Artmozik éjszakája

  • 2012. augusztus 13.

Snoblesse

Látástól vakulásig, estétől hajnalhasadásig mozi: bikanyakak és szuperhősök, nagy művészek és kis mesterek a Puskin, a Toldi és a Művész műsorán.


„Bármikor otthagynék egy pasit egy film miatt, de sosem hagynék ott egy filmet egy pasi miatt” – az idézet egy lelkes stábtag szájából származik, közelebbről pedig az Amerikai éjszaka című filmből, François Truffaut mozihoz címzett szerelmesleveléből való, és az benne a jó, hogy minden filmes rendezvényhez passzol, mely így vagy úgy, de a mozi szeretetéről szól. Most, hogy egyre-másra lehetetlenülnek el az artmozik, némi bizakodásra adhat okot egy olyan rendezvény, mint az Artmozik éjszakája. Bár az Odeon-Lloydra örök sötétség borult, a Művész, Puskin és Toldi mozikban javában zajlik az élet, augusztus 24–25-én pedig még javábban: a hajnalba nyúló mozimaraton este nyolcas előadásokkal kezdődnek, az utolsó futamok pedig hajnali hatkor. A kínálatban sok más mellett helyet kapott Wes Anderson Holdfénykirálysága, Nolan legújabb Batman-je, a belga Oscar-jelölt Bikanyak és a Don DeLillo által is a közelmúlt legjobb filmjének tartott Az élet fája Terence Malicktól.

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.