Az elvarangyosodás folyamata - Nagy Csilla táncos

  • rés a présen
  • 2016. augusztus 12.

Snoblesse

Fear Frog, azaz béka-terápia embereknek - a Szigeten is

rés a présen: Melyik iskolából érkeztél a kortárs táncba?

Nagy Csilla: Balettművészeti általános iskolába jártam Dunaújvárosban, oda, ahova Újvári Milán és Arany Virág is. Nagy vargabetű után a Budapest Tánciskolában kötöttem ki, Molnár Csaba és Dányi Vica osztálytársaként. Nem végeztem el, egy év után belevetettem magam a szakmába, mellette rengeteg hazai és külföldi workshopon képeztem magam. Aztán elvégeztem az MTF táncpedagógus szakát, és vendéghallgatóként a rotterdami Codarts akadémián is tanultam.

rap: Hogyan kerültél az Artusba?

NCS: 2007–2008-ban Hollandiában tanultam, és közben egyszer Pataky Klári koreográfiáját táncoltam a MU Színházban. Az előadás után Goda Gábor bejött az öltözőbe, és felkért. Emlékszem, elég nagy pimaszságot válaszoltam. Szerencsére Gábor nem vette zokon. Pont akkor kért fel Andrea Boll holland-német alkotó is Amszterdamban. Egy rövid projektet megcsináltam vele. Imádtam. Hetekig agyaltam, hogy kinek a felkérését fogadjam el, de végül hazajöttem.

false

rap: Mely darabokban vagy látható jelenleg is?

NCS: A Vavra Júliával közös, Öböl című duettünket a tervek szerint a 2016–2017-es évadban újra láthatjátok a MU Színházban. Nagy büszkeségünk, hogy a darab Lábán Rudolf-díjra nominált előadás lett 2015-ben. Az Artus Cseppkánon című produkciójában táncolok mint alkotó-előadó, ami a Müpában látható a következő évadban is. Pataky Klári Pillangó balladája idén tízéves, és az ősszel reményeim szerint lesznek előadások. És még a Stereo Akt Promenád című produkciójában is szerepelek.

rap: Mi az a Cipolla Collectiva?

NCS: Ez a saját kollektívám, amely projektalapon működik. Ezen a néven jegyzem az összművészeti projektjeimet, amiket együttműködő partnerekkel hozok létre. Az Öböl és a szigetes bemutatóm is így készült.

rap: Milyen előadást láthatunk tőled a Szigeten?

NCS: Fear Frog címmel egy szólót augusztus 16-án 18 órakor, a Táncsátor külső színpadán. A darab alapötlete, a félelembéka egy artusos műhelymunka során pattant ki a fejemből, ami nem került bele a Kakaskakaskakas című produkcióba. Évekkel később eszembe jutott az ötletem, és kidolgoztam. Az „elvarangyosodás” folyamata foglalkoztatott, a félelmeim által egy megnyomorodott lénnyé válni… Kicsit kafkai, csak nem bogárrá, hanem békává változom. A darab zenéjét alkotótársam, Legras – Ujvári-Pintér Gyuri – írta, aki alapító tagja a Cipolla Collectivának. Abszolút Sziget Fesztiválra illő produkció: technózenére brékelő főszereplő, üveggolyókkal teletömött pofával őrjöngő táncos… Kifejezetten a Szigetre készítek egy laza, szexi, fesztiválos verziót.

rap: Szigetezős vagy amúgy?

NCS: Legelőször 18 évesen voltam kint, akkori nagy kedvenc zenekarom, a Faithless miatt. Legutoljára 4 éve voltam, kint aludtam végig, az Artusszal léptem fel rövid performanszokban, és egyébként 0–24-ben mindennap partiztam. Túladagoltam a fesztiválozást, azt hiszem.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.