30Y

  • 2016. június 23.

Snoblesse

A VOLT nagyszínpadán.
false

 

Fotó: Németh Dániel

Tavaly megkérdeztük az idén 16 éves zenekar vezetőjét, milyen 15 évesnek lenni. Reméljük, kihámozták a felvezetőben rejlő jelentést. Jöjjenek Beck Zoli gondolatai a múló időről.

rés a présen: Idén 15 éves a 30Y zenekar, tagjai közül te vagy egyedül negyven fölött. Hogyan viseled a jubileumot?

Beck Zoli: Az időnek van ez a természete, és szeretem ezt a természetét, hogy telik, mert azzal lehet bánni. Az idő mindent történetté alakít, én meg történeteket hallgatni és történeteket mondani szeretek a legjobban, tudod, ezekben a történetekben ismerem fel magamat.

rap: Mik voltak a döntő változások az elmúlt 15 évben?

BZ: Zenei értelemben van folytonosságélményem: sosem voltunk lehatárolt, stílusirányhoz kötött zenét játszó zenekar. Amikor a Semmi szédítő magasság megjelent (2007), az underground-metál szcéna szereplői, az IHM, a Subscribe tagjai örültek, hogy a lötyögős alter helyett tényleg feszes zenék szólalnak meg a kezünk alatt. A barátságunk is innen datálódik velük. A Szentimentálé lemez meg (2012) olyan zenei világokat járt be, ahol a cselló, a nagybőgő vagy a rezesek szerves részévé váltak a dalainknak. De 15 év tényleg hosszú idő, miközben az alapvető hozzáállásunk a zenéléshez kevéssé változott: autonóm zenekar vagyunk, koncertezünk, próbálunk, dalokat írunk, és azt állítjuk a világról, amit aktuálisan igaznak és fontosnak gondolunk.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.