Az ismeretlen Jancsó

  • 2014. március 27.

Snoblesse

A Hajnal című „megsemmisített” Jancsó-filmet vetíti a Titanic.
false

„Az éjszakát követő regényemet, A hajnalt már franciául írtam. A háború után Franciaországban kezdtem új életet. Buchenwald felszabadulása után nekem és még vagy négyszáz fiatalnak nem volt hová hazamennünk. Palesztinába akartunk menni mindannyian, de az angolok csak nagyon keveseknek engedélyezték a bevándorlást. Közülünk talán ha százan jutottak később ilyen engedélyhez. Franciaország viszont megnyitotta előttünk a kapuit, így kerültem – négy különböző gyermekotthont is megjárva – végül Párizsba. A francia lett tehát a nyelvem, és az amerikai életem során is az maradt, legalábbis íróként: Az éjszakát követően minden könyvemet franciául írtam.” Ezt maga Elie Wiesel árulta el a Narancsnak adott interjújában (a teljes szöveg itt), azt pedig mi tesszük hozzá, hogy A hajnalból Jancsó Miklós rendezett filmet 1985-ben. A koncentrációs tábort megjárt zsidó katona dilemmáját feldolgozó filmnek igen kacifántos utóélete lett: versenyben volt az Arany Medvéért a Berlinalén, de mivel a film producere sem Elie Wiesel jogdíját, sem Jancsó honoráriumát nem fizette ki, az író perre vitte a dolgot, és a film negatívját végül meg kellett semmisíteni. A Titanic Filmesztivál Jancsó-blokkjában egy meg nem semmisített kópiát vetítenek.

Figyelmébe ajánljuk

Konzultáció kamu adóról, nem kamu adóból

Kibújt a szög a zsákból: a miniszterelnök bevallotta, amit eddig is tudtunk, miszerint a nemzeti konzultáció a Fidesz érdekeit szolgálja, mozgósítani lehet vele. A legújabbat egy senki által nem hitelesített, állítólagos Tisza-adóemelésről szóló sajtpapírra hivatkozva indítják el. 

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.