|
Goethe Egmont című drámáját a Maladype vitte színre. Lássuk, mit mondott nemrég a Narancsnak a társulat oszlopos tagja, az Egmontban is szereplő Orosz Ákos:
Magyar Narancs: Balázs Zoltán azt mondta a Maladype tagjairól, hogy „emberszínészek”, akik „soha nem felejtik el, hogy előbb voltak emberek, mint színészek”.
Orosz Ákos: Ebben az is benne van, amit eddig mondtam, de az is, hogyan viselkedsz a kollégáiddal, hogy mekkora az arcod, mit gondolsz magadról, mennyire küzdesz azért, hogy egyre jobb legyél, ahelyett, hogy a babérjaidon ülnél. De az emberszínész azt is jelenti, hogy neked valami nagyon személyeset kell kockáztatnod, ha felmész a színpadra: merd bevallani egy szövegen keresztül a legféltettebb titkaidat. Merd bevallani, hogy béna vagy, vagy ha hibáztál, és leállni, változtatni, újítani, ha érzed, hogy csak darálod a szöveget. De azt is jelenti, hogy igazán megnézed mint embert, aki szemben áll veled, és hozzá beszélsz, nem csak egy szerephez.
És néhány szó Egmontról: az 1774-ben született Goethe-dráma hőse a nyers, egyenes, életvidám és szabadságszerető Egmont, a XVI. századi németalföldi függetlenségi harcok hőse és közkedvelt személyisége. Egmont egyszerre akar hű lenni népéhez és uralkodójához, ám ez legfeljebb csak egy mai magyar, hatalmon lévő politikusnak lehetséges, a XVI. században még lélektanilag és könyvelésileg is lehetetlen volt kétfelé hűnek lenni.