A Krúdy-recept – Hogyan kell élni?

  • 2013. július 18.

Snoblesse

Jordán Adél és Keresztes Tamás a mulatós Krúdy nyomában.
false

„Krúdytól nem volt érdemes kérni, mert reggelig kellett vele kocsmázni, és az iszonyat fárasztó.” Szép Ernő pénzkérési szokásairól szólva Szacsvay László Krúdyra is kitért a vele készült interjúban (a teljes interjú itt), s mint e sorokból is kitűnik, bizony fel kellett a gatyáját kötnie annak, aki Krúdytól szeretett volna pénzt kölcsönkérni. Irodalomtörténetileg bizonyított tény, hogy Krúdy nagy éjszakázó volt, s nemcsak mint szépíró, hanem mint éjszakázó is köröket vert a kortársakra. A Krúdy-recept című felolvasó-színházi előadás a tabáni kiskocsmákban iszogató Krúdyt, a nőket egyetlen pillantásával meghódító Krúdyt és a hajnalig mulató Krúdyt mutatja be sok zenével, és Keresztes Tamás és Jordán Adél közreműködésével.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.