A kamarazene fanatikusai – Kokas Katalin hegedűművész

  • rés a présen
  • 2016. június 8.

Snoblesse

Budapest Fesztiválakadémia – július 21. és 24. között a Zeneakadémián.

rés a présen: Budapest koncert­élete igazán gazdag, és fesztiválokban sincs éppen hiány. Mi indokolta hát a Fesztiválakadémia életre hívását, s mi lesz a július 21. és 24. között lezajló fesztivál megkülönböztető jegye?

Kokas Katalin: Tényleg sok a jó koncert a fővárosban, s még nyáron is lehet találni eseményeket, de nyári kamarazenei fesztivál eddig még sosem volt. A Zeneakadémia se volt még nyitva nyáron, erre is csak most nyílik mód, miután a felújítással lehetővé vált a termek hűtése. A helyszín, ami Barnabásnak és nekem gyermekkorunk óta a zene szentélyét jelenti és a mindkettőnk által fanatikusan szeretett kamarazene – ez a Fesztiválakadémia újdonsága. A kon­certek mellett mesterkurzusok is lesznek, a világ legkülönfélébb pontjairól érkező fiatal zenészekkel a fesztivál művészei foglalkoznak majd. Ez kivételes lehetőség, hiszen például Alina Ibragimova vagy Lendvay József máshol nem tanít. Most két hegedűst említettem, de a zongorista José Gallardo is vállalta, hogy foglalkozzon a jelentkezőkkel. A hallgatókat nemcsak tanítjuk majd, együtt is játszunk velük a matinékoncerteken a Solti teremben, ahová éppúgy várjuk a közönséget, mint az esti nagytermi koncertekre. A matinékoncertek egyébként a magyar zeneoktatás legendái – Fenyves Loránd, Kovács Dénes, Hubay Jenő – előtt tisztelegnek, s ez így lesz majd a jövőben is. Merthogy az idei, beharangozó jellegű fesztivál után jövőre már többhetes rendezvénysorozatot tervezünk.

false

 

Fotó: Csibi Szilvia

rap: A kurzusok és a koncertek mellett műelemző előadásokat is jelez a program.

KK: Összesen hat ilyen előadás lesz, ahol olyan zenészek vállalkoznak egy-egy mű mélyebb megismertetésére, akik kívül-belül ismerik ezeket a darabokat. Kivetítjük a kottát, hogy akár úgy is követni lehessen az előadást – Kelemen Barnabás elemzi Bartók Szólószonátáját, Fenyő László Kodály Csellószonátáját, Maxim Rysanov Britten Lachrymae-variációit. Itt szeretném megemlíteni, hogy ezeken az előadásokon, ahogy a program egészén is, szeretnénk szabad bejárást engedni, s ezáltal módszertani segítséget és ösztönzést adni azoknak a zenepedagógusoknak, akik az alapfokú képzésben mindmáig csodálatra méltó munkát végeznek. Műismertetéssel egyébként másutt is találkozhat majd a közönség: a koncertekre Fazekas Gergely zenetörténész előadásai kínálnak majd ráhangolódást, a koncerteken pedig Bősze Ádám fog konferansziéként közreműködni.

rap: A felsorolt nevek Kaposvárról is ismerősek lehetnek. A Fesztiválakadémia mennyiben lesz folytatása az ugyancsak általad megalapított Kaposfestnek?

KK: Annyiban folytatása, amennyiben én most is ugyanaz az ember vagyok. Szeretek teremteni, szívügyem a kamarazene, és Barnabással nagyon szeretünk azokkal a remek muzsikusokkal együtt dolgozni, akiket a világ különböző pontjain megismertünk, s akik a zene révén a barátainkká váltak. Ez motivált akkor is, amikor a szülővárosomban, Kaposvárott elindítottuk a fesztivált, s őszintén hálás vagyok Baráti Kristófnak és Várdai Pistinek, hogy kényszerű, nem önszántamból való távozásom után életben tartják és tovább viszik ezt a kezdeményezést. Most ugyanez motivál a Fesztiválakadémia indulásánál. Remek csapat segíti a munkánkat, hogy valósággá váljon közös álmunk, s a nagy találkozások fesztiválja legyen ez a júliusi hétvége.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."