Interjú

„A hallgatással élteted”

Rainer-Micsinyei Nóra színész, humorista

Színház

Marika néven létrehozott egy alternatív köztársasági elnököt, akinek sikerült a lehetetlen: fideszes propagandistaként is képes volt szerethetővé válni. Nemcsak Marika titkáról, de arról is kérdezősködtünk, hogy miért olyan nehéz Magyar Pétert parodizálni, s mi hiányzik Sulyok Tamásból. Szó esett továbbá politikai ősélményről, hazaszeretetről és a véleményüket nem vállalókról is.

Magyar Narancs: Jelenleg négy stand-upja fut a Dumaszínházban, játszik a Loupe Színházi Társulás egy darabjában, emellett forgatókönyveket is ír. Hogyan fér meg egymás mellett ennyi minden?

Rainer-Micsinyei Nóra: Úgy érzem, ezek a szerepek erősítik egymást. Én legalábbis felsza­badítónak érzem, hogy amikor színészkedem, sokkal kisebb a fe­lelősség rajtam, mint amikor stand-upolok. A stand-upban viszont megélhetem a maximális szabadságot és önkifejezést, hogy arról és úgy beszélek, amiről és ahogy akarok. Az önálló estjeimben Deés Enikővel, a Dumaszínház dramaturgjával dolgozom együtt, ezek az előadásaim alapvetően az én ötleteimen alapulnak, szinte teljes egészében nálam van a kontroll, ami nagy felelősség. A Loupe-pal a Titkosszolgákban játszom, ott nyilván hozzászólhattunk a darabhoz, de nem én írtam, és nem kellett kívülről sem néznem magam, mert az a rendező dolga. A színpadi tapasztalat pedig egyértelműen segíti a forgatókönyvírást is: színészként érzi az ember, jó-e egy párbeszéd, vagy hogy mi az, amit ki kell mondani, és mit elég eljátszani.

MN: 2022-ben mutatta be első önálló estjét, az Innen szép nyernit, majd egy évvel később a Magyar csodát, utóbbi továbbra is műsoron van. Az, hogy immár a saját nevével is képes nézőket becsábítani, minden komikus számára meghatározó lépcsőfoknak számít. Hogyan éli meg ezt?

RMN: A dolgok hagyományos menete szerint mindenki 10, majd 20 perces beugrásokkal kezd, mielőtt nekivág az önálló estnek, de nálam ezek a lépések szinte teljesen kimaradtak. Rég­óta együtt dolgoztam a Dumaszínházzal különböző koprodukciókban, videós projektekben, aztán Litkai Gergely művészeti vezető és Szabó Márton István produkciós vezető felkértek, nincs-e kedvem egy saját műsorhoz – nekem pedig természetesen volt kedvem. Az első estemet a kisteremben játszottam, de a nullához képest ez is óriási kihívás volt. Mindenesetre remek tanulópénz. Végül egy évig ment, mielőtt megvette egy tévécsatorna a sugárzási jogokat.

MN: Az elmúlt tíz évben sza­bad­úszó volt, azt nyilatkozta, szakmai szempontból a csúcsra, vagy annak közelébe került. Ennek ellenére mégis leszerződött a Loupe társulatához.

RMN: Ez még a csúcs része, de azért remélem, hogy van még följebb! Közben a stand-up révén a Dumaszínházban is tag lettem. Azért döntöttem úgy, hogy leszerződöm a Loupe-hoz, mert nagyon magas színvonalúnak tartom a színházi munkájukat, illetve a Loupe rugalmassága, hogy évi egy bemutatóm lesz, tökéletesen passzol az igényeimhez. De ennél is fontosabb talán, hogy a társulat a barátaimból áll, akiknek az értékrendjét jól ismerem, ahogy azt is, ahogy a munkához és a világhoz állnak. Abszolút megbízom bennük, jó érzés velük egy közösséghez tartozni. A Dumaszínházhoz hasonlóan a Loupe is piaci alapon üzemel, átláthatóan, az államtól teljesen függetlenül. Ez a színházi világban egy új modell, s szerintem nagyon jól működik. Ez azért is lényeges, mert tíz éve a társulatom, a Szputnyik Hajózási Társaság éppen a lassan elsorvadó támogatások miatt szűnt meg. Erről valahogy nem nagyon illik beszélni, de színészként sokszor érzi azt az ember, hogy ő az utolsó a sorban. A Loupe működési modellje ebben óriási előrelépés. A fővárosi kőszínházak szűkös büdzséből élnek, ezért hiába dolgozzák ki a belüket, a színészeknek sokszor eszméletlenül kevés pénz jut, amit nagyon méltatlannak gondolok.

 
Fotó: Palágyi Barbara 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.