Rendszerváltás – Befejezetlen program

  • 2012. március 8.

Snoblesse

Beszélgetéssorozat a rendszerváltásról.


Első évadát kezdi meg a Király utcába költözött tranzit.hu beszélgetéssorozata. Főszerepben a rendszerváltás, és számos kérdés, például hogy melyek voltak azok az események, amelyek során az ellenzéki értelmiség kritikai tevékenysége politikai aktivitássá vált. Vagy: melyek voltak azok a történelmi fordulópontok, amikor a második nyilvánosság elsődlegessé lépett elő? És volt-e olyan történelmi nullpont, amikor a „bármi lehetséges” és a „mindenkinek van beleszólása” utópiája pillanatnyi realitássá vált? Nem beszélve arról, hogyan és miért siklott félre a konszenzusalapú társadalmi megújulás. Az első beszélgetés témája az értelmiségi és ellenzéki szerep válsága, az alulról szerveződő kezdeményezések lehetőségei a rendszerváltás előtt és után. Meghívott hozzászólók: Gagyi Ágnes társadalomkutató és Sugár János képzőművész.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.