Esterházy & Nádas

  • 2014. január 22.

Snoblesse

Az Arte készített dokumentumfilmet róluk, velük.
false

A kortárs magyar irodalom nagy Péterei, Esterházy és Nádas a főszereplői az ARTE dokumentumfilmjének. Az ajánlók szerint Sylvain Bergère és Francesca Isidori filmje „tanulságos utazás a magyar emlékezetben, két magával ragadó íróval, Nádas Péterrel és Esterházy Péterrel, akiknek a történeteiben személyes sorsuk összefonódik Magyarország megtépázott történelmével. Mindketten átélték az 1956-os forradalmat, a Kádár János által 1956-tól 1988-ig fenntartott, tespedt szovjet időszakot (amit Esterházy Péter ironikusan »puha diktatúrának«, »soft pornónak« titulál), majd a keleti blokk megszűnését, a demokrácia és a nacionalista jobboldal eljövetelét egy olyan társadalomban, melyben »egy hatalmas tömeg nem tudott meggazdagodni« – emlékeztet Nádas Péter. Egyedi megvilágításba helyezik ezt az időszakot, és mesélnek saját életük alakulásáról.”




Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.