Az emberzene tetszett a legjobban – Tóth Evelin énekes, dalszerző

  • rés a présen
  • 2016. augusztus 14.

Snoblesse

Ma hajnalban a Szigeten.

rés a présen: Idén nyáron a Tóth Evelin TrióM formációval lépsz fel a Szigeten. Milyen programmal?

Tóth Evelin: Fergeteges és lélegzetelállító programmal, természetesen. Augusztus 14-én a Fidelio klasszikus opera és jazz színpadon hajnali fél egykor. Főként Maya című lemezünkről mesélünk; alkalmazkodva a bábeli zűrzavarhoz: hard elektroakusztikus hangvételben.

rap: Hogy állt össze ez az anyag?

TE: Bartha András sound designerrel, Kardos Dániel gitárossal és Szalai Péter ütőssel a Patyolat próbaüzemben és kultúrmosodában béreltünk négy hónapig egy stúdiót. A teljes próbafolyamatot rögzítettük. Együtt írtuk a dalokat, közösen készültek a kompozíciók, és Szabó T. Anna költő biztatására a saját szövegeimmel dolgoztunk. A lemez különlegessége – és ez mindegyik szám felvételére igaz –, hogy sztereóban vettük fel az anyagot, ami azt jelenti, hogy nem sávonként, aztán javítgatva, toldozgatva-foldozgatva, hanem pőrén addig játszottuk újra meg újra a dalokat, amíg azt nem mondtuk, hogy kész. A dalok egy megálmodott dramaturgia szerint követik egymást. Aztán ennek a szcenírozott koncertverzióját készítettük el a Művészetek Palotájában megrendezett lemezbemutatóra Magyarósi Éva animációival – amelyeknek egyik fő figurája én vagyok – és Bernáthy Zsiga vj közreműködésével. A Szigeten reményeink szerint ezt a verziót láthatja a nagyérdemű.

false

 

Fotó: Horváth Judit

rap: Előzőleg milyen formációkban léptél fel a Szigeten?

TE: A Világzenei nagyszínpadon énekeltem már a Makám zenekarral, Lantos Zoltánnal játszottuk a Cseh Tamás remake-lemez címadó dalát, az Eszembe jutottál címűt szintén a Világzenei színpadon. Egyébként ez a Marton László Távolodó vezetésével készült Cseh Tamás-projekt jobb sorsra lett volna érdemes. Olyan előadók remek verziói voltak benne, mint Péterfy Bori, Szűcs Krisztián. De felléptem a Drumsszal, az Amorf Ördögökkel és a régi zenekarommal, az Ektárral, valamint régi színházi társulatommal, a Hólyagcirkusszal meg a Medence Csoporttal is.

rap: Mikor és hogy jött létre a TrióM?

TE: Egy portugál vacsorán fűszereztük alkalmi fádókkal az ételeket az M étteremben, jelenlegi férjem, Illés Máté exéttermében, aztán úgy maradtunk. Mára már sok minden változott, a TrióM gitárosa például Csókás Zsolt lett az utánozhatatlan és pótolhatatlan Szalai Péter mellett. Lehet, hogy világzenét játszunk, de az eddigi kategóriák vagy címkék közül, amikkel illettek, az emberzene tetszett a legjobban.

rap: Jelenlegi férjed új éttermében, az EtyekM-ben is felléptek?

TE: Igen, más formációkkal is, de itt több szerepben is látható és hallható vagyok: anya, feleség, borász, szőlész, pincérnő és „agrárdizőz”. Mert ez a hely az otthonunk is, egy lakás-présház-pince étteremről van szó Etyeken, az Öreghegy tetején.

rap: Részt veszel most más formációkban is?

TE: Lánykorom kedvenc zenekara, a Besh o Drom lepett meg azzal, hogy magukkal vittek most nyáron három körre. Lenyűgözött a profizmusuk és az a kiolthatatlan izzás, amivel a zenébe és a közönségbe vetik magukat. Fantasztikus érzés volt a színpadon. Kecskeméten például 3 ezer embernek énekelni azokat a dalokat, amikbe anno szerelmes voltam. A nyár másik zenei és színházi utazása egy nemzetközi összművészekből álló spanyol–lengyel–holland–izraeli projekt, a Bandgladesh. Egy hatalmas felhőben fogunk Ozorán a hang nevű hangszer főszereplésével elszállni.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.