Kiállítás

Közös térben, külön utakon

Hiány és jelenlét

Kritika

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Bánki Ákos, Baráth Áron és Szentgróti Dávid munkái meglepően jól működnek együtt, és a néző előtt mélyebb rétegek is feltárulhatnak.

Az Apollo Gallery elhelyezkedése és berendezése alapján nem az a hely, ahová fontos kortárs képzőművészeti galériát képzelünk. Mégis fokozatosan felkerült „a térképre”, amit a nemcsak a megnyitó népes közönsége igazolt. Majdhogynem napra pontosan egy éve a nőiség és a mitológia kortárs értelmezéséről szóló Venus kertje (Garden of Venus) című tárlattal indultak, amely nemcsak a klasszikus szépségeszményt, hanem a sebezhetőséget, a hétköznapi életet, sőt a társadalmi kérdéseket is bevonta a vizuális párbeszédbe.

A kortárs női panoráma után három férfival és a gesztusfestészettel tértek vissza a nyári szünet után. A kiállítás kurátora, Nagy Nikolett Colette azt vallja, hogy egy kiállítás ne csak bemutasson, hanem értelmezzen is. Szakmai felelősséget érez, ezért a kiállítótérben részletes tájékoztatót is olvashatunk a gesztusfestészetről, annak művészeti áramlatairól, az action paintingről, az art informelről, még egy szótár is segíti a befogadót a dolgok megértésében.

Nem könnyű csoportos kiállítást rendezni úgy, hogy a teret betöltse a képek energiája, érződjék köztük a feszültség, amit a cím is ígér, de ne oltsák ki egymást, sőt e művek együttesen szóljanak valamiről. Nagy Nikolett Colette érdeme, hogy a Hiány és jelenlét gondolatkísérletként, illetve érzelmi utazásként egyaránt felfogható. A gesztusfestészet szabadsága, az ösztönös mozdulat és a vibráló színek élménye szavak nélkül is kommunikál, de kellő ismeretek mellett kérdéseket feltéve, többrétegűvé tehetik az élményt. A három művész a saját útját járva mégis egy közös térbe lép be, ahol a hiány és a jelenlét összekapcsolódik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.