Film

Éden délen

Shaun Silva: A leszámolás napja

  • - turcsányi -
  • 2025. szeptember 10.

Kritika

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

A Postakocsival magasra tették a lécet, hiszen a mű John Ford korszakalkotó és máig ható 1939-es filmje, a Hatosfogat remake-jének készült. A négy zenész távolról sem érezhette magát idegennek a kamerák előtt, hiszen Kris Kristofferson 1973 és 1980 között jobbára A listás színésznek számított Hollywoodban, Johnny Cash Kirk Douglas minden tekintetben egyenrangú partnere volt a Pisztolypárbajban (1971), ahogy Willie Nelson is szépen teljesített pél­dául Robert Redford és Jane Fonda oldalán Sydney Pollack A Las Vegas-i lovas című 1979-es művében. Waylon Jennings pedig a maga teljességében csak az amerikai Dél szülöttei számára értelmezhető Hazard megye lordjainak volt a szíve-lelke 1979-től ’85-ig. A műalkotás (noha hétpróbás rendező állt mögötte, a valamelyik Dirty Harry-filmet és legalább egy további Clint Eastwood-mozit, s A majmok bolygója 2.-t is jegyző Ted Post) mégis olyanra sikerült, mint egy derűs kedélyű érettségi bankett fő attrakciója, ahol az érettek némi alkoholos befolyásoltság terhe alatt adják elő tunikára vetkezve a Julius Caesart...

Majd’ egy évnyi fesztiváloztatás (nevezhetjük halogatásnak is) után a jövő héten mutatják be az amerikai és kanadai mozik Bill Fishman Waltzing with Brando című filmjét, a dolgozat a jelentős színművész, Marlon Brando valamelyik aranykorát (közelebbről az 1969 és ’74 közöttit) tárgyalja, amelyben a művész A keresztapa és a bűnösen rosszul öregedő Utolsó tangó Párizsban főszereplőjeként aratott babérokat. Erről, ti. a Bertolucci-film körüli disznóságokról tavaly készült egy másik film is, a Being Maria, amely Brando partnere, Maria Schneider nézőpontjából meséli el az eseményeket, ebben Matt Dillon játssza Brandót, finoman szólva nem a fizikai hasonlóságot tartva szem előtt. Fishman 2019 óta dédelgetett keringőjében ellenben Billy Zane kiköpött Brando, de annyira, hogy amikor hazament vagy egy másik forgatásra sietett, akkor sem nagyon tudta levetni álorcáját, ami nyilván megesik mindenkivel, de Zane a játékot sem hagyta abba…

E két premisszából születő szillogizmusunkat pedig úgy hívják, hogy A leszámolás napja, s amikor így hívják, nem elsősorban a nézői illúzióinkra gondolnak, legfeljebb a HBO-éra, mely műhely aligha véletlenül hozakodott elő ezzel a filmmel épp most. (Ha a nézettségi statisztikát nézzük, igazuk is lett.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.