7. Budapesti Építészeti Filmnapok

  • 2015. február 25.

Snoblesse

Filmfesztivál minden épületben élőnek.
false

A közismert mondás szerint zenéről írni éppúgy reménytelen vállalkozás, mint építészeti kérdésekre táncban reflektálni, s talán ezért lehet, hogy oly kevés táncfilm született építészeti témában. Minden más téren azonban a film és az építészet igen szoros viszonyt ápol egymással – ennek bizonysága például a Budapesti Építészeti Filmnapok, mely idén is rengeteg újdonsággal jelentkezik. Wim Wenders például az épületek lelkét kutatja 3D-ben, és a mókából Robert Redford sem maradhatott ki. Úgy látszik, ez idén a slágertéma, egy másik doku ugyanis a híres római felüljáró lelkével foglalkozik, készítői pedig azzal a filozofikus kérdéssel, hogy mi lenne, ha a sokat látott építmény beszélni tudna. De lesz szó kevésbé filozofikus kérdésekről is, például a 3D-nyomtatásról, a nyílt forráskódokról és a crowdfundingról: a Maker című filmben megszólalnak a Kickstarter, az Indiegogo, a Shapeways és az Autodesk képviselői. A megszólaltatottak közt lesz a nagy iskolaépítő, Herman Hertzberger is, igaz, ő egy holland dokumentumfilmben emelkedik szólásra. És ez még nem minden, mert áttekinthetjük a dán Christiania elmúlt 40 évét, és nem csak feltehetjük, de meg is válaszolhatjuk a kérdést: megérte-e?

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.