Fanyar poénok neonzölden rikító egén - Magyarósi Éva képzőművész, animációs rendező

  • rés a présen
  • 2015. február 19.

Snoblesse

Hargitai Iván rendezéseihez tervez díszleteket. Ma A fösvény megy.

rés a présen: Hogy lehet segíteni a szülőknek, amikor gyerekkönyvet választanak?

Magyarósi Éva: Látszólag nagy a kínálat, de abban a pillanatban, hogy vásárlásra kerülne a sor, sokszor én is elbizonytalanodom. Legtöbbször saját elvárá­saim okozzák a legnagyobb fejtörést. Ebből köveztetek arra, hogy valószínűleg nem vagyok egyedül ezzel a problémával. Jól jön ilyenkor egy külső vélemény, amihez viszonyulni tud a vásárló. A szülők és a gyerekek eligazodását segíti a könyvpiacon az UNICEF és a Bookline közös kezdeményezése. A Szívünk rajta című program igyekszik felkutatni azokat a mese- és gyereknevelési könyveket, amelyek valódi élményeket, illetve minőségi és tartalmas szórakozást nyújtanak.

rap: Milyen a zsűrizés?

MÉ: Legutóbb a zsűritagok javasoltak könyveket, saját szubjektív élményeik és elvárásaik szerint. Az ezen vélemények összegzéséből született ajánlat mindenképpen izgalmas, markáns anyagot eredményezett, amit különböző kategóriákba sorolva (mese, segítő, fejlesztő) találhatnak meg a vásárlók a Shopline oldalán.

false

rap: Magyarországon milyen a gyerekkönyv-felhozatal?

MÉ: Szerencsére egyre jobb. Ennek az egyik oka valószínűleg az üzletek és a kiadók közötti egyre élesebb verseny. Örömmel tölt el, amikor a hétvégi vásárló körutam során megpillanthatom egy-egy ismerősöm illusztrátori munkáját. Sok a pályán a tehetséges grafikus, aki megérdemelné, hogy rajzaikat könyvekben lássuk újjászületni például egy mese relációjaként.

rap: Mióta foglalkozol gyerekkönyvekkel?

MÉ: Az ilyen szívet melengető kezdeményezésekbe jó barátaim segítségével szoktam bekerülni. Winkler Nóra ajánlott a feladatra, aki rendkívül szellemesen ír, és ez inspiráló lehetőség, hogy bevessem a „legádázabb” humoromat az illusztrációim kapcsán. Azokat a munkákat szeretem, ahol szabad kezet kapok. Egyszerre lehetek fanyar, vidám, kedves és pofátlan, ami legtöbbször elég ahhoz, hogy egy újabb vicces rajz megszülessen. Az illusztráció mellett többek között animációs tervezéssel-rendezéssel is foglalkozom. Az animációs mesesorozatokkal kézen fogva jár a gyerek- és foglalkoztató könyvek tervezése is.

rap: Milyen aktuális illusztrátori munkáid vannak?

MÉ: Az Artmagazinban szoktam illusztrálni egy-egy cikket, amit nagyon élvezek. Csakis azokat a munkákat szoktam elvállalni, amikor kifejezetten azt a képi világot keresik, amit nyújtani tudok. A közös nevező az egyetértés: ilyenkor aztán a szöveg és kép boldog összefonódásban szárnyal a fanyar poénok neonzölden rikító egén…

rap: Milyen projektjeid vannak ezenkívül?

MÉ: Év végén fejeztem be egyik mesesorozattervem első két epizódját Keresztanya és én címmel, amit a karácsonyi időszakban már le is vetítettek a televízióban. Emellett színházi díszleteket terveztem Hargitai Iván rendezéseihez (Amadeus, A fösvény, Vízkereszt, A félkegyelmű). Franciaországban nemsokára részt veszek egy képzőművészeti kiállításon is.

rap: Mi volt a kedvenc könyved kiskorodban?

MÉ: Szerettem a Tesz-Vesz szótárt vagy a kihajthatós térbeli mesekönyveket az interaktivitásuk miatt. Vagy a Mosó Masa mosodáját. Ugyanakkor nekem nagyon könnyű volt örömet szerezni egy feladatfüzettel.

rap: Mi az illusztrátor álma?

MÉ: Egyre többen gondolkodunk nagyobb dimenziókban, hétköznapi tárgyakban, amiknek ha van valami apró vicces funkciója is, külön pluszpontot érdemel. Külföldön ennek már jól működő hagyománya van: erre specializálódott vásárokon lehet tájékozódni a legújabb termékekről, forgalmazási alternatívákról.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.