Electrify 12. – Jenny Hval, Yves Tumor, Alley Catss

  • 2017. március 2.

Snoblesse

Egy lenyűgöző norvég énekesnő, rendhagyó elektronikus popzene – izgalmas szombat este ígérkezik.

Jenny Hval még ősszel megjelent lemeze, a Blood Bitch a tavalyi év egyik szenzációja volt – számos zenei lap és portál válogatta be 2016-os best of listájára, és nem érdemtelenül! A koncepciók kiagyalásában és megvalósításában is erős művész első két, mondjuk úgy, experimentális folkzenei albumát (még az előző évtizedben) Rockettothesky néven adta ki, majd az utóbbi hat évben további négy remek nagylemezt alkotott, immár saját neve alatt. Ez idő alatt sokszor színpadi produkcióinak is beillő koncertjeivel is elhíresült, melyek alkalmasint nem nélkülözik a kellő teatralitást, no meg a komédiási vénát sem (remek példák itt és itt). A Blood Bitch, melyre mostani estje épül, maga is zavarba ejtően sok témát rendez a vér fogalma köré: ott a hetvenes évek erotikus vámpírfilmjeinek hatása, a nagyon is fizikai női tapasztalat nyers szókimondással tálalva, némi kultúrkritika, a kapitalizmus működésének szarkasztikus analízise – és mindez megtévesztően melodikus köntösben, néha szinte szintipopos zenei csomagolásban – s kellően szubverzív dalokkal, melyek szövege (a Great Undressing videójában a provokatív képi világ is) csavar egyet azok szinte éteri tónusán.

false

De előtte még színpadra lép az Yves Tumor néven alkotó Sean L. Bowie is: egykor a számára kissé provinciális Tennesseeből került Los Angelesbe, ahol a queer rap már akkor világhírű előadója, Mykki Blanco támogatásával kezdte kiadni és előadni saját zenéit. A tavalyi Serpent Music album hol lebegősen pszichedelikus, hol indusztriálisan hideg, de mindvégig ravaszul ciklikus szerkezetű kompozícióival a kritikusokat is levette a lábáról a mostanában már Torinóban élő művész.

Az estet pedig a székesfehérvári Alley Catss, azaz Janky Máté nyitja: meghökkentően fiatalon, alig 12 évesen publikálta első felvételeit az interneten, amelyeket azóta számtalan másik követett: hangkollázsokból és tánczenei töredékekből építkező produkciójával már évek óta jelen van az izgalmas zenéket prezentáló klubok repertoárjában is.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.