Az emberzene tetszett a legjobban – Tóth Evelin énekes, dalszerző

  • rés a présen
  • 2016. augusztus 14.

Snoblesse

Ma hajnalban a Szigeten.

rés a présen: Idén nyáron a Tóth Evelin TrióM formációval lépsz fel a Szigeten. Milyen programmal?

Tóth Evelin: Fergeteges és lélegzetelállító programmal, természetesen. Augusztus 14-én a Fidelio klasszikus opera és jazz színpadon hajnali fél egykor. Főként Maya című lemezünkről mesélünk; alkalmazkodva a bábeli zűrzavarhoz: hard elektroakusztikus hangvételben.

rap: Hogy állt össze ez az anyag?

TE: Bartha András sound designerrel, Kardos Dániel gitárossal és Szalai Péter ütőssel a Patyolat próbaüzemben és kultúrmosodában béreltünk négy hónapig egy stúdiót. A teljes próbafolyamatot rögzítettük. Együtt írtuk a dalokat, közösen készültek a kompozíciók, és Szabó T. Anna költő biztatására a saját szövegeimmel dolgoztunk. A lemez különlegessége – és ez mindegyik szám felvételére igaz –, hogy sztereóban vettük fel az anyagot, ami azt jelenti, hogy nem sávonként, aztán javítgatva, toldozgatva-foldozgatva, hanem pőrén addig játszottuk újra meg újra a dalokat, amíg azt nem mondtuk, hogy kész. A dalok egy megálmodott dramaturgia szerint követik egymást. Aztán ennek a szcenírozott koncertverzióját készítettük el a Művészetek Palotájában megrendezett lemezbemutatóra Magyarósi Éva animációival – amelyeknek egyik fő figurája én vagyok – és Bernáthy Zsiga vj közreműködésével. A Szigeten reményeink szerint ezt a verziót láthatja a nagyérdemű.

false

 

Fotó: Horváth Judit

rap: Előzőleg milyen formációkban léptél fel a Szigeten?

TE: A Világzenei nagyszínpadon énekeltem már a Makám zenekarral, Lantos Zoltánnal játszottuk a Cseh Tamás remake-lemez címadó dalát, az Eszembe jutottál címűt szintén a Világzenei színpadon. Egyébként ez a Marton László Távolodó vezetésével készült Cseh Tamás-projekt jobb sorsra lett volna érdemes. Olyan előadók remek verziói voltak benne, mint Péterfy Bori, Szűcs Krisztián. De felléptem a Drumsszal, az Amorf Ördögökkel és a régi zenekarommal, az Ektárral, valamint régi színházi társulatommal, a Hólyagcirkusszal meg a Medence Csoporttal is.

rap: Mikor és hogy jött létre a TrióM?

TE: Egy portugál vacsorán fűszereztük alkalmi fádókkal az ételeket az M étteremben, jelenlegi férjem, Illés Máté exéttermében, aztán úgy maradtunk. Mára már sok minden változott, a TrióM gitárosa például Csókás Zsolt lett az utánozhatatlan és pótolhatatlan Szalai Péter mellett. Lehet, hogy világzenét játszunk, de az eddigi kategóriák vagy címkék közül, amikkel illettek, az emberzene tetszett a legjobban.

rap: Jelenlegi férjed új éttermében, az EtyekM-ben is felléptek?

TE: Igen, más formációkkal is, de itt több szerepben is látható és hallható vagyok: anya, feleség, borász, szőlész, pincérnő és „agrárdizőz”. Mert ez a hely az otthonunk is, egy lakás-présház-pince étteremről van szó Etyeken, az Öreghegy tetején.

rap: Részt veszel most más formációkban is?

TE: Lánykorom kedvenc zenekara, a Besh o Drom lepett meg azzal, hogy magukkal vittek most nyáron három körre. Lenyűgözött a profizmusuk és az a kiolthatatlan izzás, amivel a zenébe és a közönségbe vetik magukat. Fantasztikus érzés volt a színpadon. Kecskeméten például 3 ezer embernek énekelni azokat a dalokat, amikbe anno szerelmes voltam. A nyár másik zenei és színházi utazása egy nemzetközi összművészekből álló spanyol–lengyel–holland–izraeli projekt, a Bandgladesh. Egy hatalmas felhőben fogunk Ozorán a hang nevű hangszer főszereplésével elszállni.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.