Tűrést, tiltást, támogatást

  • 1997. október 2.

Publicisztika

Ha Pokol elnöki főtanácsadó és az FKgP törvényjavaslata után felálló parlamenti médiaelemző központ, az állami sajtófejlesztési alap és a közvélemény-kutató bizottság csak úgy lesznek, lógnak bele a nagyvilágba, és nem jelentgetnek fel rendszeresen szerkesztőségeket, újságírókat és közvélemény-kutatókat, akkor semmit sem csináltak. Ha jól lehet érteni, mit is akarnak, akkor arról lenne szó, hogy pénzek újra fel- és elosztásával - mert egyes lapoknak több van, mint másoknak -, valamint a közvélemény-kutatások ellenőrzésével azt kéne elérni, hogy az a párt is népszerű és befolyásos legyen, amelyik egyébként nem.

Ha Pokol elnöki főtanácsadó és az FKgP törvényjavaslata után felálló parlamenti médiaelemző központ, az állami sajtófejlesztési alap és a közvélemény-kutató bizottság csak úgy lesznek, lógnak bele a nagyvilágba, és nem jelentgetnek fel rendszeresen szerkesztőségeket, újságírókat és közvélemény-kutatókat, akkor semmit sem csináltak. Ha jól lehet érteni, mit is akarnak, akkor arról lenne szó, hogy pénzek újra fel- és elosztásával - mert egyes lapoknak több van, mint másoknak -, valamint a közvélemény-kutatások ellenőrzésével azt kéne elérni, hogy az a párt is népszerű és befolyásos legyen, amelyik egyébként nem.

Nagyszerű.

Remek ötlet, hisz a médiatörvény - és végrehajtása során a nagyszerű ORTT is - bebizonyította már, hogy a magyar nép különös kegyetlenséggel követ el bármit a médiával. Nem is szabad egyedül hagyni őket. Mert ha a magyar nép - pusztán önvédelemből - nem ugrik a média torkának, akkor a média képes és megvezeti a gyanútlant, gyere, kis magyarom, formáljam a közvéleményed, megmondom, ki a legnépszerűbb.

Készülne, mondjuk, egy táblázat, hogy az áprilisi plenáris üléseken a kisgazdáké a legnagyobb frakció, melegít az MDNP. Vagy heti bontásban váltanák egymást, de akár délelőttre és délutánra is megjelenne egy külön népszerűségi mutató; a tévé az időjárás-előrejelzés után mondaná be, "holnap a reggeli órákban az ország északi részében csapadék várható és tarol a Munkáspárt".

Ugyanakkor a kezdeményezés semmit sem ér, ha megmarad a jelentésírás, tényállásrögzítés szintjén. A valóságot formálni kell, elvtársak: ha már az egyensúlyteremtés jegyében újraosztanak, akkor normális lenne, ha a káderállomány összetételébe is beleszólnának, megbízható, akkurátus szerkesztők kinevezését véleményeznék, erre a helyre szerkesztőségi cikket írnának.

Elmondanák, hogy baromságokról mit gondoljunk.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.