Ottlik-emlékezés: 10 000 lélek, 100 év, 1 iskola

  • 2012. május 1.

Snoblesse

Lesz sok bébézés és petározás – a Hajnali háztetők ünnepi díszkiadásával és beszélgetéssel emlékeznek Ottlikra.


„Az Iskola segített a tájékozódásban. Olyan praktikus apróságokat lehetett innen megtudni például, hogy nem attól kell félni, aki kiabál. Hirtelen az ember – hála Ottliknak – felnőttebb lett. Igen, Ottlik feltétlenül hitt abban, hogy ami mélyen belül van, az érinthetetlen. Haza a magasban, ő is így képzelte.” Az idézet, mely Esterházy Pétertől, Ottlik Géza leghíresebb földi rajongójától származik (a Narancsnak adott teljes interjú itt olvasható), egyebek mellett arra a kérdésre is válasz, mely a Rózsavölgyi Szalon Ottlik-emlékezésének egyik központi témája. Mert mit is jelent ma Ottlik Géza? És mennyire aktuális ma a 100 éve született szerző? A Hajnali háztetők ünnepi újrakiadásának bemutatóján ilyen és még ilyenebb kérdésekre keresi a választ Fenyő D. György magyartanár, György Péter esztéta és Szegő János, a Magvető Kiadó szerkesztője.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."