ÉS-kvartett

  • 2012. május 22.

Snoblesse

Pontoz az irodalmi ítélőszék: vajh' mennyit kap Márton László új kötete?


Az Élet és Irodalom szigorú ítészei a kortárs magyar irodalom friss hajtásait veszik szemügyre, ütköztetik álláspontjukat és a komoly kritikusok minden szigorával pontoznak is, nem mulasztva el hozzátenni, hogy náluk – csak a miheztartás végett – olyan művek jelentik a maximumot, mint a Sinistra körzet, az Esti Kornél, Az Isten háta mögött vagy a Pacsirta. A maximálisan kapható 40 pontból 27-et kapott Fehér Béla a Kossuthkiflivel és Papp Sándor Zsigmond a Semmi kis életekkel, 22-t Kepes András és a Tövispuszta és 30-at Grecsó Krisztián Mellettem elférsz című regénye. Az ítészek (Károlyi Csaba, Angyalosi Gergely, Bazsányi Sándor és Szilágyi Zsófia) ismét pontozásra készülnek; ezúttal Márton László M. L., a gyilkos című elbeszéléskötetét veszik célba.

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.