Egmont

  • 2015. április 21.

Snoblesse

Ilyen egy visszautasíthatatlan ajánlat: zenés médiaszenny 60 percben!
false

Goethe Egmont című drámáját a Maladype vitte színre. Lássuk, mit mondott nemrég a Narancsnak a társulat oszlopos tagja, az Egmontban is szereplő Orosz Ákos:

Magyar Narancs: Balázs Zoltán azt mondta a Maladype tagjairól, hogy „emberszínészek”, akik „soha nem felejtik el, hogy előbb voltak emberek, mint színészek”.

Orosz Ákos: Ebben az is benne van, amit eddig mondtam, de az is, hogyan viselkedsz a kollégáiddal, hogy mekkora az arcod, mit gondolsz magadról, mennyire küzdesz azért, hogy egyre jobb legyél, ahelyett, hogy a babérjaidon ülnél. De az emberszínész azt is jelenti, hogy neked valami nagyon személyeset kell kockáztatnod, ha felmész a színpadra: merd bevallani egy szövegen keresztül a legféltettebb titkaidat. Merd bevallani, hogy béna vagy, vagy ha hibáztál, és leállni, változtatni, újítani, ha érzed, hogy csak darálod a szöveget. De azt is jelenti, hogy igazán megnézed mint embert, aki szemben áll veled, és hozzá beszélsz, nem csak egy szerephez.

És néhány szó Egmontról: az 1774-ben született Goethe-dráma hőse a nyers, egyenes, életvidám és szabadságszerető Egmont, a XVI. századi németalföldi függetlenségi harcok hőse és közkedvelt személyisége. Egmont egyszerre akar hű lenni népéhez és uralkodójához, ám ez legfeljebb csak egy mai magyar, hatalmon lévő politikusnak lehetséges, a XVI. században még lélektanilag és könyvelésileg is lehetetlen volt kétfelé hűnek lenni.

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.