Filmklub: A szajré

  • 2013. február 5.

Snoblesse

Két keresztapa egy csárdában. Egy színfalak mögötti pucérkodás és néhány emlékezetes alakítás – Brando utolsó filmje az Átrium Film-Színház filmklubjában.


Marlon Brando értette a módját, hogyan lehet megőrjíteni a rendezőket. Utolsó filmjének forgatásán Frank Oz, a Muppet-bábosból (és Yoda mozgatójából) lett direktor életét keserítette meg, és nem csak azzal, hogy semmibe vette a könnyű forgatásokhoz és könnyű műfajokhoz szokott rendező instrukcióit, s legfeljebb színésztársaira, Robert De Niróra és Edward Nortonra hallgatott. Merthogy ez volt az a film, melyben végre együtt szerepelt Vito Corleone idős- és fiatalkori megformálója, azaz Brando és De Niro – a várakozások az Emipre State Building magasságával vetekedtek. Brando viselkedése pedig Hollywood legnagyobb primadonnáiéval vetekedett: a híresen korpulens színészkirály kikötötte, hogy csakis válltól felfelé filmezhetik, s hogy nyomatékot adjon kérésének, deréktől lefelé nem  is viselt semmit a forgatáson. Hagyományt szerencsére nem teremtett, A szajré pedig – dacára Oz vígjáték-rendezői múltjának – igen kellemes heist-movie lett.

 

Figyelmébe ajánljuk

Konzultáció kamu adóról, nem kamu adóból

Kibújt a szög a zsákból: a miniszterelnök bevallotta, amit eddig is tudtunk, miszerint a nemzeti konzultáció a Fidesz érdekeit szolgálja, mozgósítani lehet vele. A legújabbat egy senki által nem hitelesített, állítólagos Tisza-adóemelésről szóló sajtpapírra hivatkozva indítják el. 

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.