Electrify 12. – Jenny Hval, Yves Tumor, Alley Catss

  • 2017. március 2.

Snoblesse

Egy lenyűgöző norvég énekesnő, rendhagyó elektronikus popzene – izgalmas szombat este ígérkezik.

Jenny Hval még ősszel megjelent lemeze, a Blood Bitch a tavalyi év egyik szenzációja volt – számos zenei lap és portál válogatta be 2016-os best of listájára, és nem érdemtelenül! A koncepciók kiagyalásában és megvalósításában is erős művész első két, mondjuk úgy, experimentális folkzenei albumát (még az előző évtizedben) Rockettothesky néven adta ki, majd az utóbbi hat évben további négy remek nagylemezt alkotott, immár saját neve alatt. Ez idő alatt sokszor színpadi produkcióinak is beillő koncertjeivel is elhíresült, melyek alkalmasint nem nélkülözik a kellő teatralitást, no meg a komédiási vénát sem (remek példák itt és itt). A Blood Bitch, melyre mostani estje épül, maga is zavarba ejtően sok témát rendez a vér fogalma köré: ott a hetvenes évek erotikus vámpírfilmjeinek hatása, a nagyon is fizikai női tapasztalat nyers szókimondással tálalva, némi kultúrkritika, a kapitalizmus működésének szarkasztikus analízise – és mindez megtévesztően melodikus köntösben, néha szinte szintipopos zenei csomagolásban – s kellően szubverzív dalokkal, melyek szövege (a Great Undressing videójában a provokatív képi világ is) csavar egyet azok szinte éteri tónusán.

false

De előtte még színpadra lép az Yves Tumor néven alkotó Sean L. Bowie is: egykor a számára kissé provinciális Tennesseeből került Los Angelesbe, ahol a queer rap már akkor világhírű előadója, Mykki Blanco támogatásával kezdte kiadni és előadni saját zenéit. A tavalyi Serpent Music album hol lebegősen pszichedelikus, hol indusztriálisan hideg, de mindvégig ravaszul ciklikus szerkezetű kompozícióival a kritikusokat is levette a lábáról a mostanában már Torinóban élő művész.

Az estet pedig a székesfehérvári Alley Catss, azaz Janky Máté nyitja: meghökkentően fiatalon, alig 12 évesen publikálta első felvételeit az interneten, amelyeket azóta számtalan másik követett: hangkollázsokból és tánczenei töredékekből építkező produkciójával már évek óta jelen van az izgalmas zenéket prezentáló klubok repertoárjában is.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.