Világvége a Titanicon

  • 2014. március 27.

Snoblesse

Jegesmedvék és egzisztenciális kérdések a Kiruccanás a világ végére című dán produkcióban.
false

Bár tudjuk jól, hogy a filmfesztivál nevét nem az elsüllyedt óceánjáróról, hanem Tarr Béla Kárhozatának Titanic bárjáról kapta, azért a világvége-hangulatok (mind a fesztiválfilmeket, mind a fesztivál finanszírozását tekintve) sosem voltak idegenek a rendezvénytől. Haladó hagyományt (és haladó világvégéket) folytat tehát a Kiruccanás a világ végére című dán–svéd produkció, melynek hősei – egy művészekből és tudósokból álló csoport – egy háromárbocos vitorlás fedélzetén szeretnék elérni Északkelet-Grönland gyorsan olvadó jégtömbjeit. És mint az a jeges világvégetúrákon lenni szokott, az utazást nemcsak a jegesmedvék, de az élet egzisztenciális kérdései is megnehezítik.

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.