„A geometria hónap hozott fel” - Braun András festő

  • rés a présen
  • 2015. június 26.

Snoblesse

Friss munkái az A.P.A. galériában láthatók július 17-éig.

rés a présen: Mi az a rotációs mandala, és mit jelent a rotációs szegmens?

Braun András: A Rotációs mandala a Rotary szegmens című, az A.P.A. galériában június 4-étől július 17-éig látogatható kiállításom megnyitójára írt Baranyai Levente-szöveg címe, az ő csatolása. Nekem a rotációs kapa ugrik be róla, meg minden, ami pörög-forog-kever. A megnyitó egyébként a Rotary szegmens című album bemutatója is volt egyben, amelyben 2008–2012 közötti munkáim találhatók, és a szövegét Petrányi Zsolt írta.

rap: Mekkora időszakot fog át a kiállítás?

BA: A kiállítás anyaga 2013–2015-ig, a pár héttel ezelőtti legfrissebb munkáimig terjed. Tavaly ősztől sok kisméretű papírmunkát csináltam, amelyek tanulsága átjött az olaj-akril-papír-vászon technikájú nagy méretekbe is, sőt némelyik vázlatként is működött. Technikailag újdonság a régi könyvkötészeti eljárás, a merítéses márványozás, de nem vizes bázisú festékkel papírra, hanem olajjal, nagy méretben, vászonra.

rap: Mitől látod a világot geometrikus szemüvegen át?

false

 

Fotó: Bek Balla Mónika

BA: A geometria nekem egy rendező elv a sok közül, ahogy a repetitivitás szintén. Már az általánosban is a geometria hónap hozott fel matekból. Akkoriban mindenhol Vasarely-poszter lógott dekorációként. Politikai beállítottságot nem igényelt, cserébe nem volt figuratív. Nekem egyébként túl vonalzós-matekos volt. A nyomdatechnikában használt raszter tanulmányozása inkább hatott rám. Mellesleg a dadát, az op- és a pop-artot bírtam tinédzserként.

rap: A címadásaid legalább olyan jellemzők, mint a formáid.

BA: A címekre rátalálok pl. egy plakáton: Adj vért!. Utána Adj… kezdettel egy képcímsorozat jön létre. Ez a címadó technika előre történik, de nem predesztinálja a születő képet, inkább egymásra találnak. A másik módszerem épp az ellenkezője: a már elkészült vagy készülő képet címzem érzetek, emlékek, adatok, helyek, zenék kapcsán. A verbalitás nagyon fontos az értelmezésben, máshogy is érthető irányba tereli a befogadást.

rap: Mennyi volt a leghosszabb idő, amit kihagytál eddig a festésben?

BA: A materializálás csak egy része a képzőművészeti tevékenységnek, a képek permanensen születnek szellemi síkon, de pár hónapnál többet az „effektív festésben” sem hagytam ki idáig.

rap: A kiállításon és az albumon kívül hol láthatjuk a műveidet?

BA: A weboldalamon (www.braunandras.com), de jelenleg a Műcsarnokban is, aztán sok magán- és közgyűjteményben, irodákban, bankokban, szállodákban, egy hamarosan nyíló showroomban, Brüsszelben, Londonban, Bécsben és tudtommal New Yorkban is akad egy-két Braun-kép.

rap: Melyik a kedvenc korszakod?

BA: A képzőművészetben a 60-as, 70-es évek, illetve napjaink. A saját életemben minden korszakom pont akkor érkezett, amikor érkezni kellett. Földtanilag a triász, mert jól hangzik. A zenében szintén a 60-as, 70-es évek és a pszcihedelikus és ős elektroszinti. Magyar történelemből a 7–8. anyaga, a kiegyezéstől kezdve dicséretes ötös voltam.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)