„A geometria hónap hozott fel” - Braun András festő

  • rés a présen
  • 2015. június 26.

Snoblesse

Friss munkái az A.P.A. galériában láthatók július 17-éig.

rés a présen: Mi az a rotációs mandala, és mit jelent a rotációs szegmens?

Braun András: A Rotációs mandala a Rotary szegmens című, az A.P.A. galériában június 4-étől július 17-éig látogatható kiállításom megnyitójára írt Baranyai Levente-szöveg címe, az ő csatolása. Nekem a rotációs kapa ugrik be róla, meg minden, ami pörög-forog-kever. A megnyitó egyébként a Rotary szegmens című album bemutatója is volt egyben, amelyben 2008–2012 közötti munkáim találhatók, és a szövegét Petrányi Zsolt írta.

rap: Mekkora időszakot fog át a kiállítás?

BA: A kiállítás anyaga 2013–2015-ig, a pár héttel ezelőtti legfrissebb munkáimig terjed. Tavaly ősztől sok kisméretű papírmunkát csináltam, amelyek tanulsága átjött az olaj-akril-papír-vászon technikájú nagy méretekbe is, sőt némelyik vázlatként is működött. Technikailag újdonság a régi könyvkötészeti eljárás, a merítéses márványozás, de nem vizes bázisú festékkel papírra, hanem olajjal, nagy méretben, vászonra.

rap: Mitől látod a világot geometrikus szemüvegen át?

false

 

Fotó: Bek Balla Mónika

BA: A geometria nekem egy rendező elv a sok közül, ahogy a repetitivitás szintén. Már az általánosban is a geometria hónap hozott fel matekból. Akkoriban mindenhol Vasarely-poszter lógott dekorációként. Politikai beállítottságot nem igényelt, cserébe nem volt figuratív. Nekem egyébként túl vonalzós-matekos volt. A nyomdatechnikában használt raszter tanulmányozása inkább hatott rám. Mellesleg a dadát, az op- és a pop-artot bírtam tinédzserként.

rap: A címadásaid legalább olyan jellemzők, mint a formáid.

BA: A címekre rátalálok pl. egy plakáton: Adj vért!. Utána Adj… kezdettel egy képcímsorozat jön létre. Ez a címadó technika előre történik, de nem predesztinálja a születő képet, inkább egymásra találnak. A másik módszerem épp az ellenkezője: a már elkészült vagy készülő képet címzem érzetek, emlékek, adatok, helyek, zenék kapcsán. A verbalitás nagyon fontos az értelmezésben, máshogy is érthető irányba tereli a befogadást.

rap: Mennyi volt a leghosszabb idő, amit kihagytál eddig a festésben?

BA: A materializálás csak egy része a képzőművészeti tevékenységnek, a képek permanensen születnek szellemi síkon, de pár hónapnál többet az „effektív festésben” sem hagytam ki idáig.

rap: A kiállításon és az albumon kívül hol láthatjuk a műveidet?

BA: A weboldalamon (www.braunandras.com), de jelenleg a Műcsarnokban is, aztán sok magán- és közgyűjteményben, irodákban, bankokban, szállodákban, egy hamarosan nyíló showroomban, Brüsszelben, Londonban, Bécsben és tudtommal New Yorkban is akad egy-két Braun-kép.

rap: Melyik a kedvenc korszakod?

BA: A képzőművészetben a 60-as, 70-es évek, illetve napjaink. A saját életemben minden korszakom pont akkor érkezett, amikor érkezni kellett. Földtanilag a triász, mert jól hangzik. A zenében szintén a 60-as, 70-es évek és a pszcihedelikus és ős elektroszinti. Magyar történelemből a 7–8. anyaga, a kiegyezéstől kezdve dicséretes ötös voltam.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.