Unger Anna

Az átláthatatlanság törvénye

A kampányfinanszírozás új szabályairól

  • Unger Anna
  • 2013. július 13.

Publicisztika

Nincs ország a földön, ahol a kampányfinanszírozás rendben lenne: a jelölt a pénz után, a jogalkotó a jelölt után fut. Már ha fut: az elmúlt húsz év során Magyarországon azt láttuk, hogy az egymással szemben álló felek a pártfinanszírozás átláthatóvá tételét közösen szabotálják el. Ennél csak egy rosszabb - a demokrácia szempontjából rosszabb - megoldás lehetséges: ha a szabályok újraírása az egyik felet hozza helyzetbe.

Magyarországon nagyjából egy évtizede van szakmai konszenzus a párt- és kampányfinanszírozás reformjának elkerülhetetlenségéről. Sokat olvashattunk a nyílt kampányszámláról, a hirdetési költségek átláthatóságáról, a költési limit emelésének vagy éppen az Állami Számvevőszék erőteljesebb fellépésének szükségességéről. A hétfőn elfogadott új, már címében is félrevezető, az "országgyűlési választási kampányköltségek átláthatóvá tételéről" szóló törvény azonban összességében nem fogja javítani a rendszert, és nem lesz átláthatóbb a kampányfinanszírozás sem. Még akkor sem, ha a végső változatban nem szerepel a pártok működési költségeinek lenullázása, és ha most ellenzéki pártvezetők és választási szakértők is dicsérik a tervezet néhány olyan elemét, mint a magasabb költési limit, vagy a jelentősebb kampánytámogatás a nem parlamenti pártoknak is. (A törvénytervezetről lásd korábbi cikkeinket: Még egy szög, Magyar Narancs, 2013. május 23. és Átlátszó, 2013. május 30.) A történet ugyanis nem ezeken a pontokon fog eldőlni.

A kétharmados kormánypárt húsba vágó anyagi kérdéseket emel be - külső szereplőként - az együttműködés kialakításáról szóló egyeztetésekbe. Mindezzel két legyet üt egy csapásra: nemcsak az ellenzéki együttműködést nehezíti meg, de arra a demokráciaellenes és demagóg társadalmi közhangulatra is rájátszik, amely nem kedveli a pártokat, és nemhogy adományt nem ad nekik, de az állami támogatást is fölöslegesen kidobott pénznek tartja.

A kampányreform az angolszász modellt követi: erre hajaz a jelöltalapú kampánytámogatás, a médiahirdetési árlisták közzétételének előírása (az óriásplakátok - lex Mahir-Cityposter - kivételével), és a kereskedelmi médiát érintő teljes kampánytilalom. Az Egyesült Államok szabályozási mintáját követi a törvényben szintén szereplő adományozási korlátozás is, amely lényegében minden nem természetes személynek megtiltja a pártok közvetlen támogatását. Ugyanakkor a szakmai körökben példaértékűnek tartott kanadai, az egészen jónak ítélt brit, de még a sok vitát kiváltó amerikai szabályozás is jóval méltányosabb az új magyar törvénynél.

Ezek ugyanis részletesen és pontosan szabályozzák az ún. harmadik fél kampányát, vagyis a jelöltet nem állító, de a korteskedésben véleményüket hallatni akaró érdekcsoportok, társadalmi mozgalmak szavazói magatartást és ezzel a választást befolyásoló tevékenységét is - kiváltképp, ami ezeknek a szervezeteknek a pénzszerzési lehetőségeit és kampánykiadásait illeti.

Ha az olvasó emlékszik azokra a 2010-es gigaposzterekre, amelyek "Ítéletidőt" hirdettek, máris tudja, miről beszélek. Azokon a plakátokon sem pártjelkép nem volt, sem valamely pártéval feltűnően azonos színvilág, és arra sem biztattak, hogy erre vagy arra a pártra szavazzunk. A felirat mellett csupán egy dátum szerepelt rajtuk: 2010. április 11., a választások első fordulójának napja. Mégis mindenki érthette, mit üzen a CBA. Az élelmiszerbolt-hálózat nem indított jelölteket, nem állított listát - így rá semmilyen, a választási kampánnyal kapcsolatos előírás nem vonatkozott, ugyanakkor ezzel a plakátkampánnyal kedvezett valakiknek, és kampányolt mások ellen. És mivel sem a kampányeszközöket felsoroló, sok vihart látott választási eljárási törvény, sem a mostani törvény nem szól egy árva szót sem a harmadik fél kampányáról, semmi akadálya, hogy ugyanez az üzletlánc megjelenjen a 2014-es kampányban, és óriásplakátjain, reklámújságjaiban mondjuk azt hirdesse: éljenek a rezsicsökkentők! Ugyanígy nem lesz akadálya annak, hogy a Közgép, a Puskás Futballakadémia vagy egyéb, közpénzekből mostanában sokat látott cégek aktív kampánytevékenységet folytassanak. Persze elvileg az sem elképzelhetetlen, hogy a trafiktender miatt pórul járt üzletek is kampányba kezdjenek - de erre azért nagy tétben nem mernék fogadni.

A kormánypárt szakértői azt állítják, hogy a "szigorítások" mindenkire, így rájuk is érvényesek: ők sem költhetnek limit nélkül, ők sem lesznek a kereskedelmi tévékben, és számukra is korlátozottabb lesz az adományozói kör. De pontosan az Egyesült Államok kampányfinanszírozási bonyodalmainak és szabályozásának közel másfél évszázados története bizonyítja, hogy az ilyen tiltás hiábavaló: mert a pénz, ha nem is közvetlenül, de célba ér. Amikor a demokraták és a republikánusok liberális szárnya (a "progresszívek") a XIX. és a XX. század fordulóján megelégelték, hogy a nagytőke irdatlan mennyiségű pénzt ad a republikánusoknak, ezzel korrumpálva a teljes politikai rendszert, megtiltották a cégadományokat. Véget vetett ez a gyakorlatnak? Nem, csak annyi történt, hogy a fat catnek, vagyis kövér macskának nevezett nagytőkés ezentúl bújtatott formában, magánszemélyként biztosította a szükséges anyagi hátteret a jelöltjének. Amikor a republikánusok három évtizeddel később felismerték, hogy a szakszervezetek nemcsak szavazókat, de rengeteg kampánytámogatást is jelentenek Franklin D. Rooseveltnek, az FDR-ellenes déli demokratákkal összefogva megszavazták a kongresszusban a szakszervezetek adományozási tilalmát. És így tovább, egészen a Watergate-botrányig, amikor nemcsak az derült ki, hogy Nixon és csapata köztörvényes bűncselekményeket követett el, de az is, hogy elképesztő mennyiségű pénz áramlik nem nyilvános és nem ellenőrizhető úton a kampányba. Az ezredfordulóra pedig nyilvánvalóvá vált az is, hogy a teljes kampánykiadások közel harmada az ún. politikai akcióbizottságok, a PAC-ek, azaz a jelölteket nem állító, de a kampányban részt vevő csoportosulások korteskedése révén jön össze. A 2012-es kongresszusi és elnökválasztásra a jelöltek és pártjaik 4,8 milliárd dollárt költöttek, míg a fent említett PAC-ek ugyanerre 2,3 milliárdot. Ebben az összegben nemcsak a szakszervezeti és civil szervezeti PAC-ek, vagy a jelöltek közvetlen támogatására vonatkozó szigorú szabályok megkerülése érdekében létrehozott ún. SuperPAC-ek vannak benne, de az Exxon, az AT&T és az Amerikai Bankárok Szövetsége által létrehozott PAC-ek is.

*

Túlzás lenne persze azt állítani, hogy a következő választásra Magyarországon is az amerikai méretekhez hasonló módon fog aktivizálódni az üzleti szféra, de vélelmezhető, hogy valamilyen formában a jelenlegi kormányzás vesztesei és győztesei bedobják majd magukat. Azt viszont már hónapok óta látjuk, hogy a harmadik fél nemcsak jelen van, de igen aktívan kampányol is: épp csak azt nem tudjuk, miből, és azt sem, hogy mennyiért. A Civil Összefogás Fórumról (CÖF) van szó - és bizonyosan e szervezet léte és hatásos működése is közrejátszik abban, hogy a mostani tervezetben továbbra sem akaródzik a harmadik fél kampányát megregulázni. A CÖF ugyanis nem más, mint egy magyar SuperPAC, ami kellő időben hadra fogható a nemes cél érdekében.

Olyan törvényjavaslatot persze mégsem lehet írni, amely azt mondaná, hogy harmadik fél kizárólag a mostani kormánypártok mellett kampányolhat, ezért ez a példa alighanem az ellenzéki pártok számára is ragadós lehet. Még akkor is, ha anyagi források és média-hozzáférés tekintetében kifejezetten egyenlőtlen küzdelem lesz, e téren lehet majd szerepe az ellenzéki társadalmi mozgalmaknak - amelyek jelöltet nem állítanak ugyan, de a kampányban a maguk részéről jelen ismereteink szerint minden előírás és korlátozás nélkül részt vehetnek.

Az állampolgárnak pedig nem marad más: reménykedhet, hogy idővel talán születik majd egy olyan kampányfinanszírozási jogszabály is, amelyik tényleg a kampánytevékenységekre vonatkozik majd, és nem csak szavakban teszi átláthatóbbá a választási kasszákat.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált.