Az én kánonom: Závada Pál

  • 2012. november 12.

Snoblesse

Závada Pál kánonügyi coming outja.


Závada Pál több szempontból is aktuális: egyrészt, mert mindig aktuális, hiszen a kortárs irodalom aktív – sokat dolgozó és a nyilvánosság előtt is sokat szereplő – tagja, másrészt, mert helyzet van, úgy színházi, mint könyves fronton. Nemrég mutatták be ugyanis a Jadviga párnája színpadi változatát, és ugyancsak nemrég jelent meg Závada első drámakötete, a Janka estéi, melyben a Jadviga drámaváltozata mellett A fényképész utókora és az Idegen testünk is szerepel. Ahogy az már a Pepita Ofélia bár sorozatában lenni szokott, a meghívott vendéget Bán Zoltán András faggatja kánonügyi kérdésekben, hiszen ahány ház, annyi kánon, annyi titkos kedvenc, legyen szó irodalomról, zenéről vagy képzőművészetről. A mai este tehát Závada Pál kánonügyi coming outja lesz.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.