Nem egy tipikus öregasszonyalkat - Horkay Barnabás színész

  • rés a présen
  • 2017. március 3.

Snoblesse

Március 11-én Kohlhaas a Szkénében

rés a présen: Nem zavar, hogy néha a falra kell másznod a darabokban?

Horkay Barnabás: Nem zavar, sőt! Nagyon szeretem ezeket a falra mászásokat, a mozgást egy előadásban. Az izgat, hogyan lehet az adott szituációt, szerepet, jellemvonást minél pontosabban, színesebben megmutatni a színészet mellett, a mozgást is segítségül híva. Hogy lehet láttatni egy madarat, öregasszonyt, istent, lovat vagy bármit, dacára annak, hogy én az vagyok, aki, nem egy tipikus öregasszonyalkat. A „normális” színészeket ez szerintem inkább szórakoztatja, mint zavarja. Mindig megszületik az összhang, nem egy embertől elrugaszkodott ötlet ez, lévén, hogy az alapvető gesztusok is ezt a célt szolgálják, csak ezek elrajzoltabb formában.

rap: A végzős fizikai színész osztályod vizsgadarabja, a Toldi még mindig látható.

HB: A Toldi emblematikus nekem. Arany olyan burjánzó képeket fest benne, amik ordítanak a fizikalitásért. Szervesen lehetett alkalmazni és tanulni is ezt a formát. Ebben a próbafolyamatban értettem meg igazán, mit is jelentenek, mit is tudnak jelenteni együtt szöveg és mozgás. Túl vagyunk a százharmincadik előadáson, rengeteg helyen játszottuk már, színpadon, szabad ég alatt; volt, hogy a puszta földön és persze sokféle közönségnek. Ez az előadás tanította nekem a legtöbbet a színházról, a fizikai színházi műfajról és egyáltalán magamról. Volt alkalmunk kipróbálni dolgokat bőven. Ennek következtében változott is az előadás az évek során.

false

 

Fotó: Kirschner Anna

rap: Milyen darabokban látunk ebben az évadban?

HB: A Szkénében játszom a Bűn és bűnhődés és a Kohlhaas című darabokban, a Trafóban az A te országodban, a Tháliában a Toldiban, a Jurányiban a Mindegyben, A Várkert Bazárban a Bartók Concertóban és V. Vonósnégyesben meg persze a Stúdió K-ban, a Szürke galambban. Ezeket javarészt Horváth Csaba rendezte, a Kohlhaast és a Mindegyet a volt osztálytársaim, Hegymegi Máté és Widder Kristóf. Mind más jellegű és hangvételű darab, sokféle szerep.

rap: A színészet mellett koreografálsz is.

HB: Néha közreműködöm mint koreográfus. Novák Eszterrel, Zsámbéki Gáborral, Olasz Renátóval és kisebb egyetemi munkákban dolgoztam eddig, legutóbb a Kitagadottak című darabban.

rap: Hogy bírod fizikailag?

HB: Vannak jobb és kevésbé jó időszakok. Ha sok a munka, természetesen elfárad az ember, de ha van értelme annak, amit csinál, akkor nem olyan rossz. Ha nincs mit csinálni, az zavaróbb. Egyelőre nem hiszem, hogy túltervezem magam, annyi felkérés nem érkezik. Néhány dolgot persze le kell mondani, ha nem lehet egyeztetni. Ez rossz érzés.

rap: Az, hogy a teológia közel áll hozzád, csak véletlenül klappolt a Kohlhaasban játszott szerepedhez? Foglalkozol még vallástudománnyal?

HB: Persze hogy véletlen volt, nem gondolom, hogy ez indukálta volna Máté darabválasztását. Idő híján olyan komolyan, ahogy szeretném, nem tudok vele foglalkozni, de érdekel, nagyon is. Lelkészgyerekként nem egyszerű elsiklani egy ilyen izgalmas, dús és bonyolult téma felett.

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.