7. Budapesti Építészeti Filmnapok

  • 2015. február 25.

Snoblesse

Filmfesztivál minden épületben élőnek.
false

A közismert mondás szerint zenéről írni éppúgy reménytelen vállalkozás, mint építészeti kérdésekre táncban reflektálni, s talán ezért lehet, hogy oly kevés táncfilm született építészeti témában. Minden más téren azonban a film és az építészet igen szoros viszonyt ápol egymással – ennek bizonysága például a Budapesti Építészeti Filmnapok, mely idén is rengeteg újdonsággal jelentkezik. Wim Wenders például az épületek lelkét kutatja 3D-ben, és a mókából Robert Redford sem maradhatott ki. Úgy látszik, ez idén a slágertéma, egy másik doku ugyanis a híres római felüljáró lelkével foglalkozik, készítői pedig azzal a filozofikus kérdéssel, hogy mi lenne, ha a sokat látott építmény beszélni tudna. De lesz szó kevésbé filozofikus kérdésekről is, például a 3D-nyomtatásról, a nyílt forráskódokról és a crowdfundingról: a Maker című filmben megszólalnak a Kickstarter, az Indiegogo, a Shapeways és az Autodesk képviselői. A megszólaltatottak közt lesz a nagy iskolaépítő, Herman Hertzberger is, igaz, ő egy holland dokumentumfilmben emelkedik szólásra. És ez még nem minden, mert áttekinthetjük a dán Christiania elmúlt 40 évét, és nem csak feltehetjük, de meg is válaszolhatjuk a kérdést: megérte-e?

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.