszer egy troglodita beleesett egy gödörbe, és a többi trogloditának hétszáz évig nem jutott eszébe kihúzni onnan. Itt még azért nem tartunk, de ha igaz a történet, hogy házaspár kutyája Kőbánya sörgyári szellőzőaknába esett, házaspár kerített hajléktalant, leküldte kutya után, hajléktalan feladta kutyát, házaspár gödörben hagyta hajléktalant; ha csak a fele igaz, már nincs messze Borgestől.

Borges írja a trogloditákkal kapcsolatban (mitológiai törzs, földbe vájt barlangokban élnek, és halhatatlanok, de rendesen öregszenek, halhatatlanságuk oroszlánrészét szenilitásban töltik), hogy a trogloditák olyan hülyék, hogy egyszer egy troglodita beleesett egy gödörbe, és a többi trogloditának hétszáz évig nem jutott eszébe kihúzni onnan. Itt még azért nem tartunk, de ha igaz a történet, hogy házaspár kutyája Kőbánya sörgyári szellőzőaknába esett, házaspár kerített hajléktalant, leküldte kutya után, hajléktalan feladta kutyát, házaspár gödörben hagyta hajléktalant; ha csak a fele igaz, már nincs messze Borgestől.

Ilyenkor, ugye, az ember nem talál szavakat. Holott nem egy nagy ügy. Két hajlékos benne hagy egy hajléktalant. Egy szellőzőaknában, amit már nem használnak, nincs itt már mit szellőztetni. Fedőlap nélkül, mert az aknát azért szellőztetni kell. Különben megdohosodna, holott egyelőre ez az egyetlen, ahová mindenki bedobhatja a hajléktalanját, ha már nem kell; ott még nem tart az urbanizáció, hogy legyenek köztéri ládák vagy edények erre a célra, a szelektív hulladékkezelés, valamint a recycling gondolatának jegyében. Pedig kellenének, egyre több ilyen házaspár sétáltat kutyát vagy gyereket, viszont egyre fogy az aknafedő (haza szokták vinni; aknát nem, az nem férne sehova), a sétáltatott egykettőre belezuhan, még szerencse, hogy itt mindig van kéznél egy hajléktalan. Akit nem azért hagynak ott, mert gonoszak; a hajléktalant minek szedjék ki, hova szedjék ki, kinek lesz jobb, ha kiszedik, neki se lesz jobb, ha kinn van.

Utóbbi egyébként stimmel, kinn se jobb. Na jó, ez a sztori végül rendeződött, a hajléktalant bátor tűzoltók, jajveszékelő szomszédok, tudni vágyó kutyasétáltatók, kiemelték, kórház, hófehér ágynemű, gusztusos nővérkék, minden rendben van; de akkor se. A házaspár, ha kérdeznék, hogy mégis, ezt hogy képzelték, a vállukat vonogatnák, így szokás, mormolnák, őket is lenyúlták nemegyszer. Igazuk lenne, így szokás, és ki nem lett itt lenyúlva. A polgár meg olyan, hogy mintakövető, ha fejétől bűzlik a hal, ő benne hagyja az aknában a hajléktalant, lent élősködjön a rohadék. A legtöbb párt egyébként erre az életérzésre és szavazórétegre alapozza a kampányát: abból a minden bizonnyal helyes feltételezésből kiindulva, hogy a szavazót nem érdekli, ki mit mond a jogrendről, az állami szerepvállalás mennyi- és minőségéről és egyéb absztrakt balfaszságokról, hanem az érdekli, hogy ki tud több rossz arcút egy csapásra agyonütni. Majd ők rendet raknak. Jut majd minden lenyúltra meg lenyúlóra egy rendőr is.

Esetleg egy hajléktalan, legyen, aki kihúzza a kutyát az aknából.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.