Film

Éden délen

Shaun Silva: A leszámolás napja

  • - turcsányi -
  • 2025. szeptember 10.

Kritika

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

A Postakocsival magasra tették a lécet, hiszen a mű John Ford korszakalkotó és máig ható 1939-es filmje, a Hatosfogat remake-jének készült. A négy zenész távolról sem érezhette magát idegennek a kamerák előtt, hiszen Kris Kristofferson 1973 és 1980 között jobbára A listás színésznek számított Hollywoodban, Johnny Cash Kirk Douglas minden tekintetben egyenrangú partnere volt a Pisztolypárbajban (1971), ahogy Willie Nelson is szépen teljesített pél­dául Robert Redford és Jane Fonda oldalán Sydney Pollack A Las Vegas-i lovas című 1979-es művében. Waylon Jennings pedig a maga teljességében csak az amerikai Dél szülöttei számára értelmezhető Hazard megye lordjainak volt a szíve-lelke 1979-től ’85-ig. A műalkotás (noha hétpróbás rendező állt mögötte, a valamelyik Dirty Harry-filmet és legalább egy további Clint Eastwood-mozit, s A majmok bolygója 2.-t is jegyző Ted Post) mégis olyanra sikerült, mint egy derűs kedélyű érettségi bankett fő attrakciója, ahol az érettek némi alkoholos befolyásoltság terhe alatt adják elő tunikára vetkezve a Julius Caesart...

Majd’ egy évnyi fesztiváloztatás (nevezhetjük halogatásnak is) után a jövő héten mutatják be az amerikai és kanadai mozik Bill Fishman Waltzing with Brando című filmjét, a dolgozat a jelentős színművész, Marlon Brando valamelyik aranykorát (közelebbről az 1969 és ’74 közöttit) tárgyalja, amelyben a művész A keresztapa és a bűnösen rosszul öregedő Utolsó tangó Párizsban főszereplőjeként aratott babérokat. Erről, ti. a Bertolucci-film körüli disznóságokról tavaly készült egy másik film is, a Being Maria, amely Brando partnere, Maria Schneider nézőpontjából meséli el az eseményeket, ebben Matt Dillon játssza Brandót, finoman szólva nem a fizikai hasonlóságot tartva szem előtt. Fishman 2019 óta dédelgetett keringőjében ellenben Billy Zane kiköpött Brando, de annyira, hogy amikor hazament vagy egy másik forgatásra sietett, akkor sem nagyon tudta levetni álorcáját, ami nyilván megesik mindenkivel, de Zane a játékot sem hagyta abba…

E két premisszából születő szillogizmusunkat pedig úgy hívják, hogy A leszámolás napja, s amikor így hívják, nem elsősorban a nézői illúzióinkra gondolnak, legfeljebb a HBO-éra, mely műhely aligha véletlenül hozakodott elő ezzel a filmmel épp most. (Ha a nézettségi statisztikát nézzük, igazuk is lett.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.