„Gyönyörű férfiak vagyunk” - Újvári Milán táncos

  • rés a présen
  • 2016. augusztus 15.

Snoblesse

Elhanyagolt férfiszépségek Nyíregyházán

rés a présen: Több remek társulatban is dolgoztál, miért választottad végül a független előadó-művészetet?

Újvári Milán: Nyughatatlan típus vagyok, megyek, amerre az érdeklődésem visz. Igaz, hogy dolgoztam sok társulattal, de mindig úgy alakult, hogy vagy egy projektre hívtak, és utána nem érdekelt már annyira a dolog, hogy ott maradjak, vagy pont akkor alakult át az adott csoport, amikor én ott dolgoztam, és mennem kellett. Ez alól kivétel a Duda Éva Társulat, ahol 2013 óta rendszeresebben dolgozok, viszont konkrét értelemben ez sem egy társulat, inkább kreatív közösség, ahol Éva szabadon enged minket másokkal is dolgozni úgy, hogy mellette visszük a már meglévő előadásokat, és évente van egy új projekt.

false

 

Fotó: Dömölky Dániel

rap: A Radioballet egy férfi-nő kapcsolati duó. Mikor alakult, működik-e még, és van-e repertoáron előadásotok?

ÚM: A Radioballet Egyed Bea és jómagam alkotói társulása. Ez egyfajta virtuális társulat, ami a közös vagy a személyes koreográfusi munkáink gyűjtőhelye. 2013 óta jelentkezünk előadásokkal, idáig két duettet készítettünk közösen, A szerelem természetét és a Totem és tabut. Annak ellenére, hogy mind a két előadás egy férfira és egy nőre készült, nem akarjuk magunkat pusztán csak férfi-nő kapcsolati duónak definiálni. A szakmai és a magánéleti adottságok miatt kézenfekvő volt, hogy együtt kezdjünk el alkotni, de más ötletek is tervben vannak, idén például két különálló szólóval jelentkezünk. Előadásaink havi rendszerességgel a budapesti Mu Színházban vannak.

rap: A legújabb bemutatód Andrássy Mátéval lesz. Ez most valami „férfias ügy”?

ÚM: Igen, terítéken a tesztoszteron! Komolyra fordítva a szót, a Magyarországon kevésbé ismert „physical comedy” műfajával kísérletezünk. Nevettetés mozgással, hangokkal, zenével, kevés szöveggel. A darab címe: Elhanyagolt férfiszépségek. Hogy miről szól, azt nem mondom meg, tessék megnézni! Gyönyörű férfiak vagyunk!

rap: Honnan ered az együttműködés Mátéval?

ÚM: A Dumaszínház vezetője, Litkai Gergely kért fel minket erre a munkára, de Mátéval már volt szerencsénk együtt dolgozni előtte is, Nigel Charnock Revolution című előadásában és a Táp Színház Minden rossz varietéjében. A közös gondolkodásunk alapjai a következők: Máté 197 cm, én 165, szeretünk mozogni és bohóckodni együtt. Ezenkívül imádjuk David Simon Drót című sorozatát, Tom Waits zenéit és Louis CK humorát.

rap: Mi érdekel téged most leginkább az előadó-művészetben, a táncban?

ÚM: Rengeteg dolog, de főleg az emberi test és lélek, a maga végtelen lehetőségeivel. Az elmúlt években sokat tanítottam különböző tánciskolákban, és a pedagógiai munka miatt meg kellett fogalmaznom sok, számomra ösztönös és alapvető dolgot. Ezeket a tapasztalatokat szeretném most újra ösztönné, vagyis gyakorlattá tenni. Arra, hogy mennyire vonz a színház és mennyire a tánc, a választ nem tudom. Nem szeretem a szigorú kategóriákat. Mindannyian láttunk már rémes operákat és zseniális rockkoncerteket. A minőség számít.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."