Electrify 12. – Jenny Hval, Yves Tumor, Alley Catss

  • 2017. március 2.

Snoblesse

Egy lenyűgöző norvég énekesnő, rendhagyó elektronikus popzene – izgalmas szombat este ígérkezik.

Jenny Hval még ősszel megjelent lemeze, a Blood Bitch a tavalyi év egyik szenzációja volt – számos zenei lap és portál válogatta be 2016-os best of listájára, és nem érdemtelenül! A koncepciók kiagyalásában és megvalósításában is erős művész első két, mondjuk úgy, experimentális folkzenei albumát (még az előző évtizedben) Rockettothesky néven adta ki, majd az utóbbi hat évben további négy remek nagylemezt alkotott, immár saját neve alatt. Ez idő alatt sokszor színpadi produkcióinak is beillő koncertjeivel is elhíresült, melyek alkalmasint nem nélkülözik a kellő teatralitást, no meg a komédiási vénát sem (remek példák itt és itt). A Blood Bitch, melyre mostani estje épül, maga is zavarba ejtően sok témát rendez a vér fogalma köré: ott a hetvenes évek erotikus vámpírfilmjeinek hatása, a nagyon is fizikai női tapasztalat nyers szókimondással tálalva, némi kultúrkritika, a kapitalizmus működésének szarkasztikus analízise – és mindez megtévesztően melodikus köntösben, néha szinte szintipopos zenei csomagolásban – s kellően szubverzív dalokkal, melyek szövege (a Great Undressing videójában a provokatív képi világ is) csavar egyet azok szinte éteri tónusán.

false

De előtte még színpadra lép az Yves Tumor néven alkotó Sean L. Bowie is: egykor a számára kissé provinciális Tennesseeből került Los Angelesbe, ahol a queer rap már akkor világhírű előadója, Mykki Blanco támogatásával kezdte kiadni és előadni saját zenéit. A tavalyi Serpent Music album hol lebegősen pszichedelikus, hol indusztriálisan hideg, de mindvégig ravaszul ciklikus szerkezetű kompozícióival a kritikusokat is levette a lábáról a mostanában már Torinóban élő művész.

Az estet pedig a székesfehérvári Alley Catss, azaz Janky Máté nyitja: meghökkentően fiatalon, alig 12 évesen publikálta első felvételeit az interneten, amelyeket azóta számtalan másik követett: hangkollázsokból és tánczenei töredékekből építkező produkciójával már évek óta jelen van az izgalmas zenéket prezentáló klubok repertoárjában is.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.