Mandel Quartet

  • 2016. augusztus 12.

Snoblesse

A Zempléni Fesztiválon zenélnek.

Mandel Róbertet, a középkor és a reneszánsz zenéjének szakértőjét kérdeztük:

Magyar Narancs: Mit hallunk, amikor ma valaki historikus előadásmód szerint muzsikál?

false

Mandel Róbert: A zeneszerző szándéka gyakran csak az eredeti hangszerelésből derül ki. Például Joseph Haydnnek a két „lira organizzatá”-ra (azaz orgonás tekerőlantokra) írt versenyműveit egy külföldi zeneműkiadó nemrég oboára és fuvolára átírva jelentette meg: ebben a formájában ez „csak” egy Haydn-mű, de az eredeti hangszerekkel megkapod azt a korhangulatot, amelyben a nápolyi király, IV. Ferdinánd megrendelte a darabot. Amikor az Il Giardino Armonico vagy az Europa Galante zenekarokat először hallottam, azt vettem észre, hogy alig ismerek rá a programban szereplő – egyébként általam kedvelt – Bach-, Händel- és Vivaldi-művekre. Persze később kiderült számomra, miről van szó, és azóta azt is tudom, hogy fizikai oka is van annak, hogy a historikus művek régi hangszereken megszólaltatva a mai fül számára eleinte ismeretlenül hatnak. A korabeli vonós hangszereknél a nyak dőlésszöge kisebb volt, így a bélhúrok laposabban futottak, ezért más játéktechnikával kellett megszólaltatni őket. A fafúvós hangszerek java része párnázott billentyűk nélkül működött, így a régi klarinétokon és oboákon sokkal nehezebb volt tisztán játszani, mint a mai modern instrumentumokon, de a fortepianók billentyűszerkezete is sokban különbözött a mai zongorák precíz mechanikájától.

MN: Hogyan kapcsolódik a középkor zenéje a XXI. század zenéjéhez?

MR: Az alkotó- és előadó-művészet mindkét korban szinte elválaszthatatlan. A középkor egyéniséget tükröző improvizatív jellege köszön vissza a mai modern zenében. Sok mai szerzőnek fontos, hogy jelen legyen művének felvételekor, hiszen a kotta ma már nem minden esetben tükrözheti tökéletes pontossággal a szerző eredeti szándékait, de a régizene világában sem volt ez másképp: egyes muzsikusokat az emelt ki a tömegből, hogy milyen sajátos díszítésekkel ékesítették a leírt dallamot.

A teljes interjú itt olvasható, a Mandel Quartet pedig a Zempléni Fesztiválon zenél:
augusztus 17-én bor- és szüreti dalokat adnak elő Szegin, augusztus 18-án pedig a magyar királyok udvari zenéjéből adnak ízelítőt Sárospatakon.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.