Az ismeretlen Jancsó

  • 2014. március 27.

Snoblesse

A Hajnal című „megsemmisített” Jancsó-filmet vetíti a Titanic.
false

„Az éjszakát követő regényemet, A hajnalt már franciául írtam. A háború után Franciaországban kezdtem új életet. Buchenwald felszabadulása után nekem és még vagy négyszáz fiatalnak nem volt hová hazamennünk. Palesztinába akartunk menni mindannyian, de az angolok csak nagyon keveseknek engedélyezték a bevándorlást. Közülünk talán ha százan jutottak később ilyen engedélyhez. Franciaország viszont megnyitotta előttünk a kapuit, így kerültem – négy különböző gyermekotthont is megjárva – végül Párizsba. A francia lett tehát a nyelvem, és az amerikai életem során is az maradt, legalábbis íróként: Az éjszakát követően minden könyvemet franciául írtam.” Ezt maga Elie Wiesel árulta el a Narancsnak adott interjújában (a teljes szöveg itt), azt pedig mi tesszük hozzá, hogy A hajnalból Jancsó Miklós rendezett filmet 1985-ben. A koncentrációs tábort megjárt zsidó katona dilemmáját feldolgozó filmnek igen kacifántos utóélete lett: versenyben volt az Arany Medvéért a Berlinalén, de mivel a film producere sem Elie Wiesel jogdíját, sem Jancsó honoráriumát nem fizette ki, az író perre vitte a dolgot, és a film negatívját végül meg kellett semmisíteni. A Titanic Filmesztivál Jancsó-blokkjában egy meg nem semmisített kópiát vetítenek.

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.