Danny Boyle: Frankenstein

  • 2012. július 2.

Snoblesse

A Gettómilliomos Oscar-díjas rendezője a londoni Nemzeti színpadán hozta a frászt a közönségre. Színházi közvetítés felvételről.


A londoni színházműsor sosem szűkölködött sztárokban, Kevin Spacey, Keira Knighley, Ewan McGregor, Ralph Fiennes – csak néhány azok közül, akiket az elmúlt években színpadon láthattak a szerencsés londoniak és a színházturisták (jövőre jön Rowan Atkinson, Jude Law, Judi Dench). A 2011-es évad egyik szenzációja volt a National Theatre Frankenstein-produkciója, ám ezúttal nem a színészek jelentették a legfőbb vonzerőt: noha Jonny Lee Miller és Benedict Cumberbatch aligha nevezhetők no-name színészeknek (Miller eddigi legnagyobb dobása a Trainspotting volt, a nagy reménységként elkönyvelt Cumberbatché pedig a Sherlock című tévésorozat), ám mégsem miattuk özönlöttek a népek doktor Frankenstein és szörnyetegének drámájára, hanem a rendező személye miatt. A népek  elsősorban Danny Boyle nevére tódultak a pénztárakhoz, és úgy tűnik, a többség elégedetten is távozott a 110 perces, szünet nélkül játszott előadás után. A színikritikusok – egy-két örök elégedetlen kivételével – kórusban zengték a még a huhogók által is szuperlátványosnak ítélt előadás dicséretét, s csak azt nem tudták eldönteni, ki a jobb szörnyeteg – merthogy Miller és Cumberbatch előadásonként cserélgették a szerepeket. A döntés lehetősége most nekünk is megadatott, Boyle 16 éven felülieknek szóló Frankensteinjét, vagyis az előadás felvételét az Uránia Nemzeti Filmszínházban vetítik. A múlt héten Milleré volt a szörny, a  mai vetítésen Cumberbatch-é. (A nagy érdeklődésre való tekintettel 23-én és 30-án is lesz Frankenstein.)

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.