Betiltották! Nem marad el!

Snoblesse

A pünkösdre hivatkozva tiltották be Dés Márton kiállítását. A művész cenzúrát emleget, az eljárást tán még Aczél György is égőnek tartotta volna.

Holnap nyílt volna a Ferencvárosi Pincegalériában Dés Márton kiállítása, ám úgy tűnik, elmarad. Pontosabban: a kiállítás megnyitója a galéria előtt lesz. A művész cenzúrát emleget, az eljárást tán még Aczél György is égőnek tartotta volna. Ha az mb. művház-vezető nem pünkösdre, hanem a szocialista erkölcsre hivatkozva hozta volna döntését, méltán gondolhatnánk, hogy visszaröpültünk 1973-ba.

„Betiltották FRISS BONTÁS. Festmények az év minden hónapjából c. kiállításomat, melynek megnyitója május 22-én szerdán, 18.00 órakor lett volna a  Ferencvárosi Pincegalériában. A kiállításhoz meghívó készült digitális formában, amit május 16-án csütörtökön a galériát fenntartó intézmény, a Ferencvárosi Művelődési Központ (FMK – a Ferencvárosi Pincegaléria üzemeltetője – a szerk.) e-mailen szét is küldött. Másnap, május 17-én délelőtt a Ferencvárosi Művelődési Központ megbízott igazgatója telefonon tájékoztatott, hogy a csatolt meghívó képi és poétikai anyaga botrányos és erkölcstelen” – írja Dés Márton Facebook-közleményében, hozzátéve, hogy „mivel a meghívókat én is, barátaim is már csütörtök este továbbítottuk, a kiállítás eredeti időpontjában és helyszínén (május 22-én szerdán, 18.00 órától, 1095 Mester u. 5., Ferencvárosi Pincegaléria) várok mindenkit. Várom azokat is, akik a kiállításmegnyitóra nem jöttek volna el, de tiltakozni kívánnak a művészi szabadság megsértése és a cenzúra ellen”.

false

A művész megkeresésünkre elmondta, hogy Tóth Bettina mb. igazgatóval folytatott telefonbeszélgetéséből úgy tűnt, hogy nemcsak az igazgató tartotta felháborítónak a meghívót, de Nikodém Lajos, a ferencvárosi önkormányzat humán ügyek bizottságának külső tagja is botrányosnak tartotta azt, aminek azért van jelentősége, mert Nikodém tartotta volna a kiállítás megnyitóbeszédét. Dés Mártontól megtudtuk azt is, hogy a felkért szónok csupán a meghívót látta, a kiállítás anyagát egyáltalán nem ismerte. Tudomása szerint az FMK azóta már szétküldött a kiállítás elmaradásáról szóló e-mailt is – technikai okokra hivatkozva.

Telefonon próbáltuk elérni Tóth Bettinát, az FMK mb. igazgatóját, de munkahelyén azt közölték, hogy ma egész nap házon kívül van, holnap keressük. A Ferencvárosi Önkormányzat sajtóosztálya pedig csak e-mailes megkeresésünk után hajlandó foglalkozni a kérdéssel, így Nikodém Lajost sem tudtuk egyelőre megszólaltatni. Természetesen alig várjuk, hogy megtudjuk: szerintük miért nem lehet megrendezni a Ferencvárosi Pincegalériában egy olyan kortárs képzőművészeti kiállítást, melynek műveit a mellékelt képek alapján ötven évvel ezelőtt sem tartotta volna senki botránykeltőnek.

Frissítés: cikkünk megjelenése után kaptuk meg a Ferencvárosi Művelődési Központ alábbi közleményét, amelyet változtatás nélkül közlünk abban a reményben, hogy olvasóink megértik – nekünk ugyanis nem sikerült:

A Ferencvárosi Pincegaléria által, 2013. május 22-ére tervezett Dés Márton képzőművész kiállításának megnyitója, az adott időpontban - a Ferencvárosi Művelődési Központon kívül álló okokból - nem valósulhat meg.

Ennek indoka, hogy a kiállításért felelős külső megbízott személy, nem adott kellő időben információt a Ferencvárosi Művelődési Központ részére, továbbá a meghívón szereplő, köszöntő személlyel sem lehetett egyeztetni a szöveget, és azok így kerültek kiküldésre.

A kiállító intézmény egyoldalúan nem kapott meg semmilyen információt, ezért a tervezett időpontban nem, csak egy halasztott időpontban teszi lehetővé a kiállítás megtartását.

A Ferencvárosi Művelődési Központ fenntartja a jogot és a felelősséget a kiállításnak bármilyen előkészített időpontban történő megtartására, a művésszel való egyeztetés szerint.

A Ferencvárosi Művelődési Központ a külső kurátorral kötött szerződését felbontja.

Budapest, 2013. május 21.”

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.