Filmklub: A szajré

  • 2013. február 5.

Snoblesse

Két keresztapa egy csárdában. Egy színfalak mögötti pucérkodás és néhány emlékezetes alakítás – Brando utolsó filmje az Átrium Film-Színház filmklubjában.


Marlon Brando értette a módját, hogyan lehet megőrjíteni a rendezőket. Utolsó filmjének forgatásán Frank Oz, a Muppet-bábosból (és Yoda mozgatójából) lett direktor életét keserítette meg, és nem csak azzal, hogy semmibe vette a könnyű forgatásokhoz és könnyű műfajokhoz szokott rendező instrukcióit, s legfeljebb színésztársaira, Robert De Niróra és Edward Nortonra hallgatott. Merthogy ez volt az a film, melyben végre együtt szerepelt Vito Corleone idős- és fiatalkori megformálója, azaz Brando és De Niro – a várakozások az Emipre State Building magasságával vetekedtek. Brando viselkedése pedig Hollywood legnagyobb primadonnáiéval vetekedett: a híresen korpulens színészkirály kikötötte, hogy csakis válltól felfelé filmezhetik, s hogy nyomatékot adjon kérésének, deréktől lefelé nem  is viselt semmit a forgatáson. Hagyományt szerencsére nem teremtett, A szajré pedig – dacára Oz vígjáték-rendezői múltjának – igen kellemes heist-movie lett.

 

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.