Azért a szikvíz az úr

Bendes Gyula gyűjtő, szódalovag

  • Mesterházy Fruzsina
  • 2014. szeptember 8.

Riport

Halászból lett régiséges, a néprajz és a történelem, de legfőképpen a szódásüvegek szerelmese. Életre szóló hobbija egy halálos szerelemmel kezdődött.

„Győri vagyok, de régóta Simontornyán élek. Halász az eredeti szakmám, ’87-ben végeztem. Tíz évig a Dunán dolgoztam, utána elkerültem maszekokhoz, de tavaly óta egy rendelet lehetetlenné teszi az ipari szintű halászatot, úgyhogy… Jobb üzlet a rengeteg horgász – meséli a kalapos férfi a káptalantóti piacon, de aztán rámutat portékájára, a színes szódásüvegekre: – Volt egy nagy szerelmem, de elhagyott, aztán férjhez ment máshoz. Azért megmaradt a beszélő viszony. Én Tolna megyében dolgoztam egy halgazdaságban, ő meg a férje Lébényben vett egy házat, és mivel tudta, hogy valamennyire értek a régiségekhez, megkért, hogy nézzem meg a házzal járó hagyatékot. És akkor megláttam egy öreg szódásüveget, ami Előszállásról került oda. Elgondolkodtam rajta, hogy egy 200 kilométerrel távolabb készített palack mit keres Lébényben. Elkértem, és megtartottam a szerelmem emlékére. Ez lett a gyűjtemény első darabja.”

Mindez tizenöt évvel ezelőtt történt, azóta Gyula hatalmas szó­dásgyűjteményt halmozott fel, tavaly is és az idén is kiállíthatta legszebb darabjait Győrben. „Nem olyan teljes, mint a szegedi Bánffi-gyűjtemény, de szerintem elférne az országban két állandó kiállítás is. Azért volt miből vá­logatni – mondja büszkén. – 19. századi töltőgépek, szódás tri­cikli, önfejlesztő gép az 1860-as évek végéről, és legalább 400 palack. Ami a dokumentumokat illeti, van szikvíztank-szabadalmi levelem, és olyan levelezőlapom is a Vető Sándor Szikvízgépgyár és Szifonfeltöltőtől, amelyen a bélyeg a Tanácsköztársaság idejéből való, pedig az nem tartott ­sokáig. De van szódakészítési tankönyvem 1948-ból, és 1911-es szikvízkiviteli bárcám is, mert akkor meg vámot kellett fizetni, ha a szódás kivitte a termékeit a városból.”

Nézegetjük az 1880-as, 1900-as évek eleji katalógusokat, adóle­ve­leket, megsárgult fotókat. A do­kumentumok kapcsán szemezgetünk a szódakészítés történeti és technikai hátteréből. Kezembe akad egy 1924-es bácsalmási megrendelés: „300 db. ónbetétes, sárkánycsöves, belül ezüstözött szifon egy literes palackkal, 3% forgalmi adóval 13 206 00013 206 000 korona”. „1850 és 1890 között dolomitból és kénsavból fejlesztett szénsavat használtak, csak az 1900-as évektől váltottak a folyékony szénsavra – mondja, hozzátéve, hogy mindezt a mi Jedlik Ányosunknak (A témáról bővebben: Szódával elmegy, Magyar Narancs, 2013. december 12.) köszönheti a világ. – Ez tette lehetővé a palackozás ipari mértékben történő megvalósítását.” Gyula szerint a szóda 1867 és 1920 között élte virágkorát, akkoriban a patikában is árulták a szűrt, tisztított vízből készített szikvizet, mert gyógyhatást tulajdonítottak neki.

A már említett sárkánycsöves üvegek sem esztétikai okból ilyen mívesek. „Nem díszítésnek szánták eredetileg a sárkányfejes szifont. A szódát régen használták beöntésre, sőt, azokban a kuplerájokban, ahol nem volt folyóvíz, ezzel mosakodtak. Ezért alakult úgy, hogy az üveg fején a kiöntő végére fémdísz került, hogy a szódát ne lehessen nem higiénikus módon felhasználni. A szódásüvegek egyébként többnyire a férfi tulajdonos nevét viselték, aztán abban az üzemben, ahol a férfi tulaj meghalt, az özvegy nevére került minden. De az ritkaság volt, hogy nő neve kerüljön a palackra, kivéve, ha a feleség családja volt módos, és állta az üzem költségeit, mint Fischer Mórné esetében. Aztán 1948-tól államosították az üzemeket, és csak 1978–80-tól lehetett ismét maszekolni, de az már egy másik világ volt.”

Előkerülnek a különböző méretű, színű, formájú szódásüvegek. „Eleinte kezdetleges öntésűek voltak az üvegek, előfordult, hogy töltéskor felrobbantak. Komoly védőfelszerelés kellett a munká-soknak, a palackot is fémkosárba tették a töltőgépen, hogy ha szétrobban, ne okozzon sérülést. Az első világháborús hadirokkantak kaphattak szikvízkészítési engedélyt, ilyen okmányra vadászok mostanában. Persze ellenőrizték a szikvízüzemeket, a víz minőségét, a technológiát, higiéniát. Például a palackokat megadott eljárás szerint kellett tisztítani. Az üvegen és a fejen ugyanannak a névnek kellett állnia, ezt rendelet szabályozta. Így ha valakinek panasza volt, hivatkozhatott a szóda készítőjére. Minden szódásüveg alján van jelzés, hogy melyik gyár csinálta. Van olyan palackom, amin a településnév ma már nem is létezik. Szilasbalhás, Prónaifalva – ilyen neveken ma nem találni települést, Alibunár meg már nem is Magyarországhoz tartozik. Egyébként a palackok között van, aminek a falán domború üveg van, az volt a legdrágább, a homokfúvott, savedzett és tükrös üvegek olcsóbbak voltak. A tükörre tették a szöveget. Az üvegek mérete is eltérő. Literes, hétdecis, félliteres. Kifejezetten egy pint (kb. fél liter) borhoz találták ki például a kétdecis üveget. Egy ilyen rubinpiros üveg ma nagy ritkaság, 150 ezer forintot is elkérnek érte.”

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."