ÉS-kvartett

  • 2012. május 22.

Snoblesse

Pontoz az irodalmi ítélőszék: vajh' mennyit kap Márton László új kötete?


Az Élet és Irodalom szigorú ítészei a kortárs magyar irodalom friss hajtásait veszik szemügyre, ütköztetik álláspontjukat és a komoly kritikusok minden szigorával pontoznak is, nem mulasztva el hozzátenni, hogy náluk – csak a miheztartás végett – olyan művek jelentik a maximumot, mint a Sinistra körzet, az Esti Kornél, Az Isten háta mögött vagy a Pacsirta. A maximálisan kapható 40 pontból 27-et kapott Fehér Béla a Kossuthkiflivel és Papp Sándor Zsigmond a Semmi kis életekkel, 22-t Kepes András és a Tövispuszta és 30-at Grecsó Krisztián Mellettem elférsz című regénye. Az ítészek (Károlyi Csaba, Angyalosi Gergely, Bazsányi Sándor és Szilágyi Zsófia) ismét pontozásra készülnek; ezúttal Márton László M. L., a gyilkos című elbeszéléskötetét veszik célba.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.