Az emberzene tetszett a legjobban – Tóth Evelin énekes, dalszerző

  • rés a présen
  • 2016. augusztus 14.

Snoblesse

Ma hajnalban a Szigeten.

rés a présen: Idén nyáron a Tóth Evelin TrióM formációval lépsz fel a Szigeten. Milyen programmal?

Tóth Evelin: Fergeteges és lélegzetelállító programmal, természetesen. Augusztus 14-én a Fidelio klasszikus opera és jazz színpadon hajnali fél egykor. Főként Maya című lemezünkről mesélünk; alkalmazkodva a bábeli zűrzavarhoz: hard elektroakusztikus hangvételben.

rap: Hogy állt össze ez az anyag?

TE: Bartha András sound designerrel, Kardos Dániel gitárossal és Szalai Péter ütőssel a Patyolat próbaüzemben és kultúrmosodában béreltünk négy hónapig egy stúdiót. A teljes próbafolyamatot rögzítettük. Együtt írtuk a dalokat, közösen készültek a kompozíciók, és Szabó T. Anna költő biztatására a saját szövegeimmel dolgoztunk. A lemez különlegessége – és ez mindegyik szám felvételére igaz –, hogy sztereóban vettük fel az anyagot, ami azt jelenti, hogy nem sávonként, aztán javítgatva, toldozgatva-foldozgatva, hanem pőrén addig játszottuk újra meg újra a dalokat, amíg azt nem mondtuk, hogy kész. A dalok egy megálmodott dramaturgia szerint követik egymást. Aztán ennek a szcenírozott koncertverzióját készítettük el a Művészetek Palotájában megrendezett lemezbemutatóra Magyarósi Éva animációival – amelyeknek egyik fő figurája én vagyok – és Bernáthy Zsiga vj közreműködésével. A Szigeten reményeink szerint ezt a verziót láthatja a nagyérdemű.

false

 

Fotó: Horváth Judit

rap: Előzőleg milyen formációkban léptél fel a Szigeten?

TE: A Világzenei nagyszínpadon énekeltem már a Makám zenekarral, Lantos Zoltánnal játszottuk a Cseh Tamás remake-lemez címadó dalát, az Eszembe jutottál címűt szintén a Világzenei színpadon. Egyébként ez a Marton László Távolodó vezetésével készült Cseh Tamás-projekt jobb sorsra lett volna érdemes. Olyan előadók remek verziói voltak benne, mint Péterfy Bori, Szűcs Krisztián. De felléptem a Drumsszal, az Amorf Ördögökkel és a régi zenekarommal, az Ektárral, valamint régi színházi társulatommal, a Hólyagcirkusszal meg a Medence Csoporttal is.

rap: Mikor és hogy jött létre a TrióM?

TE: Egy portugál vacsorán fűszereztük alkalmi fádókkal az ételeket az M étteremben, jelenlegi férjem, Illés Máté exéttermében, aztán úgy maradtunk. Mára már sok minden változott, a TrióM gitárosa például Csókás Zsolt lett az utánozhatatlan és pótolhatatlan Szalai Péter mellett. Lehet, hogy világzenét játszunk, de az eddigi kategóriák vagy címkék közül, amikkel illettek, az emberzene tetszett a legjobban.

rap: Jelenlegi férjed új éttermében, az EtyekM-ben is felléptek?

TE: Igen, más formációkkal is, de itt több szerepben is látható és hallható vagyok: anya, feleség, borász, szőlész, pincérnő és „agrárdizőz”. Mert ez a hely az otthonunk is, egy lakás-présház-pince étteremről van szó Etyeken, az Öreghegy tetején.

rap: Részt veszel most más formációkban is?

TE: Lánykorom kedvenc zenekara, a Besh o Drom lepett meg azzal, hogy magukkal vittek most nyáron három körre. Lenyűgözött a profizmusuk és az a kiolthatatlan izzás, amivel a zenébe és a közönségbe vetik magukat. Fantasztikus érzés volt a színpadon. Kecskeméten például 3 ezer embernek énekelni azokat a dalokat, amikbe anno szerelmes voltam. A nyár másik zenei és színházi utazása egy nemzetközi összművészekből álló spanyol–lengyel–holland–izraeli projekt, a Bandgladesh. Egy hatalmas felhőben fogunk Ozorán a hang nevű hangszer főszereplésével elszállni.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.