ZSINÓRPADLÁS - Rés a présen

Báb és idő - Hoffer Károly rendező-tervező

  • rés a présen
  • 2016. február 19.

Snoblesse

Az időnk rövid története - március 30-án a Trafóban.

rés a présen: Szerinted miért kerül ismét előtérbe a bábszínház?

Hoffer Károly: A báb fogalmát egyre nehezebb definiálni manapság, így sokkal inkább egyfajta bábos gondolkodásról beszélhetünk, amely erősen vizuális megfogalmazásokon alapul, célja pedig a jelentéstartalmak képbe és formába sűrítése. Talán az egyre szélesedő paletta lett vonzó az élőszínház számára is.

rap: Mi hívta életre Az időnk rövid története című előadást, és mi ihlette a bábterveidet?

HK: Négy nyugdíjas egy ötödik társuk végső kívánságát próbálja teljesíteni. A cél az, hogy a hamvakat Velencébe szállítsák, és a tengerbe szórják. Ők négyen nem ismerik egymást, csak az elhunyt férfi a közös az életükben. A bonyodalmak ott kezdődnek, hogy egyik sem tudja, hogy a küldetéssel nem ő van egyedül megbízva. Előké­peim vagy mintáim nem voltak a négy öregre. Abban volt tudatosság, kinek milyen tulajdonságát szerettem volna hangsúlyozni.

false

 

Fotó: Éder Vera

rap: Milyen technikával dolgoztok?

HK: Négy egyszemélyesre redukált bunraku figurával. Négy öreg báb, akik mögött négy fiatal mozgató dolgozik. És éppen ez a kontraszt segít megmutatni azt a helyzetet, amikor gondolatban még minden működik, csak a test már nem képes ezt lekövetni. Gimesi Dóra író-dramaturggal, aki legfontosabb alkotótársam, két évvel ezelőtt egy hónapon belül vesztettük el a nagymamáinkat. Már akkor megfogadtuk, hogy szeretnénk egy előadást idősekről, a nagyszüleinkről, amelyben megőrizhetjük őket magunknak, megmenthetjük a felejtés elől. Aztán elkezdtünk hihetetlen mennyiségű fotót, videót, személyes emléket, utcán látott, hallott jelenetet gyűjteni. Ezekből és az ötleteinkből formálódott a történetünk váza, melyet a színészek, Andrusko Marcella, Pallai Mara, Szolár Tibor és Teszárek Csaba improvizációi egészítettek ki.

rap: Hol adjátok elő ebben az évadban?

HK: Március 24-én játsszuk a Budapest Bábszínházban a BÁBU Fesztiválon, március 30-án és április 26-án pedig ismét a Trafóban. A későbbiekben a győri Vaskakas Bábszínházban – ők az előadás létrehozásában is segítettek – is láthatja mindenki, aki kíváncsi arra, hogy mi, fiatalok hogyan gondolkodunk egy másik generációról.

rap: Mi a következő munkaterved?

HK: Már nagy erőkkel készítjük elő Gimesi Dórával új előadásunkat. Egy fantasztikus gyerekregény bábszínpadi adaptációján dolgozunk, rengeteg humorral, de ismét komoly témákat boncolgatva.

rap: Milyen bábokkal tudnál tartósan együtt élni?

HK: Én nem szorongok attól, hogy bábok között élem a mindennapjaim. Néha többet jelentenek, mint bizonyos emberi kapcsolataim.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.