Az emberzene tetszett a legjobban – Tóth Evelin énekes, dalszerző

  • rés a présen
  • 2016. augusztus 14.

Snoblesse

Ma hajnalban a Szigeten.

rés a présen: Idén nyáron a Tóth Evelin TrióM formációval lépsz fel a Szigeten. Milyen programmal?

Tóth Evelin: Fergeteges és lélegzetelállító programmal, természetesen. Augusztus 14-én a Fidelio klasszikus opera és jazz színpadon hajnali fél egykor. Főként Maya című lemezünkről mesélünk; alkalmazkodva a bábeli zűrzavarhoz: hard elektroakusztikus hangvételben.

rap: Hogy állt össze ez az anyag?

TE: Bartha András sound designerrel, Kardos Dániel gitárossal és Szalai Péter ütőssel a Patyolat próbaüzemben és kultúrmosodában béreltünk négy hónapig egy stúdiót. A teljes próbafolyamatot rögzítettük. Együtt írtuk a dalokat, közösen készültek a kompozíciók, és Szabó T. Anna költő biztatására a saját szövegeimmel dolgoztunk. A lemez különlegessége – és ez mindegyik szám felvételére igaz –, hogy sztereóban vettük fel az anyagot, ami azt jelenti, hogy nem sávonként, aztán javítgatva, toldozgatva-foldozgatva, hanem pőrén addig játszottuk újra meg újra a dalokat, amíg azt nem mondtuk, hogy kész. A dalok egy megálmodott dramaturgia szerint követik egymást. Aztán ennek a szcenírozott koncertverzióját készítettük el a Művészetek Palotájában megrendezett lemezbemutatóra Magyarósi Éva animációival – amelyeknek egyik fő figurája én vagyok – és Bernáthy Zsiga vj közreműködésével. A Szigeten reményeink szerint ezt a verziót láthatja a nagyérdemű.

false

 

Fotó: Horváth Judit

rap: Előzőleg milyen formációkban léptél fel a Szigeten?

TE: A Világzenei nagyszínpadon énekeltem már a Makám zenekarral, Lantos Zoltánnal játszottuk a Cseh Tamás remake-lemez címadó dalát, az Eszembe jutottál címűt szintén a Világzenei színpadon. Egyébként ez a Marton László Távolodó vezetésével készült Cseh Tamás-projekt jobb sorsra lett volna érdemes. Olyan előadók remek verziói voltak benne, mint Péterfy Bori, Szűcs Krisztián. De felléptem a Drumsszal, az Amorf Ördögökkel és a régi zenekarommal, az Ektárral, valamint régi színházi társulatommal, a Hólyagcirkusszal meg a Medence Csoporttal is.

rap: Mikor és hogy jött létre a TrióM?

TE: Egy portugál vacsorán fűszereztük alkalmi fádókkal az ételeket az M étteremben, jelenlegi férjem, Illés Máté exéttermében, aztán úgy maradtunk. Mára már sok minden változott, a TrióM gitárosa például Csókás Zsolt lett az utánozhatatlan és pótolhatatlan Szalai Péter mellett. Lehet, hogy világzenét játszunk, de az eddigi kategóriák vagy címkék közül, amikkel illettek, az emberzene tetszett a legjobban.

rap: Jelenlegi férjed új éttermében, az EtyekM-ben is felléptek?

TE: Igen, más formációkkal is, de itt több szerepben is látható és hallható vagyok: anya, feleség, borász, szőlész, pincérnő és „agrárdizőz”. Mert ez a hely az otthonunk is, egy lakás-présház-pince étteremről van szó Etyeken, az Öreghegy tetején.

rap: Részt veszel most más formációkban is?

TE: Lánykorom kedvenc zenekara, a Besh o Drom lepett meg azzal, hogy magukkal vittek most nyáron három körre. Lenyűgözött a profizmusuk és az a kiolthatatlan izzás, amivel a zenébe és a közönségbe vetik magukat. Fantasztikus érzés volt a színpadon. Kecskeméten például 3 ezer embernek énekelni azokat a dalokat, amikbe anno szerelmes voltam. A nyár másik zenei és színházi utazása egy nemzetközi összművészekből álló spanyol–lengyel–holland–izraeli projekt, a Bandgladesh. Egy hatalmas felhőben fogunk Ozorán a hang nevű hangszer főszereplésével elszállni.

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?