Csapás és ellencsapás

  • - ng -
  • 2009. augusztus 6.

Publicisztika

Erősödik a gyanúnk, hogy a BKV nem csak a fővárosi utazóközönség kiszolgálását tekinti feladatának, a háttérben más - kifejezetten szórakoztatóipari, már amennyiben a cirkuszt, a botránykeltést és a pankrációt ide soroljuk - ambíciók is mocorognak. És bár korábban is akadtak jelentős és következmények nélküli balhék, vízválasztónak talán 2006 nyara tekinthető, amikor megjelentek a Combinók és kis híján lebontották a Margit hidat. A Combino-ügy a társasági összezárás kulcsfigurájának, a 13 évig regnáló Aba Botond vezérigazgatónak a fejébe került. Utóda, a 2006 karácsonyán kinevezett Antal Attila sem húzta sokáig, elég volt egy gyanús - afféle családi biznisznek tűnő - használtbusz-megrendelés, hogy megromlott egészségi állapotára hivatkozva 2008 áprilisában lemondjon. Ellenben úgy tűnik, a jelenlegi főnök, a tavaly augusztusban csatasorba állított Kocsis István, aki korábban a Magyar Villamossági Műveknek és a Paksi Atomerőműnek is a vezére volt, remek kondícióban van.

Erősödik a gyanúnk, hogy a BKV nem csak a fővárosi utazóközönség kiszolgálását tekinti feladatának, a háttérben más - kifejezetten szórakoztatóipari, már amennyiben a cirkuszt, a botránykeltést és a pankrációt ide soroljuk - ambíciók is mocorognak. És bár korábban is akadtak jelentős és következmények nélküli balhék, vízválasztónak talán 2006 nyara tekinthető, amikor megjelentek a Combinók és kis híján lebontották a Margit hidat. A Combino-ügy a társasági összezárás kulcsfigurájának, a 13 évig regnáló Aba Botond vezérigazgatónak a fejébe került. Utóda, a 2006 karácsonyán kinevezett Antal Attila sem húzta sokáig, elég volt egy gyanús - afféle családi biznisznek tűnő - használtbusz-megrendelés, hogy megromlott egészségi állapotára hivatkozva 2008 áprilisában lemondjon. Ellenben úgy tűnik, a jelenlegi főnök, a tavaly augusztusban csatasorba állított Kocsis István, aki korábban a Magyar Villamossági Műveknek és a Paksi Atomerőműnek is a vezére volt, remek kondícióban van.

Kocsis első közismertté vált intézkedése egy Audi 6 típusú szgk. saját célra való beszerzése volt, amire persze akadt logikus magyarázat. Tavaly decemberben ezt olvastuk: "A vállalat szóvivője szerint pont azért van szükség az új Audira, hogy Kocsis István eljusson olyan tárgyalásokra, ahol újabb kölcsönökről tárgyalhat." Ennek fényében az is evidens, hogy a BKV-hoz hasonló, legatyásodott céget csak profikkal lehet rendbe tenni. A vezér már tavaly októberben tanulmányt rendelt meg a nemzetközi consulting iparág két nagyágyújától, a svájci székhelyű Everest Capital S.A.-tól "hitelfelvételi lehetőségek felmérésére", a bermudai Dandy Trading Limitedtől pedig "devizapiaci változások hatásának elemzésére" 78500, illetve 81 900 euróért. Ezek mellett még vagy 25 "tanulmányi szerződésről" számolt be a sajtó. Kocsis azonban így nyilatkozott: "Elégedett vagyok saját munkámmal, mert a BKV élén tavaly szeptember óta azon dolgozom, hogy elzárjam a csapokat, amelyeken keresztül elfolyhatnak a közpénzek." Talán arra utalt, hogy az Antal-féle vezetés - időközben kiderült - százmilliós panamái helyett ő csak apróval fizetett. Ezt követően néhány hónapig a BKV-t legfeljebb az új népszórakozás, a járművezető- és ellenőrverés miatt találta meg a sajtó, és a fene gondolta volna, hogy mindjárt kezdődik a vállalat történetének eddigi leglátványosabb cirkuszi száma - a Kocsis megsemmisítésére irányuló operáció.

Amelynek érdekében jelentős erők moccanhattak meg. Miután az index.hu cikksorozatban emlékezett meg a vezérigazgató MVM-es görbe dolgairól, július 3-án az MTI arról számolt be, hogy ezek miatt a "városvezetés jelentős részének bizalma megrendült Kocsis Istvánban", sőt "Kocsis működését a kezdetektől fogva gyanús szemmel nézte Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes és a fővárosi szocialisták". A BKV július 6-i sajtóközleményében már az állt, hogy "Hagyó és Kocsis között kiegyensúlyozott, korrekt a kapcsolat", majd néhány nappal később - ahelyett, hogy tisztázta volna magát a BKV-felügyelőbizottsága előtt - Kocsis is szabadságra ment. Ezután pedig bemondta a Kossuth rádió (július 20.), hogy Kocsist a következő felügyelőbizottsági meghallgatás után meneszthetik, sőt már az utód is megvan Balogh Zsolt személyében, aki megbízott vezérigazgatóként tavaly áprilistól augusztusig egyszer már vezette a BKV-t.

Végül mindennek épp az ellenkezője valósult meg. Kiderült ugyanis, hogy a Hagyó emberének tartott Balogh nevéhez két olyan, párját ritkító végkielégítési ügy fűződik tavalyról, amely még a Kocsisról szőtt feltételezéseket is elhomályosítja: Szilágyiné Szalai Eleonóra humánpolitikai igazgató 100 milliója, majd tovább foglalkoztatása ugyanis cáfolhatatlan, ahogy más, szintén tízmilliós nagyságrendű végkielégítések is olyan exvezetőknek, akik alig egy évig dolgoztak a BKV-nál. A szabadságáról hazatérő Kocsis viszont vélhetően sziporkázott a BKV felügyelőbizottsága előtt, mert bár a bizottság elnöke nem árult el részleteket a meghallgatásról, annyit elmondott, a vezérigazgató tisztázta magát, Balogh Zsolt viszont önként, végkielégítés nélkül távozott a BKV-tól. Ha kinézünk az ablakon, a közeli végállomáson a sofőr slaggal locsolja a koszos Ikarus motorját, hogy egyáltalán elindulhasson. Fogalmunk sincs, hogy sikerül-e, és legfeljebb azzal vigasztalhatjuk magunkat, hogy a főnöke valószínűleg tud valamit, amit rajta kívül csak nagyon kevesen. Kár, hogy ennek nem sok köze van a közlekedéshez.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.