Ver a víz

  • 2002. május 23.

Publicisztika

A vasárnapi, Kőér utcai események tanulsága a következő: nincs remény.

n A vasárnapi, Kőér utcai események tanulsága a következő: nincs remény.

Van egy dolog, amiben tök jók vagyunk. Egy sportág, nagy hagyományokkal, nagy egyéniségekkel, nagy kultúrával. Ez a hagyomány folyamatosan újratermeli magát, az évtizedek alatt felhalmozott tudás, szakértelem, elkötelezettség időről időre nagy eredményeket szül. Van egy élő kultúra és egy élő közösség, az edzőké, a játékosoké, a szurkolóké, amely képes nagy teljesítményekre. Egy sport, a póló, amit lehet nézni, lehet gyereket kivinni az uszodába, garantáltan világszínvonalú lesz, amit lát. Vannak kiscsávók, akik pólózni akarnak. Nem csak Pesten működik a cucc, komplett vidéki kisvárosok ifjúságának élete kering körülötte, a helyi hősöket az uszodába jár csodálni Szentes és Szolnok népe. Az utóbbi időben akadt rá pénz is, nagy cégek és komoly üzletemberek szálltak be, mert valamiféle felelősséget éreztek a minőség, a hazai gyártmányú világszínvonal iránt, vagy mert úgy gondolták, a presztízsberuházás egyszer majd visszajön. Lett sok jó csapat, és a sok jó mellett egy nagy is: az, amelyik két éve olimpiát nyert. A világ legjobbjai. Akikért még akkor is rajongott egy ország, amikor az Eb-n és a vb-n szívtak.

Kevés ilyen dolog van ebben az országban.

Most mi, akik szerettük mindezt, és büszkék voltunk rá, és szurkoltunk, azt láttuk, hogy a bajnoki döntőn, a sportág legfontosabb hazai eseményén hárman akarják a vízben agyonverni Kiss Gergelyt, Sydney egyik hősét. Azt láttuk, hogy valami érthetetlen, földöntúli gyűlölet és bunkóság lappang a sikerek és az idill mögött.

Fogalmunk sincs, hogy mi történt, hogy valójában miért történt az, ami történt. Tiszteletre méltó pólóveteránok mondanak le további részvételükről a sportágban, és menekülőre fogta a pénz is. Lehet Somossyra, a Vasas edzőjére kenni az egészet, hiszen olyat még tényleg nem látott a világ, hogy egy edző ne csillapítani próbálja verekedő játékosait, hanem egyenesen erre trenírozza és hergelje őket. Lehet az is, hogy Somossy igazat állít, és tényleg elcsalták tőlük a bajnokságot. Sőt még az is előfordulhat, hogy egy szigorú vizsgálat e szörnyű események minden mozzanatára fényt fog deríteni.

De mindez, gyanítjuk, édeskevés lesz. Vári Attila, a Vasas olimpiai bajnoka vasárnap a medence szélén zokogva tördelte a kezét, miközben válogatott-társait saját csapattársai ütötték. Mindenkinek, akinek bármi köze volt a múlt szombati és vasárnapi eseményekhez, magába kell szállnia, és sírva kéne bocsánatot kérnie tőlünk, egymástól, a sporttól. És aki erre nem hajlandó, azt soha többé nem szabad a medence közelébe engedni. Különben vége a magyar vízilabdának.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.