A másik Barnás

  • 2013. május 28.

Snoblesse

Barnás Ferenccel Winlker Nóra beszélget.
false

„Az ember számára – különösen ötven felett – az a kérdés, hogy mitől személyiség a személyiség, és ez hogyan ragadható meg irodalmilag is érdekesen” – válaszolta újságírónk kérdésére a csak nagyritkán nyilatkozó író (a teljes interjú itt), s ha valakinek, hát Barnás Ferencnek sikerült irodalmilag is érdekesen megragadnia az ötven felettiek személyiségügyi kérdéseit. Mi sem bizonyítja ezt ékesebben, mint negyedik regénye, a Másik halál dicsőséglistája, s rajta az idén Barnásnak ítélt AEGON Művészeti Díj. A teremőrként dolgozó írót, akinek művészetét nemcsak a hazai lapok méltatták meleg szavakkal, hanem a The Times is, Winkler Nóra faggatja a Petőfi Irodalmi Múzeumban.

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.