Egmont

  • 2015. április 21.

Snoblesse

Ilyen egy visszautasíthatatlan ajánlat: zenés médiaszenny 60 percben!
false

Goethe Egmont című drámáját a Maladype vitte színre. Lássuk, mit mondott nemrég a Narancsnak a társulat oszlopos tagja, az Egmontban is szereplő Orosz Ákos:

Magyar Narancs: Balázs Zoltán azt mondta a Maladype tagjairól, hogy „emberszínészek”, akik „soha nem felejtik el, hogy előbb voltak emberek, mint színészek”.

Orosz Ákos: Ebben az is benne van, amit eddig mondtam, de az is, hogyan viselkedsz a kollégáiddal, hogy mekkora az arcod, mit gondolsz magadról, mennyire küzdesz azért, hogy egyre jobb legyél, ahelyett, hogy a babérjaidon ülnél. De az emberszínész azt is jelenti, hogy neked valami nagyon személyeset kell kockáztatnod, ha felmész a színpadra: merd bevallani egy szövegen keresztül a legféltettebb titkaidat. Merd bevallani, hogy béna vagy, vagy ha hibáztál, és leállni, változtatni, újítani, ha érzed, hogy csak darálod a szöveget. De azt is jelenti, hogy igazán megnézed mint embert, aki szemben áll veled, és hozzá beszélsz, nem csak egy szerephez.

És néhány szó Egmontról: az 1774-ben született Goethe-dráma hőse a nyers, egyenes, életvidám és szabadságszerető Egmont, a XVI. századi németalföldi függetlenségi harcok hőse és közkedvelt személyisége. Egmont egyszerre akar hű lenni népéhez és uralkodójához, ám ez legfeljebb csak egy mai magyar, hatalmon lévő politikusnak lehetséges, a XVI. században még lélektanilag és könyvelésileg is lehetetlen volt kétfelé hűnek lenni.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.