Új Kirekesztési Terv? - A szubkulturális önrendelkezés esélyei Magyarországon

  • Böcskei Balázs
  • 2009. október 8.

Publicisztika

"Aki tényleg kicseszett a melegekkel" - áll a Reakció blogjának címlapján három órával a szeptember 5-i Budapest Pride felvonulás után. A jobboldali portál természetesen Gyurcsány Ferencet - és körét - veszi célba, hiszen "ha volt valaki, aki az elmúlt években igazán ártott az ügyüknek, az a volt miniszterelnök". Emlékeim szerint azonban Gyurcsány vezette azt a kormányt, amely benyújtotta a bejegyzett élettársi kapcsolatról szóló indítványt. Július 1-jével hatályba is lépett, s az "érintettek" úgy élték meg, mint ahogy a Reakció a kormányváltást fogja. Zavarba ejtő, hogy még mindig lehet Gyurcsány fellépésein rugózni, mintha ez lenne a legfontosabb médiaesemény egy melegfelvonulás alkalmával.

"Aki tényleg kicseszett a melegekkel" - áll a Reakció blogjának címlapján három órával a szeptember 5-i Budapest Pride felvonulás után. A jobboldali portál természetesen Gyurcsány Ferencet - és körét - veszi célba, hiszen "ha volt valaki, aki az elmúlt években igazán ártott az ügyüknek, az a volt miniszterelnök". Emlékeim szerint azonban Gyurcsány vezette azt a kormányt, amely benyújtotta a bejegyzett élettársi kapcsolatról szóló indítványt. Július 1-jével hatályba is lépett, s az "érintettek" úgy élték meg, mint ahogy a Reakció a kormányváltást fogja. Zavarba ejtő, hogy még mindig lehet Gyurcsány fellépésein rugózni, mintha ez lenne a legfontosabb médiaesemény egy melegfelvonulás alkalmával.

Az immáron sem nem miniszterelnök, sem nem pártelnök Gyurcsány jelenlétének annyi tanulsága volt, hogy amennyiben a médiamunkásoknak nem személye és felesége, illetve a betonfejű posztfasiszták lettek volna a legfontosabbak, megkérdezhették volna telefonon a több száz szocialista képviselőt, hogy ők mégis merre jártak szombaton. Költségvetési időszak van, adódik, hogy sok a munka, de mintha éppen a tavalyi események miatt életre hívott Magyar Demokratikus Chartának jóval több baloldali és/vagy szocialista szimpatizánsa lett volna. Akadt jobb dolguk, ahogy a magyar liberalizmus megújítójának, Retkes Attilának is. Fodor Gábor is csak tanácsadóját "küldte el" a közel egy hónappal ezelőtti eseményre. Hiányzott ő is, akárcsak a platformokra, teadélutánokra, illetve vitaklubokra szétesett SZDSZ további prominens vezetői. Ahogy Gyurcsány politikailag magányos volt, úgy egészen más okok miatt Retkes, Fodor, Kóka és a többiek is azok lettek volna, hiszen velük még fényképezkedni sem lett volna kedvük a felvonuló melegeknek, heteroszexuálisoknak, demokratáknak.

*

A közelmúltban a Political Capital által közzétett kutatás szerint a magyar társadalom nem nevezhető homofóbnak, viszont azt már elutasítja, hogy a homoszexualitásról mint közügyről beszéljünk. Azaz: "Engem nem zavar, ha buzi, csak ne mutogassa magát, menjen haza, otthon csinálja." Ebből adódóan ritka kivétel a politikusi biztatás. Egyelőre Gyurcsány volt az egyedüli vezető politikus, aki nyíltan meleg államtitkárt vett be a stábjába. Azzal az óvatossággal azonban, ahogy a politikusok a témához nyúlnak, teljesen reménytelenné teszik, hogy a különböző szexuális csoportok és szubkultúrák integráns részei legyenek a magyar társadalomnak. Nem a tízmillió magyar hibája - sokkal inkább a nyelvi egyoldalúságba felejtkezett értelmiségié és a nyelv nélküli politikai osztályé -, hogy nem a szolidaritás lesz a társadalmi integráció, a befogadás (inklúzió) forrása. Pedig alapesetben ez lenne a helyénvaló, mint ahogy az is kívánatos lenne, hogy a politikai és közéleti döntéseket a Jürgen Habermas által nyelv- és szociológiaelméletileg vizionált kommunikatív racionalitás jegyében hozzuk meg. Ez működik elméletben vagy egy Habermas-szimpóziumon, de a magyar jogállam és politikai kultúra nem túl kedvező terep hozzá.

A különböző kisebbségek - intézményi és többségi - elismerési lehetetlenségét napjaink Magyarországán mégis a német szociológus demokráciáról és jogállamról vallott késői gondolataiból bonthatjuk ki. Habermas szerint "az inklúzió azt jelenti, hogy a politikai rend nyitott a diszkrimináltak egyenlősítésével és a marginalizáltak bevonásával szemben, anélkül, hogy a diszkrimináltakat és a marginalizáltakat bezárná egy egyneműsített népközösség uniformitásába". Jól láthatóan az ilyen inklúzióra nincs különösebb szándék, főleg nem a kormányzásra készülő jobboldal irányából. Ma Magyarországon az uralkodó gondolat a nemzet, a jogállam és a demokrácia etnonacionalista felfogása. Egyelőre képtelenek vagyunk megbirkózni azzal a kortárs "ténynyel", hogy napjainkban a nemzeti tudat ingadozik a kitágított inklúzió és a megújított lezárás között.

Ez nemcsak magyar, de európai probléma is, a magyar politikai osztály ezt viszont a kelleténél lassabban látja be. Nem szólal meg melegügyben, ha meg veszi a bátorságot, úgy hajlik a gondolatra: "Amit a nép akar, az éppen azért jó, mert a nép akarja." (Carl Schmitt) Habermasszal szólva "itt mutatkozik meg a demokrácia és a jogállam szétválasztásának hátsó értelme: mivel az iránymutató politikai akaratnak nincs ésszerű normatív tartalma, és végső soron egy naturalista népszellem expresszív értelmére vezethető vissza, nem kell feltétlenül nyilvános vitákra épülnie. E klasszikus felfogás kritikája elsősorban 'liberalisztikus' értelmezése ellen irányul."

Túlzónak tűnhet az előbbi gondolat, hiszen óriási különbség van például a Kommentár és a Magyar Jelen között. Míg előbbi a több esetben reflektálatlan amerikai neokonzervativizmus magyarországi szellemi bevezetésén ügyködik, addig utóbbi a bizniszrasszizmus, a homofóbia és a lap "magyarságától" eltérő, független, kollektív identitás represszív politikával való megfegyelmezésének orgánuma. Közös azonban, hogy így vagy úgy, de a célpont az individuum mint atomisztikusan értelmezett, kötetlen én; a kívánt cél pedig a politikai akaratképzésnek mint a társadalmi érdekek aggregációjának instrumentalisztikus felfogása. Ebből és hasonló gondolatokból a Másik (és politikája) elismerése a legritkább esetben születhet meg. Ehelyett az idegen elemek kényszerű és akaratos asszimilációja a kívánatos, hiszen - megint Carl Schmitt - "egy demokratikus állam az általános emberi egyenlőség konzekvens elismerésén keresztül elveszítené a maga szubsztanciáját a nyilvános élet és a nyilvános jog területén". Ennyit a melegtársadalom elismeréséről.

*

Az Új Magyarország Kirekesztési Terv egyelőre csak vízió, de nincs kizárva, hogy tankönyvi formát ölt, azaz "kulturálisan érzékeny témák szabályozásában (...) többségi kultúra etikai-politikai önértelmezése jut kifejezésre" (Habermas). Bár tanácsnak kevés, a jövőre nézve nagy hiba lenne a politikai diskurzusok etikai leszűkítése, ahogy túlságos kiterjesztése is.

A nacionalista esszencializmus nyelve most még népszerűsége csúcsán van. Ennek árát kár lenne, ha a kirekesztettek fizetnék meg. A kulturális szövet újraszabása ugyanis kizárólag a (szub)kulturális önrendelkezés elősegítésével lehetséges. A kirekesztettek ehhez keresnek szövetségest, bár a felvonuláson részt vevők számát elnézve az "érintettek" még saját köreikben sem fogalmazzák ezt meg. A "többiekben" meg nem is igen van rá igény.

A szerző a DEMOS Magyarország kutatója.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.