Kiállítás

Közös térben, külön utakon

Hiány és jelenlét

Kritika

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Bánki Ákos, Baráth Áron és Szentgróti Dávid munkái meglepően jól működnek együtt, és a néző előtt mélyebb rétegek is feltárulhatnak.

Az Apollo Gallery elhelyezkedése és berendezése alapján nem az a hely, ahová fontos kortárs képzőművészeti galériát képzelünk. Mégis fokozatosan felkerült „a térképre”, amit a nemcsak a megnyitó népes közönsége igazolt. Majdhogynem napra pontosan egy éve a nőiség és a mitológia kortárs értelmezéséről szóló Venus kertje (Garden of Venus) című tárlattal indultak, amely nemcsak a klasszikus szépségeszményt, hanem a sebezhetőséget, a hétköznapi életet, sőt a társadalmi kérdéseket is bevonta a vizuális párbeszédbe.

A kortárs női panoráma után három férfival és a gesztusfestészettel tértek vissza a nyári szünet után. A kiállítás kurátora, Nagy Nikolett Colette azt vallja, hogy egy kiállítás ne csak bemutasson, hanem értelmezzen is. Szakmai felelősséget érez, ezért a kiállítótérben részletes tájékoztatót is olvashatunk a gesztusfestészetről, annak művészeti áramlatairól, az action paintingről, az art informelről, még egy szótár is segíti a befogadót a dolgok megértésében.

Nem könnyű csoportos kiállítást rendezni úgy, hogy a teret betöltse a képek energiája, érződjék köztük a feszültség, amit a cím is ígér, de ne oltsák ki egymást, sőt e művek együttesen szóljanak valamiről. Nagy Nikolett Colette érdeme, hogy a Hiány és jelenlét gondolatkísérletként, illetve érzelmi utazásként egyaránt felfogható. A gesztusfestészet szabadsága, az ösztönös mozdulat és a vibráló színek élménye szavak nélkül is kommunikál, de kellő ismeretek mellett kérdéseket feltéve, többrétegűvé tehetik az élményt. A három művész a saját útját járva mégis egy közös térbe lép be, ahol a hiány és a jelenlét összekapcsolódik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.