Színház

Hol nem volt

Csárdáskirálynő

Kritika

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Az operett érzékeny, összetett műfaj, ahol minden egyes elemnek önmagában is meg kell állnia úgy, hogy közben a részek egymáshoz is minél tökéletesebben illeszkedjenek. Amikor ez sikerül, egy jobbféle darabja a műfajnak akár különösebb rendezői furmány nélkül is élvezhető, enélkül azonban a leginvenciózusabb, értő alkotói szándék sem ér szinte semmit. Márpedig a hangosítás ezen az estén kőműveskalapácsként ver oda a Csárdáskirálynő finommechanikájának: a prózai részek eleje sem mindig van kierősítve, a beszélt szövegből zene közben gyakran alig érteni valamit, és Edvin egyik szerelmes nagyjelenetében úgy torzul el a színész énekhangja, mintha egy rádiófelvételt hallgatnánk az ötvenes évekből.

A dramaturgia kisimítja a Békeffi István és Kellér Dezső által 1954-ben átírt szövegkönyv ráncait, a többi közt érthetővé téve Silvia érzelmi csiki-csukijának végső, a szerelem beteljesedése felé tett lépését a harmadik felvonásban. A zenekar és az énekkar rendre létrehozza a darab nagy zenei pillanatait, a Partiumi Keresztény Egyetem ének szakos hallgatói emellett pallérozott mimikával és testgesztusokkal is jól kapcsolódnak az előadáshoz. Mindezt tánckarként a Nagyvárad Táncegyüttes tagjai is megteszik, kiemelt pontokon egy-egy ötletes koreográfiával még meg is fejelve a színpadi mozgalmasságot (koreográfia: Bóbis László). Ezek a kompozíciók azonban nem mindig találják meg a terüket: néhol kicsit lötyög rajtuk a színpad, máskor meg úgy feszülnek köréjük a történések, hogy a játékos mozgássorok már-már elvesznek bennük. Túl a koreografált, zenés nagyjelenetek finom kaoti­kumán, az összjátékokban gyakran érezhető némi ütemtévesztés, elcsúszás, amelyek miatt a jelenetek többsége veszít ideális feszességéből, ezáltal az erejéből is. Az összecsiszolatlanság egyik lehetséges oka az előadás folyamatos játszásának, „karbantartásának” hiánya, ami nem lenne meglepő egy a 2023/24-es évadban bemutatott produkció esetén. (A kritikusdíj azt is jelzi, hogy ez a Csárdáskirálynő annak idején nagyon egyben volt.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.