Az elvarangyosodás folyamata - Nagy Csilla táncos

  • rés a présen
  • 2016. augusztus 12.

Snoblesse

Fear Frog, azaz béka-terápia embereknek - a Szigeten is

rés a présen: Melyik iskolából érkeztél a kortárs táncba?

Nagy Csilla: Balettművészeti általános iskolába jártam Dunaújvárosban, oda, ahova Újvári Milán és Arany Virág is. Nagy vargabetű után a Budapest Tánciskolában kötöttem ki, Molnár Csaba és Dányi Vica osztálytársaként. Nem végeztem el, egy év után belevetettem magam a szakmába, mellette rengeteg hazai és külföldi workshopon képeztem magam. Aztán elvégeztem az MTF táncpedagógus szakát, és vendéghallgatóként a rotterdami Codarts akadémián is tanultam.

rap: Hogyan kerültél az Artusba?

NCS: 2007–2008-ban Hollandiában tanultam, és közben egyszer Pataky Klári koreográfiáját táncoltam a MU Színházban. Az előadás után Goda Gábor bejött az öltözőbe, és felkért. Emlékszem, elég nagy pimaszságot válaszoltam. Szerencsére Gábor nem vette zokon. Pont akkor kért fel Andrea Boll holland-német alkotó is Amszterdamban. Egy rövid projektet megcsináltam vele. Imádtam. Hetekig agyaltam, hogy kinek a felkérését fogadjam el, de végül hazajöttem.

false

rap: Mely darabokban vagy látható jelenleg is?

NCS: A Vavra Júliával közös, Öböl című duettünket a tervek szerint a 2016–2017-es évadban újra láthatjátok a MU Színházban. Nagy büszkeségünk, hogy a darab Lábán Rudolf-díjra nominált előadás lett 2015-ben. Az Artus Cseppkánon című produkciójában táncolok mint alkotó-előadó, ami a Müpában látható a következő évadban is. Pataky Klári Pillangó balladája idén tízéves, és az ősszel reményeim szerint lesznek előadások. És még a Stereo Akt Promenád című produkciójában is szerepelek.

rap: Mi az a Cipolla Collectiva?

NCS: Ez a saját kollektívám, amely projektalapon működik. Ezen a néven jegyzem az összművészeti projektjeimet, amiket együttműködő partnerekkel hozok létre. Az Öböl és a szigetes bemutatóm is így készült.

rap: Milyen előadást láthatunk tőled a Szigeten?

NCS: Fear Frog címmel egy szólót augusztus 16-án 18 órakor, a Táncsátor külső színpadán. A darab alapötlete, a félelembéka egy artusos műhelymunka során pattant ki a fejemből, ami nem került bele a Kakaskakaskakas című produkcióba. Évekkel később eszembe jutott az ötletem, és kidolgoztam. Az „elvarangyosodás” folyamata foglalkoztatott, a félelmeim által egy megnyomorodott lénnyé válni… Kicsit kafkai, csak nem bogárrá, hanem békává változom. A darab zenéjét alkotótársam, Legras – Ujvári-Pintér Gyuri – írta, aki alapító tagja a Cipolla Collectivának. Abszolút Sziget Fesztiválra illő produkció: technózenére brékelő főszereplő, üveggolyókkal teletömött pofával őrjöngő táncos… Kifejezetten a Szigetre készítek egy laza, szexi, fesztiválos verziót.

rap: Szigetezős vagy amúgy?

NCS: Legelőször 18 évesen voltam kint, akkori nagy kedvenc zenekarom, a Faithless miatt. Legutoljára 4 éve voltam, kint aludtam végig, az Artusszal léptem fel rövid performanszokban, és egyébként 0–24-ben mindennap partiztam. Túladagoltam a fesztiválozást, azt hiszem.

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.