Azért a szikvíz az úr

Bendes Gyula gyűjtő, szódalovag

  • Mesterházy Fruzsina
  • 2014. szeptember 8.

Riport

Halászból lett régiséges, a néprajz és a történelem, de legfőképpen a szódásüvegek szerelmese. Életre szóló hobbija egy halálos szerelemmel kezdődött.

„Győri vagyok, de régóta Simontornyán élek. Halász az eredeti szakmám, ’87-ben végeztem. Tíz évig a Dunán dolgoztam, utána elkerültem maszekokhoz, de tavaly óta egy rendelet lehetetlenné teszi az ipari szintű halászatot, úgyhogy… Jobb üzlet a rengeteg horgász – meséli a kalapos férfi a káptalantóti piacon, de aztán rámutat portékájára, a színes szódásüvegekre: – Volt egy nagy szerelmem, de elhagyott, aztán férjhez ment máshoz. Azért megmaradt a beszélő viszony. Én Tolna megyében dolgoztam egy halgazdaságban, ő meg a férje Lébényben vett egy házat, és mivel tudta, hogy valamennyire értek a régiségekhez, megkért, hogy nézzem meg a házzal járó hagyatékot. És akkor megláttam egy öreg szódásüveget, ami Előszállásról került oda. Elgondolkodtam rajta, hogy egy 200 kilométerrel távolabb készített palack mit keres Lébényben. Elkértem, és megtartottam a szerelmem emlékére. Ez lett a gyűjtemény első darabja.”

Mindez tizenöt évvel ezelőtt történt, azóta Gyula hatalmas szó­dásgyűjteményt halmozott fel, tavaly is és az idén is kiállíthatta legszebb darabjait Győrben. „Nem olyan teljes, mint a szegedi Bánffi-gyűjtemény, de szerintem elférne az országban két állandó kiállítás is. Azért volt miből vá­logatni – mondja büszkén. – 19. századi töltőgépek, szódás tri­cikli, önfejlesztő gép az 1860-as évek végéről, és legalább 400 palack. Ami a dokumentumokat illeti, van szikvíztank-szabadalmi levelem, és olyan levelezőlapom is a Vető Sándor Szikvízgépgyár és Szifonfeltöltőtől, amelyen a bélyeg a Tanácsköztársaság idejéből való, pedig az nem tartott ­sokáig. De van szódakészítési tankönyvem 1948-ból, és 1911-es szikvízkiviteli bárcám is, mert akkor meg vámot kellett fizetni, ha a szódás kivitte a termékeit a városból.”

Nézegetjük az 1880-as, 1900-as évek eleji katalógusokat, adóle­ve­leket, megsárgult fotókat. A do­kumentumok kapcsán szemezgetünk a szódakészítés történeti és technikai hátteréből. Kezembe akad egy 1924-es bácsalmási megrendelés: „300 db. ónbetétes, sárkánycsöves, belül ezüstözött szifon egy literes palackkal, 3% forgalmi adóval 13 206 00013 206 000 korona”. „1850 és 1890 között dolomitból és kénsavból fejlesztett szénsavat használtak, csak az 1900-as évektől váltottak a folyékony szénsavra – mondja, hozzátéve, hogy mindezt a mi Jedlik Ányosunknak (A témáról bővebben: Szódával elmegy, Magyar Narancs, 2013. december 12.) köszönheti a világ. – Ez tette lehetővé a palackozás ipari mértékben történő megvalósítását.” Gyula szerint a szóda 1867 és 1920 között élte virágkorát, akkoriban a patikában is árulták a szűrt, tisztított vízből készített szikvizet, mert gyógyhatást tulajdonítottak neki.

A már említett sárkánycsöves üvegek sem esztétikai okból ilyen mívesek. „Nem díszítésnek szánták eredetileg a sárkányfejes szifont. A szódát régen használták beöntésre, sőt, azokban a kuplerájokban, ahol nem volt folyóvíz, ezzel mosakodtak. Ezért alakult úgy, hogy az üveg fején a kiöntő végére fémdísz került, hogy a szódát ne lehessen nem higiénikus módon felhasználni. A szódásüvegek egyébként többnyire a férfi tulajdonos nevét viselték, aztán abban az üzemben, ahol a férfi tulaj meghalt, az özvegy nevére került minden. De az ritkaság volt, hogy nő neve kerüljön a palackra, kivéve, ha a feleség családja volt módos, és állta az üzem költségeit, mint Fischer Mórné esetében. Aztán 1948-tól államosították az üzemeket, és csak 1978–80-tól lehetett ismét maszekolni, de az már egy másik világ volt.”

Előkerülnek a különböző méretű, színű, formájú szódásüvegek. „Eleinte kezdetleges öntésűek voltak az üvegek, előfordult, hogy töltéskor felrobbantak. Komoly védőfelszerelés kellett a munká-soknak, a palackot is fémkosárba tették a töltőgépen, hogy ha szétrobban, ne okozzon sérülést. Az első világháborús hadirokkantak kaphattak szikvízkészítési engedélyt, ilyen okmányra vadászok mostanában. Persze ellenőrizték a szikvízüzemeket, a víz minőségét, a technológiát, higiéniát. Például a palackokat megadott eljárás szerint kellett tisztítani. Az üvegen és a fejen ugyanannak a névnek kellett állnia, ezt rendelet szabályozta. Így ha valakinek panasza volt, hivatkozhatott a szóda készítőjére. Minden szódásüveg alján van jelzés, hogy melyik gyár csinálta. Van olyan palackom, amin a településnév ma már nem is létezik. Szilasbalhás, Prónaifalva – ilyen neveken ma nem találni települést, Alibunár meg már nem is Magyarországhoz tartozik. Egyébként a palackok között van, aminek a falán domború üveg van, az volt a legdrágább, a homokfúvott, savedzett és tükrös üvegek olcsóbbak voltak. A tükörre tették a szöveget. Az üvegek mérete is eltérő. Literes, hétdecis, félliteres. Kifejezetten egy pint (kb. fél liter) borhoz találták ki például a kétdecis üveget. Egy ilyen rubinpiros üveg ma nagy ritkaság, 150 ezer forintot is elkérnek érte.”

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.