Valahol nulla és egy között

  • .
  • 2009. augusztus 6.

Publicisztika

Magyar Narancs, 2009. július 16. Tisztelt Mészáros Bálint! Érdeklődve olvastam 29.
számuk öngondoskodásról szóló mellékletét. Örültem, hogy cikkében bemutatja a biztosításmatematikusokat. Nagyon büszke vagyok erre a képzésre, amelynek keretében sok tehetséges fiatalt tanítottam az utóbbi 15 évben! Nem tévedés, a Közgázon 1994-ben indult el az aktuáriusoktatás. Az idén pedig az ELTE-vel közösen biztosítási és pénzügyi matematika mesterszakot indítunk. Nem helyes tehát az a megállapítása, hogy "az aktuáriusi alapképzés még a kezdeti szakaszban tart". Évente mintegy 20-25 hallgató végzett főszakirányon, 45-50 fő pedig mellékszakirányon a Budapesti Corvinus Egyetemen. Emellett a posztgraduális képzésben kétévente végez 15 hallgató. Ha a Google-ban rákeres az aktuárius szóra, 8780 találata lesz, ha a biztosítási és pénzügyi matematikát írja be, akkor 38 600 találatot kap. Az aktuárius szó lehet, hogy kevéssé ismert, de ez nemzetközi szakma, ezért megtartottuk a nemzetközi elnevezést.

Üdvözli

Kovács Erzsébet egyetemi tanár, az aktuáriusképzés vezetője, Budapesti Corvinus Egyetem

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.