„Gyönyörű férfiak vagyunk” - Újvári Milán táncos

  • rés a présen
  • 2016. augusztus 15.

Snoblesse

Elhanyagolt férfiszépségek Nyíregyházán

rés a présen: Több remek társulatban is dolgoztál, miért választottad végül a független előadó-művészetet?

Újvári Milán: Nyughatatlan típus vagyok, megyek, amerre az érdeklődésem visz. Igaz, hogy dolgoztam sok társulattal, de mindig úgy alakult, hogy vagy egy projektre hívtak, és utána nem érdekelt már annyira a dolog, hogy ott maradjak, vagy pont akkor alakult át az adott csoport, amikor én ott dolgoztam, és mennem kellett. Ez alól kivétel a Duda Éva Társulat, ahol 2013 óta rendszeresebben dolgozok, viszont konkrét értelemben ez sem egy társulat, inkább kreatív közösség, ahol Éva szabadon enged minket másokkal is dolgozni úgy, hogy mellette visszük a már meglévő előadásokat, és évente van egy új projekt.

false

 

Fotó: Dömölky Dániel

rap: A Radioballet egy férfi-nő kapcsolati duó. Mikor alakult, működik-e még, és van-e repertoáron előadásotok?

ÚM: A Radioballet Egyed Bea és jómagam alkotói társulása. Ez egyfajta virtuális társulat, ami a közös vagy a személyes koreográfusi munkáink gyűjtőhelye. 2013 óta jelentkezünk előadásokkal, idáig két duettet készítettünk közösen, A szerelem természetét és a Totem és tabut. Annak ellenére, hogy mind a két előadás egy férfira és egy nőre készült, nem akarjuk magunkat pusztán csak férfi-nő kapcsolati duónak definiálni. A szakmai és a magánéleti adottságok miatt kézenfekvő volt, hogy együtt kezdjünk el alkotni, de más ötletek is tervben vannak, idén például két különálló szólóval jelentkezünk. Előadásaink havi rendszerességgel a budapesti Mu Színházban vannak.

rap: A legújabb bemutatód Andrássy Mátéval lesz. Ez most valami „férfias ügy”?

ÚM: Igen, terítéken a tesztoszteron! Komolyra fordítva a szót, a Magyarországon kevésbé ismert „physical comedy” műfajával kísérletezünk. Nevettetés mozgással, hangokkal, zenével, kevés szöveggel. A darab címe: Elhanyagolt férfiszépségek. Hogy miről szól, azt nem mondom meg, tessék megnézni! Gyönyörű férfiak vagyunk!

rap: Honnan ered az együttműködés Mátéval?

ÚM: A Dumaszínház vezetője, Litkai Gergely kért fel minket erre a munkára, de Mátéval már volt szerencsénk együtt dolgozni előtte is, Nigel Charnock Revolution című előadásában és a Táp Színház Minden rossz varietéjében. A közös gondolkodásunk alapjai a következők: Máté 197 cm, én 165, szeretünk mozogni és bohóckodni együtt. Ezenkívül imádjuk David Simon Drót című sorozatát, Tom Waits zenéit és Louis CK humorát.

rap: Mi érdekel téged most leginkább az előadó-művészetben, a táncban?

ÚM: Rengeteg dolog, de főleg az emberi test és lélek, a maga végtelen lehetőségeivel. Az elmúlt években sokat tanítottam különböző tánciskolákban, és a pedagógiai munka miatt meg kellett fogalmaznom sok, számomra ösztönös és alapvető dolgot. Ezeket a tapasztalatokat szeretném most újra ösztönné, vagyis gyakorlattá tenni. Arra, hogy mennyire vonz a színház és mennyire a tánc, a választ nem tudom. Nem szeretem a szigorú kategóriákat. Mindannyian láttunk már rémes operákat és zseniális rockkoncerteket. A minőség számít.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.