Bérczesi Róbert a Hunniában

  • 2016. július 14.

Snoblesse

A Hiperkarma lelke a Hunnia Art Bisztróban játszik szólóban.
false

„Ha létezne egy olyan lista, ami a magyar popzene nagy túlélőit foglalná össze, akkor azt Pajor Tamás mellett egészen biztosan Bérczesi Róbert vezetné. Körülbelül két és fél éve volt alkalmam beszélgetni a Hiperkarma frontemberével, és ne szépítsük, borzasztó állapotban volt a 2011-es visszaesése után. Most viszont kiváló egészségnek örvend, amihez állítólag Pajor is hozzátette a ma­gáét amolyan spirituális segítségnyújtás formájában. A (ki)gyógyulás végeredménye az új Hiperkarma-lemez, a Konyharegény” – írta zenekritikusunk, majd rátért (a teljes szöveg itt) a Hiperkarma lemezbemutató koncertjére. Néhány éve mi is elbeszélgettünk Bérczesivel:

Magyar Narancs: Te jóban vagy magaddal?

Bérczesi Róbert: Sokat és sokáig bántottam magamat – mondjuk úgy, hogy most békülőben vagyunk.

MN: A bántáson a cuccozós korszakodat érted?

BR: Igen, kábé tíz évig tartott ez az időszak – nem tudsz olyan drogot mondani, amit ebben az időben ne tömtem volna magamba. Számolom a napokat, és pontosan 580 napja szűnt ez meg: akkor eldöntöttem, hogy abbahagyom a mindennapos őrületet. Azóta kezdtem el megcsinálni azokat a dolgokat, amik akkor is a fejemben voltak, amikor a poklot jártam. Ilyenek a feldolgozáslemez és a Hiperkarma dalai. Ahogy leálltam, megtisztult a gondolkodásom, és bevonzottam olyan embereket, mint például Nemes András és a Barikák – Bencze Alma, Haragonics Sára és Mayer Bernadette –, akik rengeteget segítettek abban, hogy az én kis személyes elvonókúrám a zenén keresztül valósulhasson meg.

MN: Teljesen szárazon jöttél le?

BR: Szedek egy nagyon lightos szorongásoldót, illetve pánikbetegség elleni gyógyszert, mert másképp nem tudnék létezni a világban. Nem járok sem terápiára, sem elvonóra, mert úgy vagyok vele, hogy eldöntöttem, hogy leállok, és kész. Én mindig a saját fejem után mentem, mindig magamnak való ember voltam: már gyerekként is bezártam a szobám ajtaját, odabent írogattam, rajzolgattam, és általában egyedül ebédeltem.

Az interjú teljes egészében itt található, Bérczesi Róbert teljes egészében a Hunnia Art Bisztróban látható.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.