A kamarazene fanatikusai – Kokas Katalin hegedűművész

  • rés a présen
  • 2016. június 8.

Snoblesse

Budapest Fesztiválakadémia – július 21. és 24. között a Zeneakadémián.

rés a présen: Budapest koncert­élete igazán gazdag, és fesztiválokban sincs éppen hiány. Mi indokolta hát a Fesztiválakadémia életre hívását, s mi lesz a július 21. és 24. között lezajló fesztivál megkülönböztető jegye?

Kokas Katalin: Tényleg sok a jó koncert a fővárosban, s még nyáron is lehet találni eseményeket, de nyári kamarazenei fesztivál eddig még sosem volt. A Zeneakadémia se volt még nyitva nyáron, erre is csak most nyílik mód, miután a felújítással lehetővé vált a termek hűtése. A helyszín, ami Barnabásnak és nekem gyermekkorunk óta a zene szentélyét jelenti és a mindkettőnk által fanatikusan szeretett kamarazene – ez a Fesztiválakadémia újdonsága. A kon­certek mellett mesterkurzusok is lesznek, a világ legkülönfélébb pontjairól érkező fiatal zenészekkel a fesztivál művészei foglalkoznak majd. Ez kivételes lehetőség, hiszen például Alina Ibragimova vagy Lendvay József máshol nem tanít. Most két hegedűst említettem, de a zongorista José Gallardo is vállalta, hogy foglalkozzon a jelentkezőkkel. A hallgatókat nemcsak tanítjuk majd, együtt is játszunk velük a matinékoncerteken a Solti teremben, ahová éppúgy várjuk a közönséget, mint az esti nagytermi koncertekre. A matinékoncertek egyébként a magyar zeneoktatás legendái – Fenyves Loránd, Kovács Dénes, Hubay Jenő – előtt tisztelegnek, s ez így lesz majd a jövőben is. Merthogy az idei, beharangozó jellegű fesztivál után jövőre már többhetes rendezvénysorozatot tervezünk.

false

 

Fotó: Csibi Szilvia

rap: A kurzusok és a koncertek mellett műelemző előadásokat is jelez a program.

KK: Összesen hat ilyen előadás lesz, ahol olyan zenészek vállalkoznak egy-egy mű mélyebb megismertetésére, akik kívül-belül ismerik ezeket a darabokat. Kivetítjük a kottát, hogy akár úgy is követni lehessen az előadást – Kelemen Barnabás elemzi Bartók Szólószonátáját, Fenyő László Kodály Csellószonátáját, Maxim Rysanov Britten Lachrymae-variációit. Itt szeretném megemlíteni, hogy ezeken az előadásokon, ahogy a program egészén is, szeretnénk szabad bejárást engedni, s ezáltal módszertani segítséget és ösztönzést adni azoknak a zenepedagógusoknak, akik az alapfokú képzésben mindmáig csodálatra méltó munkát végeznek. Műismertetéssel egyébként másutt is találkozhat majd a közönség: a koncertekre Fazekas Gergely zenetörténész előadásai kínálnak majd ráhangolódást, a koncerteken pedig Bősze Ádám fog konferansziéként közreműködni.

rap: A felsorolt nevek Kaposvárról is ismerősek lehetnek. A Fesztiválakadémia mennyiben lesz folytatása az ugyancsak általad megalapított Kaposfestnek?

KK: Annyiban folytatása, amennyiben én most is ugyanaz az ember vagyok. Szeretek teremteni, szívügyem a kamarazene, és Barnabással nagyon szeretünk azokkal a remek muzsikusokkal együtt dolgozni, akiket a világ különböző pontjain megismertünk, s akik a zene révén a barátainkká váltak. Ez motivált akkor is, amikor a szülővárosomban, Kaposvárott elindítottuk a fesztivált, s őszintén hálás vagyok Baráti Kristófnak és Várdai Pistinek, hogy kényszerű, nem önszántamból való távozásom után életben tartják és tovább viszik ezt a kezdeményezést. Most ugyanez motivál a Fesztiválakadémia indulásánál. Remek csapat segíti a munkánkat, hogy valósággá váljon közös álmunk, s a nagy találkozások fesztiválja legyen ez a júliusi hétvége.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.