Csapás és ellencsapás

  • - ng -
  • 2009. augusztus 6.

Publicisztika

Erősödik a gyanúnk, hogy a BKV nem csak a fővárosi utazóközönség kiszolgálását tekinti feladatának, a háttérben más - kifejezetten szórakoztatóipari, már amennyiben a cirkuszt, a botránykeltést és a pankrációt ide soroljuk - ambíciók is mocorognak. És bár korábban is akadtak jelentős és következmények nélküli balhék, vízválasztónak talán 2006 nyara tekinthető, amikor megjelentek a Combinók és kis híján lebontották a Margit hidat. A Combino-ügy a társasági összezárás kulcsfigurájának, a 13 évig regnáló Aba Botond vezérigazgatónak a fejébe került. Utóda, a 2006 karácsonyán kinevezett Antal Attila sem húzta sokáig, elég volt egy gyanús - afféle családi biznisznek tűnő - használtbusz-megrendelés, hogy megromlott egészségi állapotára hivatkozva 2008 áprilisában lemondjon. Ellenben úgy tűnik, a jelenlegi főnök, a tavaly augusztusban csatasorba állított Kocsis István, aki korábban a Magyar Villamossági Műveknek és a Paksi Atomerőműnek is a vezére volt, remek kondícióban van.

Erősödik a gyanúnk, hogy a BKV nem csak a fővárosi utazóközönség kiszolgálását tekinti feladatának, a háttérben más - kifejezetten szórakoztatóipari, már amennyiben a cirkuszt, a botránykeltést és a pankrációt ide soroljuk - ambíciók is mocorognak. És bár korábban is akadtak jelentős és következmények nélküli balhék, vízválasztónak talán 2006 nyara tekinthető, amikor megjelentek a Combinók és kis híján lebontották a Margit hidat. A Combino-ügy a társasági összezárás kulcsfigurájának, a 13 évig regnáló Aba Botond vezérigazgatónak a fejébe került. Utóda, a 2006 karácsonyán kinevezett Antal Attila sem húzta sokáig, elég volt egy gyanús - afféle családi biznisznek tűnő - használtbusz-megrendelés, hogy megromlott egészségi állapotára hivatkozva 2008 áprilisában lemondjon. Ellenben úgy tűnik, a jelenlegi főnök, a tavaly augusztusban csatasorba állított Kocsis István, aki korábban a Magyar Villamossági Műveknek és a Paksi Atomerőműnek is a vezére volt, remek kondícióban van.

Kocsis első közismertté vált intézkedése egy Audi 6 típusú szgk. saját célra való beszerzése volt, amire persze akadt logikus magyarázat. Tavaly decemberben ezt olvastuk: "A vállalat szóvivője szerint pont azért van szükség az új Audira, hogy Kocsis István eljusson olyan tárgyalásokra, ahol újabb kölcsönökről tárgyalhat." Ennek fényében az is evidens, hogy a BKV-hoz hasonló, legatyásodott céget csak profikkal lehet rendbe tenni. A vezér már tavaly októberben tanulmányt rendelt meg a nemzetközi consulting iparág két nagyágyújától, a svájci székhelyű Everest Capital S.A.-tól "hitelfelvételi lehetőségek felmérésére", a bermudai Dandy Trading Limitedtől pedig "devizapiaci változások hatásának elemzésére" 78500, illetve 81 900 euróért. Ezek mellett még vagy 25 "tanulmányi szerződésről" számolt be a sajtó. Kocsis azonban így nyilatkozott: "Elégedett vagyok saját munkámmal, mert a BKV élén tavaly szeptember óta azon dolgozom, hogy elzárjam a csapokat, amelyeken keresztül elfolyhatnak a közpénzek." Talán arra utalt, hogy az Antal-féle vezetés - időközben kiderült - százmilliós panamái helyett ő csak apróval fizetett. Ezt követően néhány hónapig a BKV-t legfeljebb az új népszórakozás, a járművezető- és ellenőrverés miatt találta meg a sajtó, és a fene gondolta volna, hogy mindjárt kezdődik a vállalat történetének eddigi leglátványosabb cirkuszi száma - a Kocsis megsemmisítésére irányuló operáció.

Amelynek érdekében jelentős erők moccanhattak meg. Miután az index.hu cikksorozatban emlékezett meg a vezérigazgató MVM-es görbe dolgairól, július 3-án az MTI arról számolt be, hogy ezek miatt a "városvezetés jelentős részének bizalma megrendült Kocsis Istvánban", sőt "Kocsis működését a kezdetektől fogva gyanús szemmel nézte Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes és a fővárosi szocialisták". A BKV július 6-i sajtóközleményében már az állt, hogy "Hagyó és Kocsis között kiegyensúlyozott, korrekt a kapcsolat", majd néhány nappal később - ahelyett, hogy tisztázta volna magát a BKV-felügyelőbizottsága előtt - Kocsis is szabadságra ment. Ezután pedig bemondta a Kossuth rádió (július 20.), hogy Kocsist a következő felügyelőbizottsági meghallgatás után meneszthetik, sőt már az utód is megvan Balogh Zsolt személyében, aki megbízott vezérigazgatóként tavaly áprilistól augusztusig egyszer már vezette a BKV-t.

Végül mindennek épp az ellenkezője valósult meg. Kiderült ugyanis, hogy a Hagyó emberének tartott Balogh nevéhez két olyan, párját ritkító végkielégítési ügy fűződik tavalyról, amely még a Kocsisról szőtt feltételezéseket is elhomályosítja: Szilágyiné Szalai Eleonóra humánpolitikai igazgató 100 milliója, majd tovább foglalkoztatása ugyanis cáfolhatatlan, ahogy más, szintén tízmilliós nagyságrendű végkielégítések is olyan exvezetőknek, akik alig egy évig dolgoztak a BKV-nál. A szabadságáról hazatérő Kocsis viszont vélhetően sziporkázott a BKV felügyelőbizottsága előtt, mert bár a bizottság elnöke nem árult el részleteket a meghallgatásról, annyit elmondott, a vezérigazgató tisztázta magát, Balogh Zsolt viszont önként, végkielégítés nélkül távozott a BKV-tól. Ha kinézünk az ablakon, a közeli végállomáson a sofőr slaggal locsolja a koszos Ikarus motorját, hogy egyáltalán elindulhasson. Fogalmunk sincs, hogy sikerül-e, és legfeljebb azzal vigasztalhatjuk magunkat, hogy a főnöke valószínűleg tud valamit, amit rajta kívül csak nagyon kevesen. Kár, hogy ennek nem sok köze van a közlekedéshez.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”