"Felszínes és giccses" – Kőváry Péter zenész, dj

  • rés a présen
  • 2014. március 28.

Snoblesse

Rendszeresen játszik a Corvintetőn, a Fogasházban és a Trafiqban, ahol április 10-én is ő keveri a zenét.

rés a présen: Meddig tart a zenész, hol kezdődik a dj?

Kőváry Péter: Mindig érdekelt a dj-zés, gimiben is általában én csináltam a válogatáskazikat a házibulikra, később pedig vállaltam a házi dj szerepet is. Egészen a 2000-es évek közepéig csak hobbi volt, kábé 2006-tól viszont egyre nagyobb közönség előtt játszottam, és egész jól belejöttem. Mivel inkább producernek és zenésznek tartom magam, nem választom el élesen a dj-zenész határvonalat. A közhiedelemmel ellentétben nagyon sok dj-producer igen komoly zenei képzettséggel és figyelemre méltó hangszerparkkal rendelkezik.

false

rap: Milyen zenei háttérrel vágtál neki?

KP: Zeneiskolába nem jártam, autodidakta módon tanultam meg gitározni, basszusgitározni, szájharmonikázni, illetve egy kicsit zongorázni és dobolni is. Egyikben sem vagyok profi, inkább a dalszerzés és a hangszerelés, sound design érdekel. Soha nem tudtam rávenni magam az órákig tartó gyakorlásra. Eredetileg rockzenét játszottam a The Ragdoll nevű bandában, majd 2003-ban jött a Neo. A hagyományosabb pop-rock zenét ma már csak hallgatom, az elektronikus zenében találtam meg magam.

rap: Mi fér a repertoárodba? Kik a kedvenceid?

KP: Korábban elektrót és klasszik french house-t játszottam. Manapság is becsúszik 1-2 ilyen darab, de olyan másfél éve a lágyabb muzsikák érdekelnek. A tánczenében mindig a diszkó és a funky érdekelt. Most nu discót és deep house-t játszom, de egyre több technós téma is megfér a szettjeimben. Vannak örök kedvenceim, mint Moroder, Lifelike vagy Gigamesh, a mai arcok közül pedig Hot Since82-t, Todd Terjét és Montét tartom nagyra, de rengeteg tehetséges új producer van ebben a szcénában. Sokukkal baráti kapcsolatot is ápolok, ugyanis az utóbbi időben nemzetközi szinten is egyre többen megismerhetnek. A beatportos sikereim kapcsán (a legutóbbi EP-m egyik trackje egy hónapig fent volt a Beatport top 100-ban) már sztár dj-k is szupportálják a zenéimet.

rap: Hol vagy fellelhető mint rezidens dj, és van-e kollektívád?

KP: Budapesten rendszeresen játszom a Trafiqban, a Corvintetőn és a Fogasházban. A Trafiqban rezidens vagyok a csütörtöki deep house-nu disco bulikon, illetve Sausage kollégával Discopolis néven alkalmilag együtt zenélünk különböző klubokban.

rap: Hol láthatunk a Neóval vagy egyedül?

KP: A Neóval volt egy fél év szünetünk, de hamarosan jön az új kislemezünk, amihez remixek is készülnek, illetve már le is forgattuk hozzá a videoklipet. A nyári fesztiválokon biztosan játszunk, és lesznek a tavasz végén is bulik. Dj-ként április 10-én, a Trafiqban játszom legközelebb.

rap: Mi a véleményed a mai hazai klubéletről?

KP: Van még hova fejlődni egy csomó területen, mint a klubok hangtechnikája, a dj-k alulfizetettsége stb... Sajnos a klasszikus clubbing is kihalófélben van itthon, és ezért részben az immár hungarikummá vált budapesti romkocsmajelenség a felelős. Kifejezetten szeretek néhányat, de amióta ez az egész romkocsmázás mint újfajta szórakozási forma felfutott, a klasszikus kis és közepes klubok megszűntek, illetve háttérbe szorultak, ami szerintem szomorú. Vannak más furcsa jelenségek is, de nem szeretnék senkit megbántani.

rap: Ha úgy vesszük, hogy húsz éve a dj volt az új zenész, akkor szerinted tíz év múlva mi lesz a dj-kkel?

KP: Nem tudom megjósolni. Nekem személy szerint ez a "dj mint rocksztár" dolog nem is jön be. Az a kultúra volt szimpatikus, amikor a dj-k még misztikusabbak voltak, és klubokban tolták a zenét. Ez a mai fesztivál-nagyszínpados, aviciis, guettás EDM-őrület borzasztóan felszínes és giccses, a zenéről pedig jobb nem is beszélni. Remélem, hamarosan lefut a dolog, az elektronikus zene pedig visszanyeri méltóságát, és visszatér az izgalmas partikultúra, ami a 90-es éveket jellemezte.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.