A kamarazene fanatikusai – Kokas Katalin hegedűművész

  • rés a présen
  • 2016. június 8.

Snoblesse

Budapest Fesztiválakadémia – július 21. és 24. között a Zeneakadémián.

rés a présen: Budapest koncert­élete igazán gazdag, és fesztiválokban sincs éppen hiány. Mi indokolta hát a Fesztiválakadémia életre hívását, s mi lesz a július 21. és 24. között lezajló fesztivál megkülönböztető jegye?

Kokas Katalin: Tényleg sok a jó koncert a fővárosban, s még nyáron is lehet találni eseményeket, de nyári kamarazenei fesztivál eddig még sosem volt. A Zeneakadémia se volt még nyitva nyáron, erre is csak most nyílik mód, miután a felújítással lehetővé vált a termek hűtése. A helyszín, ami Barnabásnak és nekem gyermekkorunk óta a zene szentélyét jelenti és a mindkettőnk által fanatikusan szeretett kamarazene – ez a Fesztiválakadémia újdonsága. A kon­certek mellett mesterkurzusok is lesznek, a világ legkülönfélébb pontjairól érkező fiatal zenészekkel a fesztivál művészei foglalkoznak majd. Ez kivételes lehetőség, hiszen például Alina Ibragimova vagy Lendvay József máshol nem tanít. Most két hegedűst említettem, de a zongorista José Gallardo is vállalta, hogy foglalkozzon a jelentkezőkkel. A hallgatókat nemcsak tanítjuk majd, együtt is játszunk velük a matinékoncerteken a Solti teremben, ahová éppúgy várjuk a közönséget, mint az esti nagytermi koncertekre. A matinékoncertek egyébként a magyar zeneoktatás legendái – Fenyves Loránd, Kovács Dénes, Hubay Jenő – előtt tisztelegnek, s ez így lesz majd a jövőben is. Merthogy az idei, beharangozó jellegű fesztivál után jövőre már többhetes rendezvénysorozatot tervezünk.

false

 

Fotó: Csibi Szilvia

rap: A kurzusok és a koncertek mellett műelemző előadásokat is jelez a program.

KK: Összesen hat ilyen előadás lesz, ahol olyan zenészek vállalkoznak egy-egy mű mélyebb megismertetésére, akik kívül-belül ismerik ezeket a darabokat. Kivetítjük a kottát, hogy akár úgy is követni lehessen az előadást – Kelemen Barnabás elemzi Bartók Szólószonátáját, Fenyő László Kodály Csellószonátáját, Maxim Rysanov Britten Lachrymae-variációit. Itt szeretném megemlíteni, hogy ezeken az előadásokon, ahogy a program egészén is, szeretnénk szabad bejárást engedni, s ezáltal módszertani segítséget és ösztönzést adni azoknak a zenepedagógusoknak, akik az alapfokú képzésben mindmáig csodálatra méltó munkát végeznek. Műismertetéssel egyébként másutt is találkozhat majd a közönség: a koncertekre Fazekas Gergely zenetörténész előadásai kínálnak majd ráhangolódást, a koncerteken pedig Bősze Ádám fog konferansziéként közreműködni.

rap: A felsorolt nevek Kaposvárról is ismerősek lehetnek. A Fesztiválakadémia mennyiben lesz folytatása az ugyancsak általad megalapított Kaposfestnek?

KK: Annyiban folytatása, amennyiben én most is ugyanaz az ember vagyok. Szeretek teremteni, szívügyem a kamarazene, és Barnabással nagyon szeretünk azokkal a remek muzsikusokkal együtt dolgozni, akiket a világ különböző pontjain megismertünk, s akik a zene révén a barátainkká váltak. Ez motivált akkor is, amikor a szülővárosomban, Kaposvárott elindítottuk a fesztivált, s őszintén hálás vagyok Baráti Kristófnak és Várdai Pistinek, hogy kényszerű, nem önszántamból való távozásom után életben tartják és tovább viszik ezt a kezdeményezést. Most ugyanez motivál a Fesztiválakadémia indulásánál. Remek csapat segíti a munkánkat, hogy valósággá váljon közös álmunk, s a nagy találkozások fesztiválja legyen ez a júliusi hétvége.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.