Art deco és modernizmus

  • 2012. március 8.

Snoblesse

Lakásművészet Magyarországon, 1920–1940.


Ha art deco, akkor Kozma Lajos, a híres mester legalábbis mindenkinek beugrik a híres (és az antikvitásokban máig jól fogyó) irányzat hallatán. Az Iparművészeti Múzeum új kiállítása révén egy sor más alkotó neve is bekerülhet a köztudatba. A nagyszabású kiállítás, mely az 1920–30-as évek enteriőrjeit és lakberendezési tárgyait vonultatja fel, Kozma munkái mellett ízelítőt ad többek között Kovács Zsuzsa, Fränkel György, Kóródy György, Vágó Pál és Nagy Károly bútoraiból, és a kor népszerű keramikusainak és textilművészeinek műveiből. A tárgyakon, terveken túl a kor ízlését formáló sajtótermékek, valamint lakberendezési vásárok és  kiállítások dokumentumai színesítik a szeptember 30-ig tartó tárlatot.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."