Az elvarangyosodás folyamata - Nagy Csilla táncos

  • rés a présen
  • 2016. augusztus 12.

Snoblesse

Fear Frog, azaz béka-terápia embereknek - a Szigeten is

rés a présen: Melyik iskolából érkeztél a kortárs táncba?

Nagy Csilla: Balettművészeti általános iskolába jártam Dunaújvárosban, oda, ahova Újvári Milán és Arany Virág is. Nagy vargabetű után a Budapest Tánciskolában kötöttem ki, Molnár Csaba és Dányi Vica osztálytársaként. Nem végeztem el, egy év után belevetettem magam a szakmába, mellette rengeteg hazai és külföldi workshopon képeztem magam. Aztán elvégeztem az MTF táncpedagógus szakát, és vendéghallgatóként a rotterdami Codarts akadémián is tanultam.

rap: Hogyan kerültél az Artusba?

NCS: 2007–2008-ban Hollandiában tanultam, és közben egyszer Pataky Klári koreográfiáját táncoltam a MU Színházban. Az előadás után Goda Gábor bejött az öltözőbe, és felkért. Emlékszem, elég nagy pimaszságot válaszoltam. Szerencsére Gábor nem vette zokon. Pont akkor kért fel Andrea Boll holland-német alkotó is Amszterdamban. Egy rövid projektet megcsináltam vele. Imádtam. Hetekig agyaltam, hogy kinek a felkérését fogadjam el, de végül hazajöttem.

false

rap: Mely darabokban vagy látható jelenleg is?

NCS: A Vavra Júliával közös, Öböl című duettünket a tervek szerint a 2016–2017-es évadban újra láthatjátok a MU Színházban. Nagy büszkeségünk, hogy a darab Lábán Rudolf-díjra nominált előadás lett 2015-ben. Az Artus Cseppkánon című produkciójában táncolok mint alkotó-előadó, ami a Müpában látható a következő évadban is. Pataky Klári Pillangó balladája idén tízéves, és az ősszel reményeim szerint lesznek előadások. És még a Stereo Akt Promenád című produkciójában is szerepelek.

rap: Mi az a Cipolla Collectiva?

NCS: Ez a saját kollektívám, amely projektalapon működik. Ezen a néven jegyzem az összművészeti projektjeimet, amiket együttműködő partnerekkel hozok létre. Az Öböl és a szigetes bemutatóm is így készült.

rap: Milyen előadást láthatunk tőled a Szigeten?

NCS: Fear Frog címmel egy szólót augusztus 16-án 18 órakor, a Táncsátor külső színpadán. A darab alapötlete, a félelembéka egy artusos műhelymunka során pattant ki a fejemből, ami nem került bele a Kakaskakaskakas című produkcióba. Évekkel később eszembe jutott az ötletem, és kidolgoztam. Az „elvarangyosodás” folyamata foglalkoztatott, a félelmeim által egy megnyomorodott lénnyé válni… Kicsit kafkai, csak nem bogárrá, hanem békává változom. A darab zenéjét alkotótársam, Legras – Ujvári-Pintér Gyuri – írta, aki alapító tagja a Cipolla Collectivának. Abszolút Sziget Fesztiválra illő produkció: technózenére brékelő főszereplő, üveggolyókkal teletömött pofával őrjöngő táncos… Kifejezetten a Szigetre készítek egy laza, szexi, fesztiválos verziót.

rap: Szigetezős vagy amúgy?

NCS: Legelőször 18 évesen voltam kint, akkori nagy kedvenc zenekarom, a Faithless miatt. Legutoljára 4 éve voltam, kint aludtam végig, az Artusszal léptem fel rövid performanszokban, és egyébként 0–24-ben mindennap partiztam. Túladagoltam a fesztiválozást, azt hiszem.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.