„A geometria hónap hozott fel” - Braun András festő

  • rés a présen
  • 2015. június 26.

Snoblesse

Friss munkái az A.P.A. galériában láthatók július 17-éig.

rés a présen: Mi az a rotációs mandala, és mit jelent a rotációs szegmens?

Braun András: A Rotációs mandala a Rotary szegmens című, az A.P.A. galériában június 4-étől július 17-éig látogatható kiállításom megnyitójára írt Baranyai Levente-szöveg címe, az ő csatolása. Nekem a rotációs kapa ugrik be róla, meg minden, ami pörög-forog-kever. A megnyitó egyébként a Rotary szegmens című album bemutatója is volt egyben, amelyben 2008–2012 közötti munkáim találhatók, és a szövegét Petrányi Zsolt írta.

rap: Mekkora időszakot fog át a kiállítás?

BA: A kiállítás anyaga 2013–2015-ig, a pár héttel ezelőtti legfrissebb munkáimig terjed. Tavaly ősztől sok kisméretű papírmunkát csináltam, amelyek tanulsága átjött az olaj-akril-papír-vászon technikájú nagy méretekbe is, sőt némelyik vázlatként is működött. Technikailag újdonság a régi könyvkötészeti eljárás, a merítéses márványozás, de nem vizes bázisú festékkel papírra, hanem olajjal, nagy méretben, vászonra.

rap: Mitől látod a világot geometrikus szemüvegen át?

false

 

Fotó: Bek Balla Mónika

BA: A geometria nekem egy rendező elv a sok közül, ahogy a repetitivitás szintén. Már az általánosban is a geometria hónap hozott fel matekból. Akkoriban mindenhol Vasarely-poszter lógott dekorációként. Politikai beállítottságot nem igényelt, cserébe nem volt figuratív. Nekem egyébként túl vonalzós-matekos volt. A nyomdatechnikában használt raszter tanulmányozása inkább hatott rám. Mellesleg a dadát, az op- és a pop-artot bírtam tinédzserként.

rap: A címadásaid legalább olyan jellemzők, mint a formáid.

BA: A címekre rátalálok pl. egy plakáton: Adj vért!. Utána Adj… kezdettel egy képcímsorozat jön létre. Ez a címadó technika előre történik, de nem predesztinálja a születő képet, inkább egymásra találnak. A másik módszerem épp az ellenkezője: a már elkészült vagy készülő képet címzem érzetek, emlékek, adatok, helyek, zenék kapcsán. A verbalitás nagyon fontos az értelmezésben, máshogy is érthető irányba tereli a befogadást.

rap: Mennyi volt a leghosszabb idő, amit kihagytál eddig a festésben?

BA: A materializálás csak egy része a képzőművészeti tevékenységnek, a képek permanensen születnek szellemi síkon, de pár hónapnál többet az „effektív festésben” sem hagytam ki idáig.

rap: A kiállításon és az albumon kívül hol láthatjuk a műveidet?

BA: A weboldalamon (www.braunandras.com), de jelenleg a Műcsarnokban is, aztán sok magán- és közgyűjteményben, irodákban, bankokban, szállodákban, egy hamarosan nyíló showroomban, Brüsszelben, Londonban, Bécsben és tudtommal New Yorkban is akad egy-két Braun-kép.

rap: Melyik a kedvenc korszakod?

BA: A képzőművészetben a 60-as, 70-es évek, illetve napjaink. A saját életemben minden korszakom pont akkor érkezett, amikor érkezni kellett. Földtanilag a triász, mert jól hangzik. A zenében szintén a 60-as, 70-es évek és a pszcihedelikus és ős elektroszinti. Magyar történelemből a 7–8. anyaga, a kiegyezéstől kezdve dicséretes ötös voltam.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.