Belső ellenség

  • 2012. szeptember 28.

Snoblesse

50 éve független Algéria – egy film, ami mindkét oldalnak odacsap.


1962-ben ért véget az algériai háború, azaz Algéria épp 50 éve független, a Francia Intézet pedig egy előadással és több filmmel világítja meg a fél évszázada történt események hátterét. Florent Emilio Sirit elsősorban úgy ismerik a filmbarátok  szélesebb köreiben, mint a Bruce Willis főszereplésével készült Túszjátszma direktorát („mintha elkészítette volna a Die Hard művészfilmes változatát” – áradoztak a kritikusok), de a francia közvéleményt alighanem jobban foglalkoztatta a rendező egy másik, 2006-os munkája. A Belső ellenség című film az algériai háború objektív, egyik oldalt sem kímélő, tanúvallomásokon alapuló bemutatása révén vált hírhedten híressé – a Francia Intézet többek közt Siri filmjével emlékezik meg az algériai háborúról.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.