A társadalomtudományok védelmében

  • Tóth Csaba
  • 2015. április 24.

Liberális szemmel – Republikon

A Fidesz nem azért gondolkodott a nemzetközi kapcsolatok vagy éppen a társadalmi tanulmányok alapszak megszüntetéséről, mert fél attól, hogy rezsimjére a nemzetközi és társadalmi folyamatokat értők veszélyt jelentenének. Ha az utóbbi év folyamatai irányadók, mire az idén szeptemberben e szakokat kezdő hallgatók lediplomáznak, a rezsim az ő segítségük nélkül is megdőlt. A helyzet bizonyos szempontból rosszabb: a kormány alighanem elhiszi, hogy az a helyes, ha ő dönti el, ki mit tanul – és hogy a társadalomtudományok haszontalanok.

A kormány ellentmondásos vagy egyszerűen csak érthetetlen döntései mögött sokan nyers politikai-hatalmi vagy gazdasági érdekeket látnak. Ám a valóságban a legtöbb kormány, így a mostani Orbán-kabinet döntéseiben is keverednek e szempontok az őszinte ideológiai meggyőződéssel. A vasárnapi zárva tartás bevezetésének biztosan vannak gazdasági aspektusai – ha nem így lenne, nem lenne feltűnően sok CBA nyitva vasárnap –, de a fő motiváció ideológiai jellegű. A keleti nyitás, a korábbiaknál barátságosabb viszony Oroszországgal jól jön a kormányhoz közeli gazdasági szereplőknek, de többről szól: a Fidesz azon meggyőződéséből is fakad, hogy a keleti „modell” sok tekintetben sikeres, ezért másolásra érdemes. Az illiberális demokrácia emlegetése részben biztosan „gumicsont” a kormány kritikusainak – de alighanem miniszterelnöki meggyőződést is tükröz.

Ez a helyzet a most bejelentett felsőoktatási átalakításokkal is. Aligha véletlen, hogy a kormány legutóbbi – részben visszavont, részben lebegtetett – tervének fő vesztese az ELTE Társadalomtudományi Kara lenne – ami már korábban is a kormányellenes hallgatói tiltakozások egyik központja volt. Ám az ELTE TÁTK bosszantása – és a Nemzeti Közszolgálati Egyetem további támogatása – érdekében a kormány aligha kockáztatná, hogy közreműködik az enélkül egyébként éppen lecsengőben lévő tüntetések újraéledésében.

false

A kormány felsőoktatási átalakítási terveinek egyik legmegdöbbentőbb eleme, hogy mennyire nem azokra a problémákra reflektál, amelyek a magyar felsőoktatást jellemzik. A magyar egyetemek a nemzetközi összehasonlításokban rendre alulteljesítenek, és nemzetközileg gyakran kevéssé versenyképesek. A nemzetközi mobilitás – a modern felsőoktatás egyik kulcseleme – még mindig rendkívül alacsony. A magyar felsőoktatás reflexeit a kölcsönösen alacsony elvárások rendszere jellemzi. A hallgatókat pedig gyakran még mindig nem egy szolgáltatás igénybe vevőjének, hanem az oktatás passzív szereplőjének – innen a név is: „hallgató” –  tekinti a felsőoktatás sok szereplője.

A fenti problémák megoldása azonban fel sem vetődik a kormány javaslataiban.

Ehelyett a kormány két irányból közelít a felsőoktatáshoz. Az egyik pénzügyi: hogyan lehet olcsóbban működtetni a felsőoktatást. A másik pedig tipikus „álprobléma”: hogyan lehet elérni, hogy a „megfelelő” szakokon tanuljon minél több hallgató. A válaszok pedig jól mutatják, hogyan gondolkodik a Fidesz-kormány a felsőoktatásról – sőt általában a kormányzás helyes irányairól.

A válasz első része a központosítás, az erősebb központi kontroll. Bármikor és bárhol, ahol a kormány általa felelőtlennek talált gazdálkodást, pazarlást vagy egyszerűen csak megszerezhető többletforrást látott, válasza hasonló volt: a helyi – egyetemi vagy akár önkormányzati – autonómia megnyirbálása, központilag vezérelt szervek létrehozása. Ez történt a közigazgatásban, az egészségügyben és az oktatásban is. A felsőoktatásban ezt a szemléletet tükrözte a kancellári intézmény létrehozása, majd legújabban a „konzisztórium” felvetése. Történik mindez annak dacára, hogy az utóbbi évek jól mutatják: a központi bürokráciához tartozó intézmények semmivel nem gazdálkodnak felelősebb módon, mint az autonóm testületek.

A válasz másik része a kormányzat által vélelmezett „helyes” szakmai és ideológiai koncepciók erőltetése. E koncepció pedig azt sugallja, hogy vannak „hasznos” és „haszontalan” képzések – s ez utóbbiak között szerepelnek a társadalomtudományok.

false

A társadalomtudományok támadása nem magyar találmány. Különösen jobboldali politikusok az Egyesült Államoktól Európáig gyakorta élcelődnek a társadalomtudományi képzéseken. Rick Scott, Florida republikánus kormányzója pár éve komoly vitát gerjesztett, amikor arról értekezett, hogy államának nincs szüksége több antropológusra. Az angolszász kritikusok persze soha nem azt mondják, hogy az állam lehetetlenítsen el egy képzést: ők rábíznák ezt a piacra. Az az ötlet, hogy gazdaságilag egyébként életképes szakok szűnjenek meg, már igazi hungarikum.

A társadalomtudományok támadása mögött legtöbbször e képzések értelmének – gyakran tudatos – félreértése húzódik. A modern munkaerőpiac egyik jellemzője, hogy fogalmunk sincs, öt vagy tíz év múlva milyen munkahelyek születnek majd; hogy a gazdasági és technológiai fejlődés milyen területeken hoz majd létre munkahelyeket. Nem mintha e területeken a társadalomtudósoknak szégyenkezniük kellene. A legtöbb ilyen prognózisban – az informatikusok és mérnökök mellett – pont a nemzetközi tanulmányok szakemberei szerepelnek előkelő helyen: a globalizáció okán a gazdasági szereplőknek egyre fontosabb más országok, kultúrák és szokások megértése.

A modern gazdaság elsősorban rugalmasságot, alkalmazkodóképességet, nyitott és adaptív gondolkodást, a folyamatos tanulás és változás igényét követeli – olyan készségeket, amelyekre a társadalomtudományi képzések készítenek fel. Steve Jobs, az Apple megalkotója több interjúban világossá tette: az Apple titka a technológiai tudás mellett az „emberi” tényezők megértésében rejlik. Ahogyan fogalmazott: az Apple DNS-ének lényege, hogy a technológia mellett a „szabad művészetek”, a társadalom- és bölcsészettudományok kombinációja révén éri el a cég, hogy „szívünk énekeljen”.

Jobs társadalmi-kulturális nyitottsága nélkül nincs Apple; ha nincs Apple, nincs iPad – ha nincs iPad, Szájer József nem tud rajta alaptörvényt írni. Így végső soron a Fidesz-kormány által elfogadott alaptörvény sem létezne társadalomtudományi inspiráció nélkül. Ha más nem, ez meg kellene hogy győzze a kormánypárt politikusait e képzések hasznáról.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.