Nem egy tipikus öregasszonyalkat - Horkay Barnabás színész

  • rés a présen
  • 2017. március 3.

Snoblesse

Március 11-én Kohlhaas a Szkénében

rés a présen: Nem zavar, hogy néha a falra kell másznod a darabokban?

Horkay Barnabás: Nem zavar, sőt! Nagyon szeretem ezeket a falra mászásokat, a mozgást egy előadásban. Az izgat, hogyan lehet az adott szituációt, szerepet, jellemvonást minél pontosabban, színesebben megmutatni a színészet mellett, a mozgást is segítségül híva. Hogy lehet láttatni egy madarat, öregasszonyt, istent, lovat vagy bármit, dacára annak, hogy én az vagyok, aki, nem egy tipikus öregasszonyalkat. A „normális” színészeket ez szerintem inkább szórakoztatja, mint zavarja. Mindig megszületik az összhang, nem egy embertől elrugaszkodott ötlet ez, lévén, hogy az alapvető gesztusok is ezt a célt szolgálják, csak ezek elrajzoltabb formában.

rap: A végzős fizikai színész osztályod vizsgadarabja, a Toldi még mindig látható.

HB: A Toldi emblematikus nekem. Arany olyan burjánzó képeket fest benne, amik ordítanak a fizikalitásért. Szervesen lehetett alkalmazni és tanulni is ezt a formát. Ebben a próbafolyamatban értettem meg igazán, mit is jelentenek, mit is tudnak jelenteni együtt szöveg és mozgás. Túl vagyunk a százharmincadik előadáson, rengeteg helyen játszottuk már, színpadon, szabad ég alatt; volt, hogy a puszta földön és persze sokféle közönségnek. Ez az előadás tanította nekem a legtöbbet a színházról, a fizikai színházi műfajról és egyáltalán magamról. Volt alkalmunk kipróbálni dolgokat bőven. Ennek következtében változott is az előadás az évek során.

false

 

Fotó: Kirschner Anna

rap: Milyen darabokban látunk ebben az évadban?

HB: A Szkénében játszom a Bűn és bűnhődés és a Kohlhaas című darabokban, a Trafóban az A te országodban, a Tháliában a Toldiban, a Jurányiban a Mindegyben, A Várkert Bazárban a Bartók Concertóban és V. Vonósnégyesben meg persze a Stúdió K-ban, a Szürke galambban. Ezeket javarészt Horváth Csaba rendezte, a Kohlhaast és a Mindegyet a volt osztálytársaim, Hegymegi Máté és Widder Kristóf. Mind más jellegű és hangvételű darab, sokféle szerep.

rap: A színészet mellett koreografálsz is.

HB: Néha közreműködöm mint koreográfus. Novák Eszterrel, Zsámbéki Gáborral, Olasz Renátóval és kisebb egyetemi munkákban dolgoztam eddig, legutóbb a Kitagadottak című darabban.

rap: Hogy bírod fizikailag?

HB: Vannak jobb és kevésbé jó időszakok. Ha sok a munka, természetesen elfárad az ember, de ha van értelme annak, amit csinál, akkor nem olyan rossz. Ha nincs mit csinálni, az zavaróbb. Egyelőre nem hiszem, hogy túltervezem magam, annyi felkérés nem érkezik. Néhány dolgot persze le kell mondani, ha nem lehet egyeztetni. Ez rossz érzés.

rap: Az, hogy a teológia közel áll hozzád, csak véletlenül klappolt a Kohlhaasban játszott szerepedhez? Foglalkozol még vallástudománnyal?

HB: Persze hogy véletlen volt, nem gondolom, hogy ez indukálta volna Máté darabválasztását. Idő híján olyan komolyan, ahogy szeretném, nem tudok vele foglalkozni, de érdekel, nagyon is. Lelkészgyerekként nem egyszerű elsiklani egy ilyen izgalmas, dús és bonyolult téma felett.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.