7. Budapesti Építészeti Filmnapok

  • 2015. február 25.

Snoblesse

Filmfesztivál minden épületben élőnek.
false

A közismert mondás szerint zenéről írni éppúgy reménytelen vállalkozás, mint építészeti kérdésekre táncban reflektálni, s talán ezért lehet, hogy oly kevés táncfilm született építészeti témában. Minden más téren azonban a film és az építészet igen szoros viszonyt ápol egymással – ennek bizonysága például a Budapesti Építészeti Filmnapok, mely idén is rengeteg újdonsággal jelentkezik. Wim Wenders például az épületek lelkét kutatja 3D-ben, és a mókából Robert Redford sem maradhatott ki. Úgy látszik, ez idén a slágertéma, egy másik doku ugyanis a híres római felüljáró lelkével foglalkozik, készítői pedig azzal a filozofikus kérdéssel, hogy mi lenne, ha a sokat látott építmény beszélni tudna. De lesz szó kevésbé filozofikus kérdésekről is, például a 3D-nyomtatásról, a nyílt forráskódokról és a crowdfundingról: a Maker című filmben megszólalnak a Kickstarter, az Indiegogo, a Shapeways és az Autodesk képviselői. A megszólaltatottak közt lesz a nagy iskolaépítő, Herman Hertzberger is, igaz, ő egy holland dokumentumfilmben emelkedik szólásra. És ez még nem minden, mert áttekinthetjük a dán Christiania elmúlt 40 évét, és nem csak feltehetjük, de meg is válaszolhatjuk a kérdést: megérte-e?

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.