A diktátor még mindig hatalmon van - Camilla Nielsson filmrendező

  • rés a présen
  • 2016. január 14.

Snoblesse

A zimbabwei House of Cards, vagyis a Mi, demokraták a feltámadt Bem moziban. A film dán rendezőjével nemrég - a BIDF fesztivál kapcsán - beszélgettünk.

rés a présen: Mikor és hogyan kezdtél filmezni?

Camilla Nielsson: Miután elvégeztem a filmes iskolát, az ENSZ-szel együttműködve rendeztem egy rövidfilm-trilógiát a gyermekjogokról. Afganisztánban, Indiában és egy szudáni, Darfúrban lévő menekülttáborban forgattunk, és minden történetet a gyermekek szemszögéből meséltünk el. Ezután Mumbai Disconnected címmel 2008-ban elkészítettem első független dokumentumfilmemet, mely a forgalmat és a bürokráciát ábrázolja a világ egyik leggyorsabban növekvő megavárosában.

rap: Honnan tudsz a BIDF filmfesztiválról?

false

CN: Nem jártam még Budapesten. A BIDF-ről a Danish Film Institute-tól hallottam, ők jelezték, hogy beválasztottak minket az idei fesztiválra, ahova a világ minden tájáról érkeznek majd érdekes alkotások. (A filmekről a www.bidf.hu oldalon lehet tájékozódni – rap.)

rap: Miről szól legutóbbi filmed, a Democrats?

CN: Ez egy politikai thriller, amely két politikai ellenfélről szól, akik azt a lehetetlen feladatot kapják, hogy fogalmazzák meg Zimbabwe új demokratikus alkotmányát, holott a diktátor még mindig hatalmon van. A filmet az egyik kritikus a népszerű amerikai sorozathoz hasonlítva az Afrikai kártyavárnak nevezte, és szerintem ezzel megragadta a lényegét.

rap: Hol mutatták be korábban?

CN: A CPH:DOX-on Koppenhágában, majd a világ több mint 30 nemzetközi filmfesztiválján szerepelt, és 9 díjat nyert.

rap: Milyen terveid vannak erre az évre?

CN: Befejezem a Democrats rövidebb, 88 perces televíziós változatát, illetve összevágunk egy külön változatot az amerikai tévék számára is. A Egyesült Államokban ennek vetítésére a jövő évi elnökválasztási kampány idején kerül majd sor. Végül pedig csinálnunk kell egy beharangozót a Democrats színházi bemutatója előtt a New York-i Filmfórumra novemberben. Tehát még elég sok munka áll előttünk.

false

rap: Van jelenleg a demokráciát vagy a társadalmat komolyan érintő probléma Dániában?

CN: Olyan értelemben nincs, ahogy a demokrácia csorbát szenved, például, Zimbabwében. Demokratikusan választott kormány irányítja az országot, amelynek a demokratikus intézményei épek. Az egyik legkevésbé korrupt ország a világon. De a demokrácia nagyon törékeny rendszer, és minden társadalom köteles védeni a széteséstől. Szerintem Dániában 15 évvel ezelőtt a demokratikus jóléti társadalom kiváló modellje működött, melyet lassan erodáltak a különböző jobboldali kormányok. Itt is, ahogy bárhol máshol, a gazdagok egyre gazdagabbak, a szegények pedig egyre szegényebbek lesznek, és ez önmagában is demokráciaellenes, mivel azt jelenti, hogy az életben nem mindenki születik egyforma lehetőségekkel.

Vetítések a Bem moziban: január 28. 18:00 és 20:00

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.